torstai 5. kesäkuuta 2025

Itsensätuntijan yksinpuhelu



 (Filosofiakahvilan syysohjelma on omistettu itsensätuntemiselle)


Kuka olen? Olenko se miksi minut on määritelty? Vai olenko tuhat, olenko satatuhatta? Mahtuvatko kaikki henget minuun? Mitä pitäisi tehdä, että mahtuvat? Niiden pitää mahtua, jos tahtoo elää, elää todella, antamatta elämän mennä ohi. Kai minä jo luulin viisastuneeni, kun puhuin, kun puhuin ja puhuin loputonta yksinpuhelua. Ja mitä on yksinpuhelu muuta kuin halua olla mahtimies, toisen pakottamista omaan rytmiin, kaiken tilan ja ajan täyttämistä omilla sanoilla, tilan ja vapauden ottamista toiselta? Minä en puhunut yksinpuheluani siksi, että olin yksin. Olin yksin, koska pidin yksinpuhelua.


https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


maanantai 2. kesäkuuta 2025

Kun filosofilla on teksasilainen aksentti


Rick Roderick

Vaikka olisimme kotoisin barbaarisesta Suomesta, kuvittelemme, että filosofi puhuu englantia Oxfordin aksentilla. Tai kuvittelemme hänen puhuvan hienostunutta ranskaa. 

Joidenkin mukaan filosofoida voi vain saksaksi ja kreikaksi. Silti on myös niitä, jotka filosofoivat ja puhuvat teksasilaisella aksentilla. Oli ainakin yksi: Rick Roderick. Pahinta on, että hän oli välillä odotusten mukainen, puhui Texasin moottorisahamurhaajasta. (Hänen luentojaan löytyy youtubesta.)

On mielenkiintoista katsella olettamuksiamme (esimerkiksi siitä, millaisia oletamme filosofien olevan). Sokrates pukeutui rääsyihin, Diogenes ei pukeutunut mitenkään. Todellisuudessa on myös elegantisti pukeutuneita Diogeneen seuraajia. 1700-luvulla heillä oli jopa peruukit...

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


torstai 29. toukokuuta 2025

Kvasi


Enrique Iglesias

Joskus käytän hienoja, en niin barbaarisia sanoja, ts. sivistyssanoja. Käytän niitä vahingossa tai pedagogisista syistä, joskus tietysti ilkeyttäni. Suosikkini on kvasi, joka tulee latinan sanasta quasi (ikään kuin). Se on suosikkini, koska sitä käytetään yhdyssanoissa (joka tietysti on vaikea käsite nykyisin) eli sitä käytetään etuliitteenä (näennäis-, muka-).

Espanjankieliselle sana ei ole vaikea; heillä on sana casi, jota käytetään ihan arkisesti samalla tavalla. Enrique Iglelias, Julion yksi pojista, laulaa: "Una experencia casi religiosa." Ilmaisu tarkoittaa, että kokemus oli melkein uskonnollinen. Laulussa puhutaan aivan ilmeisesti seksuaalisesta kokemuksesta.

Minullakin on ollut - aivan toisenlaisessa yhteydessä - kvasiuskonnollinen kokemus...


https://www.youtube.com/watch?v=3DV57Y4tEAM

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

maanantai 26. toukokuuta 2025

Kävelijän mietteitä 3

 


Tyhmyydessä meistä tulee orjia, vaikka meitä ei orjiksi myytäisi.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


torstai 22. toukokuuta 2025

Kaksi kirjaa



Niin kuin joka vuosi toukokuun alussa vierailin tietyssä kirjakaupassa Malagassa (Libreria Proteo). Etsin sieltä erityisesti filosofista kirjallisuutta, jonka toivon inspiroivan minua filosofiakahvilan aiheiden keksinnässä, analyysien kehittelyssä.

Tällä kertaa ostin François Jullienin teoksen Nourrir sa vie. L´ecart du bonheur ja Marina Garcésin esseen La pasión de los extraños. Una filosofía de la amistad. Jonain päivänä nämä kirjat ovat mukana yhden tai useamman filosofiakahvila-alustuksen valmistelussa. 

Olisin voinut ostaa usemman kuin kaksi kirjaa. Yritän kuitenkin hillitä itseäni ja valita kirjoja, joista on minulle mahdollisimman paljon hyötyä...


https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

 

maanantai 19. toukokuuta 2025

Kävelijän mietteitä 2

 


Totuus on hauska, mutta ihmiset kakkaavat housuunsa kuullessaan sen.


 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


torstai 15. toukokuuta 2025

Uni



Unessa minun oli tarkoitus pitää luento omituisessa junassa. Kädessäni oli kirja, Alberto Méndezin Los girasoles ciegos.

Kaikki odottivat hiljaisuudessa, että aloittaisin. Pitkitin hiljaisuutta, selailin kirjaa.

Kun heräsin, totesin: "Omituinen uni, koskaan ei odoteta hiljaisuudessa."

Luulen muistavani, että aioin siteerata heille kirjan kohtaa, joka puhui aivan toisenlaisesta hiljaisuudesta.


https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

sunnuntai 11. toukokuuta 2025

Kävelijän mietteitä

 


Kiipesin vuorelle ja vuoren laelta näin kaiken: lisää roskaa ja paskaa.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


maanantai 5. toukokuuta 2025

Lempeän mietteitä syksystä



Ilkeä ja pahapäinen suunnitelmani laimentuu. Alkuperäinen suunnitelmani oli tehdä syksyn ohjelmasta tylsä, oppinut ja vaikea sarja alustuksia itsensä tuntemisesta. Teema on yhä sama ja voi olla, että ohjelmasta tulee ikävystyttävä, mutta oppineisuuteni on kovin rajallista. Myös lempeyteni lieventää vaikeutta. Syvällisyyden puute korvaantuu todennäköisesti tavanomaisella keveydellä.

Aihe on kuitenkin vaativa ja sillä on omat seurauksensa...

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

 

tiistai 29. huhtikuuta 2025

Syksyn 2025 ohjelma alustavan suunnitelman mukaan



 Filosofiakahvilan syksyn aiheet ovat alustavan suunnitelman mukaan:

1.Ihmettely ja valmistautuminen 

2.Johdantoa itsetuntemuksen teemaan 

3.Itsetuntemus antiikissa 

4.Kyynikoiden itsetuntemus 

5.Kristinusko ja hermeneutiikka 

6.Epäilijät ja kieltäjät 

7.Psykoanalyysi ja itsensä tunteminen 

8.Nietzschen kysymys 

9.Subjektivaatio 

10.Genealogia v          

11.Entä jos olen hirviö? 

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


keskiviikko 23. huhtikuuta 2025

Kiitos ja kippis filosofikahvilan osallistujille



Filosofiakahvila menee tauolle, jatkaa taas syksyllä. Kiitos ja kippis kaikille zoomin kautta osallistuneille sekä Torre del Marin ja Fuengirolan kävijöille.

Kesätauollakin blogiin tulee irtoheittoja, sivuhuomautuksia, jotka joskus ja joissakin tapauksissa ovat tulevien filosofiakahvilatapaamisten aiheiden siemeniä.

Julkaisen piakkoin alustavan luettelon syksyn aiheista...

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

keskiviikko 16. huhtikuuta 2025

Ilman filosofiaa, kysymyksen perässä

 

Montaigne

Filosofiakahvila 22.4./23.4./FUENGIROLASSA EI ENÄÄ TÄNÄ KEVÄÄNÄ

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.   


Ilman filosofiaa

Olen joskus sanonut, että filosofoin, jotta minulla ei olisi filosofiaa. Jos tätä maistelee, tajuaa varmaan, että filosofoinnin tarkoitus on minulle pitää ajatukset liikkeessä. Tarkoitus ei ole päästä systeemiin eikä lopulliseen vastaukseen. Joku voisi nähdä sanan filosofia käytössä tiettyä pahapäisyyttä. Se on ikään kuin synonyymi liian fiksoituneille ideoille ja elämää raskauttavalle metafysiikalle. En kiellä tällaista pahapäisyyttä, mutta kieltämättä olisi epäreilua samastaa filosofia tällaisiin kantamuksiin.

Liian fiksoituneet ideat pilaavat ihmisen suhteen itseensä ja myös toiseen. Esimerkiksi idea ihmisestä muodostuu käsitykseksi ihmisen essentiasta, olemuksesta. Tästä seuraa jo eräänlainen ohjelma. Minun pitää sovittaa itseni tähän olemukseen ja kärsin sopimattomuudestani. Minun pitää toteuttaa tuo olemus; muuten olen vieraantunut. Samalla rajoitan mahdollisuuksiani.

Myöskään toista ihmistä en katso yksilönä, vaan tämän idean läpi. Hän on  aina vähän vajaa. Hyvässä tapauksessa ojennan häntä lempeästi, en ruoski. Mutta kuvittelen jo, että minun pitää kontrolloida häntä ellei peräti tehdä hänestä omaisuuttani...

Kysymyksen perässä

Vaikken tahdo päätyä filosofiaan, mihinkään oppiin tai järjestelmään, kysyn silti: ”Miten elää?” Kävelen kysymyksen perässä. En välttämättä vastaa kysymykseen, mutta katson mihin kysymys vie. Tutkin kysymystä. Tiedän jo, että se pitää sisällään oletuksia. Yksi oletus on, että yksi ja toinen tapaa elää poikkeavat toistaan. Toinen saattaa olla toista parempi, ainakin jostain näkökulmasta katsottuna.

Monesti kysymys on ymmärretty eettisenä. Silloin kysymys merkitsee, millaisia moraalisia sääntöjä minun tulee noudattaa tai millaisia hyveitä harjoittaa. Monesti etsitään vastausta etsien tarkoitusta. Jos kysymys tulkitaan äärimmäisen uskonnollisesti ja elämän tarkoitukseksi tulkitaan toinen, tuonpuoleinen elämä, moraalinen kysymys katoaa, koska kaikkiin kysymyksiin on vastattu jossain isossa kirjassa.

Voin myös kiinnittää huomiota sanaan ”elää”. En ehkä rakenna mitään kuvaa elämästä, en ehkä kuvittele mitään haluttavaa elämäkertaa, vaan ajattelen elämää keskeneräsisyytenä, prosessina. Ymmärrän ehkä kysymyksen niin, että se kysyy: ”Oletko läsnä elämässäsi vai oletko lykännyt sen tulevaisuuteen?”

Michel de Montaigne kirjoitti esseessään Kokemuksesta: Notre grand et glorieux chef-d’œuvre c’est de vivre à propos.” (Meidän suuri ja loistokas mestariteoksemme on elää tarkoituksellisesti.) Tässä ei haiskahda moralismi eivätkä papilliset suitsukkeet. Eläminen on elämän tarkoitus. Vaikka ajattelisimme näin (moraalittomasti ja ateistisesti), kysymys on yhä edessämme, vaikka muuttuneena.

à propos

Montaignen lauseessa on à propos, jonka käännän sanalla “tarkoituksellisesti”. Alkuperä on latinan sana propositum. Etuliite pro merkitsee eteen, eteenpäin, etukäteen. Positum tulee verbistä ponere, laittaa, asettaa. Sana viittaa siis tulevaisuuteen. Se merkitsee, että joku asettaa itselleen maalin, tavoitteen, johon hän tähtää tästä hetkestä lähtien.

Vaikka ajattelisin niin kuin George Bataille, että projektit lykkäävät olemassaoloa, aie – varsinkin jos se on aikomus elää – ei ehkä tyhjennä nykyhetkeä. Kirjoitin vuonna 2022: ”Ihmiset jotka taistelevat pienten tai suurten asioiden puolesta ja ihmiset jotka vielä innostuvat, ovat kauniita, ehkä todellakin onnellisempia. Ehkä se ei ole vastakohta sille, että elää nykyhetkessä. Nykyhetkestä tulee täysi, se jännittyy niin kuin jousi.”

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


 

keskiviikko 9. huhtikuuta 2025

Kosminen pelko ja voimattomuus

 


Filosofiakahvila 8.4./9.4./FUENGIROLASSA EI ENÄÄ TÄNÄ KEVÄÄNÄ

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.   


Kerrotaan, että keskiajalla ihminen koki ainakin aika ajoin kosmista kauhua. Sen herättivät luonnonkatastrofit ja kirkon eskatologiset puheet eli opit viimeisistä ajoista. Tarinan mukaan kosminen kauhu katosi; meistä tuli tietäväisiä, valistuneita, meitä eivät kummitusjutut säikäytä. Viimeisen vuosisadan aikana meillä on ollut kuitenkin oma tapamme kokea pienuus maailman suuruuden edessä. Tunnemme voimattomuutta.

Vallanpitäjät haluavat ruokkia tällaisia tunteita. Ne lamaannuttavat, tekevät meistä passiivisia. Meille ei enää saarnata maailmanlopusta. Jokaisesta tuutista tulee silti katastrofeja, sotia, pandemioita ja ilmastonmuutosta. Ne ovat pahempia kuin pappien profetiat; ne ovat totta.

Mihail Bahtin kertoo, miten F.Rabelais kehitti lääkkeitä kosmista pelkoa vastaan käyttäen populaarikulttuurin ja karnevaalin aseita. Gargantua ja Pantagruel olivat iloinen vastaus luonnonvoimien herättämälle kosmiselle kauhulle ja eskatalogian synyttämälle mielialalle. Rabelais loi erityisen kuvan ruumiista, joka sai kosmiset mittasuhteet. Kosmiset elementit muuttuvat kasvavan ja uutta luovan ruumiin elementeiksi. Pieni kokemus vieraasta ja mielettömästä maailmasta muuttui suureksi kokemukseksi ikuisesti muuttuvasta kosmoksesta.

Bahtinin analyysin mielenkiintoisuus on siinä, ettei se katso asiaa hyvän ja pahan näkökulmasta; se tuo esiin strategian. Mekin voimme ehkä olla fatalistisesti alistumatta voimattomuuden tunteeseen. Voimme ehkä etsiä strategiaa.

Tarvitsemme siihen ehkä Rabelaisin mielikuvitusta, mutta meidän täytyy myös hahmottaa tilanteemme. Jos keskiaikaisen ihmisen kauhuun liittyi tietynlainen tapa kokea aika ja ajallisuus, niin se saattaa olla myös nykyaikaisen voimattomuuden kohdalla.

Jussi Vähämäki puhuu artikkelissaan Historiasairaus (joka on tulkintaa Nietzsche varhaisista historia koskevista kirjoituksista) modernin ihmisen eräänlaisesta déjà vu –kokemuksesta tapahtumien edessä. Tapahtuma vastaanotetaan ikään kuin jo tunnettuna ja tiedettynä. Ihminen sanoo: “Tämän olen jo nähnyt.”

Kerrotaan, että keskiajalla ihminen koki ainakin aika ajoin kosmista kauhua. Sen herättivät luonnonkatastrofit ja kirkon eskatologiset puheet eli opit viimeisistä ajoista. Tarinan mukaan kosminen kauhu katosi; meistä tuli tietäväisiä, valistuneita, meitä eivät kummitusjutut säikäytä. Viimeisen vuosisadan aikana meillä on ollut kuitenkin oma tapamme kokea pienuus maailman suuruuden edessä. Tunnemme voimattomuutta.

Vallanpitäjät haluavat ruokkia tällaisia tunteita. Ne lamaannuttavat, tekevät meistä passiivisia. Meille ei enää saarnata maailmanlopusta. Jokaisesta tuutista tulee silti katastrofeja, sotia, pandemioita ja ilmastonmuutosta. Ne ovat pahempia kuin pappien profetiat; ne ovat totta.

Kun kaikki on jo nähty ja tästä jo nähdystä tulee ikään kuin kategoria päähämme, meidän on helpompi irrottautua tapahtumasta. Minun haukankatseeni rekisteröi tämän joka paikassa. Ihmiset haluavat poistaa tapahtumalta sen tapahtumallisuuden. Keinot ovat monet. Kun jotain sattuu, aletaan puhua tilastoista, sattuneen  tavallisuudesta tai epätavallisuudesta. Jos joku murhaa, sanotaan ikään kuin varmuuden vuoksi: “Tekijällä on mielenterveydellisiä ongelmia.” Tämä lause pyyhkii monta häiritsevää kysymystä mielestä.

Tällaisella tapahtuman tapahtumallisuuden poispyyhkimisellä on vaikutus tietoon, mutta silla on myös poliittisa seurauksia. Vähämäki toteaa, että déjà vu lamaannuttaa kapinan ja vaihtoehtoisen elämän impulssin.

Jos Vähämäen ideoita voisi käyttää valaisemaan tilannettamme, voisimme sanoa, että meidän täytyy löytää toisenlainen tapa käyttää historiaa ja toisenlainen tapa kohdata tapahtumat – ennen kaikkea sellainen, joka ei pyyhi pois tapahtuman tapahtumallisuutta, sen esille nostamia kysymyksiä. Uuden voimattomuuden vastaisen strategiamme lähtökohta on kysyminen.

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

torstai 3. huhtikuuta 2025

Jobin kirja

 

William Blake: Jobin kirjan kuvitusta

Filosofiakahvila 8.4./9.4./FUENGIROLASSA EI ENÄÄ TÄNÄ KEVÄÄNÄ

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.   


Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Vanhasta Testamentista löytyvän Jobin kirjan kirjoittajaa ei tunneta. Myöskään sen kirjoittamisajankohtaa ei tiedetä. On arvioitu, että se on kirjoitettu jopa 500 eaa, mutta toisten arvioiden mukaan se ei ole näin vanha. Kirjassa on outoa primitiivisyyttä, mistä voisi päätellä, että teksti on vanha.

Tarina on tuttu. Jumala koettelee Jobia. Hän menettää omaisuutensa, lapsensa ja lopulta terveytensä. Silloin Job kiroaa. Hän nousee kaikkein mahtavinta ja ylivoimaisinta vastaan. Job vaatii jotain, joka oli ehdottoman kiellettyä hänen maailmassaan: Jumalan tulemista eteensä. 

Minua kiinnostaa puheen (ja vaikenemisen) ongelma. Se minua on aina kiinnostanut Jobin kirjassa. Minä en pohdi Jobin kärsivällisyyttä tai kärsimättömyyttä, vaan hänen vaikenemistaan, hänen puhumistaan. Jobin kirja on komedia, joka dramatisoi eteemme puheiden ja vastausten, kysymysten ja hiljaisuuksien näyttämön.

Job on hiljaa, vaikka hänen vaimonsa pyytää häntä kiroamaan Jumalan. Hän on hiljaa niin kauan, kun uskoo mihin on aina uskonut: Jumalan oikeudenmukaisuuteen. Lopulta hän avaa suunsa, ei huuda kirousta; hän huutaa kysymyksen taivaaseen, ja taivas on hiljaa. Jumala on hiljaa, mutta Jobin “ystävät” puhuvat sitäkin enemmän; he ovat varmoja, että Job on syyllinen, sillä heidän perintönsä on usko ”oikeudenmukaiseen Jumalaan”, joka rankaisee kärsimyksellä vain vääryyttä tehneitä.

Myös Job puhuu, mutta ystävät eivät kuuntele. Lopulta puhuu myös ystävistä nuorin, joka nuoruutensa takia on vaiennut, mutta joutuu lopulta avaamaan suunsa, puhumaan vaikka hänen asemansa ei ole samanlainen. Tämän sekä Jobia että hänen ystäviään arvostelevan puheen jälkeen puhuu Jumala.

Jumala ei vastaa Jobin kysymykseen, vaan alkaa esittelemään erilaisia eläimiä, omia ihmeellisiä luomuksiaan. Job vaikenee lopulta, kumartaa syvään ja lakkaa esittämästä kysymyksiään. Tämä suututti hirvittävästi Jungia, joka ihmetteli Jumalan vastauksen tolkuttomuutta ja epäloogisuutta. Eläimet ovat vastaus; ne ovat kuin zenbuddhalaisen munkin kepinisku päähän. Ehkä lopulta Jumalan vastaus on ainoa mahdollinen, koska Jobin kysymys on väärä.

Tärkeä kohta kirjan lopussa on se, missä Jobin puheet ja kysymykset lakkaavat. Hän sanoo: “Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt. Sentähden minä peruutan puheeni…” Vaikka tämä kohta on paljon siteerattu, niin se on huonosti kuultu. Job on vain kuullut Jumalasta; hän on perinyt perimätiedon, perinyt uskon, ei todella omakohtaisesti kokenut. Omakohtaisen, eletyn kokemuksen myötä vanhat uskomukset ja kriisin myötä syntyneet kysymykset katoavat: ne olivat väärää uskoa ja vääriä kysymyksiä. Nyt hän on valmis sanomaan: “… minä kysyn, opeta sinä minua.”

Jobin kirja on mielenkiintoinen. Ei vain siksi, että voimme sen avulla sukeltaa ajattelumme historiaan (kirjassa on läsnä muun muassa  myöhemmin länsimaisessa ajattelussa niin tärkeä teodikean ongelma); kirja on mielenkiintoinen myös siksi, että Job on eräänlainen hebrealainen parrhesian harjoittaja (kreikkalaiset käyttivät sanaa parrhesia totuuden puhumisesta, vapaasta puhumisesta). Job saa opetuksen. Ei voi puhua muusta kuin siitä, mistä on kokemusta – minkä on omin silmin nähnyt. Mielenkiintoista on se, että kokemuksen myötä Job vaikenee, ei voi enää puhua…


https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

torstai 27. maaliskuuta 2025

Tarinoita filosofeista

 

Zambrano

Filosofiakahvila 1.4./2.4./3.4

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Välinäytös kevennyksen vuoksi. Voi tietysti olla, että näissä tarinoissa on enemmän filosofiaa kuin koko kevään ohjelmassa. Esikuva on tietysti  Diogenes Laertios, kreikkalainen historioitsija 200-luvulta. Hänen teoksensa Merkittävien filosofien elämät ja opit puhuu filosofien ideoista ja opeista, mutta kertoo myös pieniä tarinoita, anekdootteja, joissa filosofit reagoivat johonkin tilanteeseen.

 

1

Vaikka monet ihailivat Sokratesta, tarinoiden mukaan hänen vaimonsa Ksantiphe motkotti hänelle toistuvasti. Se tuskin oli ihme. Sokrates pyöri kaduilla nuorten komeiden miesten seurassa. Kerran Sokrates väsyi huutoon ja moitteeseen, meni ulos istumaan. Ksantiphe tyhjensi lika-astian Sokrateen päälle. Sokrates totesi: ”Eihän se ole ihme, että ukkosen jyrinän jälkeen sataa.”

Tarinaa kerrotaan esimerkkinä filosofin rauhallisuudesta ja tyyneydestä. Voisimme suodattaa siitä ehkä muitakin opetuksia, en tiedä.

2

Naurava ja hullu filosofi Demokritos (460 eaa-370 eaa) on pääosissa ns. Hippokraattinen kokoelma. Yhdessä kokoelman tarinassa Hippokrates tulee tapaamaan Demokritosta Abderaan. Hippokrates löytää Demokritoksen tutkimassa kirjaa. Ruohikolla hänen ympärillään oli lintuja vatsat auki ja sisälmykset pihalla. Demokritos kertoi kirjoittavansa kirjaa hulluudesta. Hän teki linnuille ruumiinavauksia paikantaaksen sapen, jonka ylituotantoa hän piti hulluuden syynä.

3

Khyrisippos (279-207 eaa.) oli kreikkalainen, stoalaisen koulukunnan filosofi. Kukaan ei tiedä varmasti, miten hän kuoli. Yhden version mukaan hän kuoli nauruun – tarkalleen ottaen omalle vitsilleen nauraen. En tiedä, oliko vitsi niin hyvä. Hän näki aasin syömässä viikunoita ja käski tuoda sille laimentamatonta viiniä palan painikkeeksi. Minä en olisi nauranut. Olisin hakenut viiniä.

 4

Alankomaalaiset valtiomiehet, de Wittin veljekset, murhattiin Hayassa vuonna 1672. Kerrotaan, että Baruch Spinoza, erityisen rauhallinen filosofi, suuttui ja kiinnitti kaupungin muuriin kirjoituksen, jossa luki: Ultimi barbarorum – viimeinen barbaareista.

5

Bernard Russell matkusti vuonna 1948 lentokoneessa, joka putosi Pohjanmereen. Onnettomuudessa kuoli 19 ihmistä. 76-vuotias Russell ui pitkän aikaa ennen kuin hänet pelastettiin. Toimittajat kysyivät häneltä, mitä tunnettu filosofi ajatteli uidessaan. Russell vastasi: ”Sitä vaan, että on kylmää tämä vesi.”

6

Fernando Savater teki väitöskirjansa Emil Cioranista (1911-1995). Kun Savater teki tutkimustaan 1970-luvulla, Cioran oli niin tuntematon Espanjassa, että yliopiston käytävillä alkoi liikkua huhu, ettei Ciorania ole olemassakaan, vaan on Savaterin mielikuvituksen tuotetta. Savater kirjoitti Cioranille kirjeen, että Madridissa puhuttiin tällaista. Cioran vastasi: ”Ole hyvä, älä korjaa heidän käsitystään.”

 

7

María Zambrano (1904-1991) eli monta vuosikymmentä maanpaossa. Roomassa hän eli asunnossa via della Mercedellä sisarensa Aracelin kanssa. He olivat molemmat kissojen ystäviä ja ruokkivat alueen katukissoja. Tämä johti ristiriitoihin naapureiden kanssa ja heidät käytännöllisesti katsoen häädettiin. Zambrano on haudattu synnyinkaupunkinsa Vélez-Málagan hautausmaalle. Muutamia vuosia sitten kerrottiin, että hänen hautansa ympärillä pyörii kissoja. Kaupungin viranomaiset hävittivät ne.


https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


torstai 20. maaliskuuta 2025

Suut auki...

 


Lenny Bruce

Filosofiakahvila 25.3./26.3./27.3.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Tietenkin tyrannit ovat tukkineet suita. Vallanpitäjät ovat myös pistäneet puhumaan. Eivät vain kiduttajat, myös papit ja tuomarit. Olen puhunut tunnustuksista, jotka sitovat ihmisen omaan identiteettiinsä ja monesti myös tekevät riippuvaiseksi siitä, kenelle tunnustetaan. Joskus ruokitaan puheliaisuutta, koska puhe hämmentää niin kuin propaganda. Joskus halutaan puhetta, koska puheet estävät katsomasta ja näkemästä.

Vaikka meitä ympäröivät tilanteet ovat tällä tavalla epäilyttäviä ja voimme epäillä, vapauttaako puhe, emme silti voi aina vaieta. Jotkut tuntevat velvollisuudekseen sanoa jotain. Jopa jotkut filosofit (niin kuin Sokrates). Velvollisuus pistää heidät puhumaan, vaikka se olisi vaarallista. On olemassa ihmisiä, jotka eivät vain puolusta sanavapautta ja käytä sitä miten sattuu. On ollut ihmisiä, jotka puhuvat vapaasti ja kriittisesti, vaikkei sitä sallittaisi: Bernard Russell, Lenny Bruce, Jan Patočka…

Mistä tämä velvollisuus tulee? Miten voimme sen selittää? Voisimme yrittää olla sillä tavalla epäileväisiä ja pahapäisiä, että yrittäisimme keksiä jonkin likaisen syyn, pohjimmaisen itsekkyyden, vihan isää kohtaan. En kuitenkaan ole varma, mitä voittaisimme. Jos yritämme olla tieteellisiä ja objektiivisia, huomaamme nopeasti, että joudumme heikoille jäille ihan pelkästään siksi, että joudumme hyvin vanhaan aikaan. Olemme dokumenttipulassa.

Tyydyn tästä syystä selittämään velvollisuuden vapaudella. Vaikka jollekin on sanottu, että hänen pitäisi olla hiljaa, vaikka kaikki muut olisivat hiljaa ja itsesuojelusvaisto neuvoisi olemaan hiljaa, ihminen voi avata suunsa, sanoa sanottavansa. Jossakin tilanteessa ihmiset reagoivat eri tavoilla, toisin sanoen sama ärsyke herättää erilaisia toimintoja. Voimme yksinkertaisesti sanoa, että ihmiset ovat erilaisia. Voimme myös epäillä, ettei ihmisen toiminta ole täydellisesti determinoitua. Ihmisen vapaus tekee hänestä selittämättömän, jopa mainosmiehet tietävät tämän.

Olimme tyytyväisiä tai emme tähän vapaushypoteesiin, voimme yrittää myös oikeuttaa sen, että jotkut kulkevat suut auki elämän läpi, vaikka he eivät metsästä kärpäsiä eikä kukaan ole heitä pyytänyt puhumaan. Tarvitsemme tietoa, tarvitsemme ajattelua. Eri insituutiot jähmettyvät, jos niitä ei ajatella. Niiden sisällä alkaa voittaa itsetyytäväisyys. Mukautumisesta tulee hyve. On hyvä, että joku ravistelee ihmisiä hereille. On hyvä, jos joku katsoo maailmaa kriittisesti.

Jos katsomme enemmän oikeutusta kuin selitystä, joudumme katsomaan arvoja. Niiden tutkiminen on vaikeaa. Meistä tulee ehkä liian filosofisia, kun yritämme tehdä sitä. Alamme pohtia esimerkiksi, onko absoluuttisia arvoja vai ei. Koska uskomme omien arvojemme olevan parhaita, meissä käynnistyy tuomari. Monet, jotka kulkevat suut auki, tekevät niin saarnatakseen tai tuomitakseen.

Jos ajattelemme, että arvo on sitä, mikä tekee elämästä elämisen arvoista, meillä voisi olla työkalu, käsite, josta ei ole pakko tehdä tuomarin nuijaa tai miekkaa. Voisimme katsoa, miten elämme. Nykypäivän maailmassa siihen voi olla jopa enemmän syitä kuin joinakin toisina aikoina. Niin kuin Jan Patočkaa sanoi kerran: “Tänään ihmiset oppivat taas, että on asioita, jotka ovat kärsimyksen arvoisia ja että asiat, joiden takia kärsii, ovat niitä, joiden ansiosta elämä on elämisen arvoista.” 

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


torstai 13. maaliskuuta 2025

Lörpöttely


Heidegger

Filosofiakahvila 18.3./19.3./20.3.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Huom! Jälleen uusi paikka! Mutta entinen Massai Mara.   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Martin Heidegger puhuu juttelusta, lörpöttelystä (Das Gerede).  Todellisen keskustelun sijalla on puhe, keskustelu, jossa on jo lähtökohtaisesti kadotettu jotain olennaista; se on rituaalipuhetta. Lörpöttelyssä lauseet eivät merkitse mitään tai ne eivät tuo esiin mitään merkityksellistä. Jos ja kun sillä on oma roolinsa ja paikkansa maailmassa, puheen kuulija ylistää sanojan sanomaa. Kuulija teeskentelee ymmärrystä niin kuin puhujakin. Vaikutus syntyy varkain. Äkkiä jokin asia on esillä ja koko aihetta leimaa erityinen logiikka: asiat ovat niin kuin ovat, koska niin sanotaan.

Lörpöttelyyn liittyy saksalaisajattelijan toinen mielenkiintoinen  termi Stimmung, vire tai virittyneisyys. Vire on ”mieliala”, joka vaikuttaa siihen, miten ihminen tulkitsee ympäristöä ja tapahtumia. Yksi Heideggerin analysoimista esimerkeistä on pelko,  koska juttelu – lörpöttely – voi synnyttää tällaista virittyneisyyttä.

Puhe, joka peittää meidät ja maiseman, tulee selkämme takaa, menneisyydestä. Puhe virittää johonkin, synnyttää meihin virityksiä, joiden kautta näemme maailman. On paljon puhetta, sanoja, jotka periytyvät – siis periytyneitä, valmiita virityksiä. Ajattelua tarvitaan uuden aloittamiseen. Siihen tarvitaan myös runoutta, joka aina irtisanoutuu valmiista, annetusta, peritystä. Tässä perityssä puheessa, selän takaa tulevissa huhuissa, sanat ovat ei-kenenkään sanoja. Joku on ne sanonut, mutta emme tiedä kuka. Silti meillä on taipumus uskoa niitä, sillä niistä on tullut osa itsestään selvyyksiä. Meillä on siis yleisiä mielipiteitä, ei omia mielipiteitä, kokemukseen perustettuja. Kuulemme koko ajan huhuja ja juoruja.

Vaikka ei olisi innostunut kielifilosofiasta, voi olla syytä tutkia puhetta, puheita, sanoja ja kategorioita, jotka meitä ympäröivät ja kulkevat meidän läpi. Heideggerin kuvaama lörpöttely synnyttää virittyneisyyttä, mutta vakavissa – joskus tieteellisissä – puheissa käytetyt kategoriat synnyttävät toisenlaisia vaikutuksia, esimerkiksi stigmatisoitumista tai jaottelua normaaleihin ja epänormaaleihin. Itsetuntemus ei välttämättä ole vain sitä, että tiedän erilaisia piirteitä luonteestani tai tiedän olevani erityisellä tavalla neuroottinen.

Itsetuntemus, joka menee kielen ja käyttämiemme kategorioiden läpi, vaatii menneisyyteen menemistä – ja kauemmaksi kuin omaan lapsuuteemme. Heideggerin kuvaama lörpöttely on este tälle, koska se estää kysymisen, ajattelemisen; se tuottaa tunnetta, että tiedämme eikä tarvitse mennä kauemmaksi.

Hypoteesini on, että tällainen lörpöttely haittaa itsetuntemusta, mutta se haittaa myös kuuntelemista. Kuvitelkaamme, että pakkomielteeni on jokin normi. Kun puhuja poikkeaa normista, kuuntelen hänen sanojaan tietynlaisten parametrien ja skeemojen kautta. Minulla on hänen poikkeavuudestaan jokin luokitus ja se pitää sisällään tulkinnan, jonka mukaan tämän luokituksen mukaisella puhujalla on taipumus sanoa sitä tai tätä. Jos hän sitten sanoo sitä tai tätä, totean, että hän toimii odotetusti; en varsinaisesti kuuntele mitä hän sanoo.

Kun lörpöttely synnyttää virityksiä, jotka sitten värittävät maailman tietyllä tavalla, tämä vaikuttaa tapaani kuulla sanoja. Lörpöttely on päässäni ja näen kaiken sinisenä. Ihan sama mitä toinen sanoo. Kaikki on sinistä. Helppo esimerkki on Heideggerin käyttämä esimerkki, pelko. Jos minut on viritetty pelkoon, puhujan sanat ovat minulle varoitussignaaleja. Jos puhuja onnistuu pääsemään leiriini tai klaaniini, se johtuu siitä, että hän vahvistaa virettäni. Usein käy niin, että viritys varoittaa joistakin puhujista ja sanoista. Auta armias, jos on näin. Riippuu vallastani ja voimasta, miten puhujalle käy... 

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

torstai 6. maaliskuuta 2025

Kielletty hedelmä

 

Jan Brueghels: Paratiisi

Filosofiakahvila 11.3./12.3./13.3.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Heladeria NEPTUNO, Paseo Maritimo Poniente S/N. Huom! Uusi paikka!   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Alussa heille sanottiin, että he saavat syödä kaikista paratiisin puista paitsi yhdestä, hyvän ja pahan tiedon puusta. En tiedä, kuinka paljon kyseessä oli kielto ja missä määrin ilmoitusluonteinen asia. Ihmiselle sanottiin, että jos hän syö tästä puusta, hänen pitää sen jälkeen kuolemalla kuolevan.

Käärme puhuu Eevalle todeten, ettei hedelmän syöminen johda kuolemaan, vaan siihen, että ihmisestä tulee Jumalan kaltainen; hän tulee avaamaan silmänsä, tuntee hyvän ja pahan. Käärme on oikeassa. Eeva syö hedelmää. Hän ei kuole. Hänen silmänsä avautuvat. Ihminen näkee olevansa alaston. Tieto hyvästä ja pahasta merkitsee sitä, että häpeää alastomuuttaan.

Kaikki taivaalliset ja maalliset vallat ovat myöhemmin korostaneet ihmisen erikoisuutta ja erinomaisuutta kehuen erityisesti sitä, että hän erottaa hyvän ja pahan toisistaan. Siitä ihmistä kuitenkin Genesiksessä rangaistaan. Hänet karkotetaan paratiisista, tästä eteenpäin hän joutuu tekemään töitä elääkseen.

Kun kansa puhuu kielletystä hedelmästä, puheeseen sisältyy ironiaa ellei peräti sarkasmia. Siihen sisältyy ajatus, että hedelmän tekeminen kielletyksi tekee siitä samalla vastustattoman, viettelevän. On kuin ihmiselle olisi sanottu: ”Syö se.” Teologit saattavat kuitenkin olla eri mieltä. Jossain vaiheessa he keksivät perisynnin käsitteen. Perisynnillä on tarkoitettu tätä alkuperäistä tottelemattomuutta.

Vuosisatojen ajan meille on tosiaan opetettu, että pahinta on tottelemattomuus. Niin paljon on opetettu, että herää epäilys. Ehkä hedelmä onkin hyvänmakuinen. Ehkä tottelemattomuus on tärkeintä, mitä voimme oppia.

Baruch Spinozan mukaan hedelmää ei koskaan kielletty. Ihmiselle vain sanottiin, ettei se sovi hänelle. Hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä on myrkkyä ihmiselle. En ole varma, mihin Spinoza tähtäsi. Ajatus on kuitenkin mielenkiintoinen. Tästä voisi löytää jopa empiirisiä todisteita...

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


torstai 27. helmikuuta 2025

Totalitarismin tutkimisesta


Hannah Arendt

Filosofiakahvila 4.3./5.3./6.3.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. (Huom! Aika muuttuu) Restaurante COLONIAPaseo Maritimo Poniente, vanhasta paikasta Nerjaan päin, majakan ja Massai Maran välissä, rannan puolella (entinen parkki toimii).   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Yksi totalitarismin määritelmä on, että se on järjestelmä, jossa valtion valta ulottuu yhteiskunnan kaikille aloille. Stalinin Neuvostoliittoa, Mussolinin fasismia ja Hitlerin natsi-Saksaa pidetään esimerkkeinä totalitarimista.  Määritelmä on epämääräinen, mutta suuntaa-antava. Yksi totalitarimia tutkinut ajattelija, jonka vaikutus näkyy useissa nykyfilosofeissa, on Hannah Arendt (1906-1974). Hän julkaisi teoksen The Origins of Totalitarism vuonna 1951.

Ihmiset arvaavat, että kun puhutaan totalitarismista, puhutaan äärimmäisestä autoritarismista. Yhtenä totalitaristisen yhteiskunnan piirteenä pidetään sitä, että keinoja oikeutetaan viittaamalla  ihanneyhteiskuntaan, johon tähdätään. Tähän piirteeseen on kiinnittänyt huomiota myös Arendt. Tyrannimaista valtaa määrittää Arendtin mukaan laittomuus, ei-tyrannimaista laillisuus. Totalitaristisen vallankäytön erottaa tavanomaisesta tyranniasta erityinen piirre: terrori. Sana tulee ranskan kielen sanasta terreur, joka juontuu latinan suurta pelkoa merkitsevästä sanasta terror. Terrorilla tarkoitetaan poliittista tukahduttamista ja väkivaltaa, joka yleensä kohdistuu poliittiseen oppositioon. Poliittista opposiota ei ole vain vallassaolevien poliittiset vastustajat, vaan kaikki ihanneyhteiskunnan toteutumisen kannalta ”epäterveelliset” ainekset.

Emme voi pitää totalitarismin yleistä määrielmää riittävänä, koska samantapaisia tavoitteita (vallan ulottaminen kaikkialle) voi olla hyvin erilaisissa yhteiskunnissa kuin Neuvostoliitto tai natsi-Saksa. Äärimmäisestä autoritarismista puhuminen implikoi, että autoritarismia voi olla muissakin yhteiskunnissa; se ei vain ole yhtä äärimmäistä. Silloin herää kysymys, ymmärrämmekö (tai haluammeko edes ymmärtää) mitään, kun hyväksymme jonkin piirteen osaksi potentiaalisesti kaikkien yhteiskuntien piirteeksi, mutta käytämme sitä pejoratiivisesti kuvaamaan yhdenlaisia yhteiskuntia.

Myös terroria, yhteiskunnallista väkivaltaa ja tukahduttamista on käytetty hyvin erilaisissa yhteiskunnissa kuin Neuvostoliitto ja Kolmas Valtakunta (Das Dritte Reich). Tutkiessamme vallankäytön muotoja erilaissa yhteiskunnissa pitäisi kiinnittää ehkä huomiota vallankäytön kanaviin ja mekanismeihin. Esim. Arendt aivan oikein kiinnittää huomiota puolueiden funktioon ns. totalitaristisissa maissa. Tietenkin myös tässä tapauksessa on se vaara, että huomaamme, että puolueilla on samantapaisia funktioita ja strategioita myös sellaisissa maissa, joissa on sallittu enemmän kuin yksi puolue.

Ymmärrettävää ja oikeutettua, että Arendt, hänen sukupolvensa ja hänen jälkeensä tulleet tutkivat valtaa ja sen väärinkäyttöä. Sitä on varmasti tarpeellista (mahdollisesti hyvinkin kiireisesti) tutkia ja vastustaa nykyisinkin. Epäilemättä totalitarismin piirteiksi sanotut asiat kuten autoritarismi ja terrori toimivat indikaattoreina, varoitusmerkkeinä.

Kaikkialle ulottuva valta ei ole aina valtion valtaa (esimerkiksi ainoan hyväksytyn ajatuksen tai ideologian levittämistä). Ilman loistavan tulevaisuuden ja ihanneyhteiskunnan kuvaa silmissä maailmassa syrjäytetään ja hävitetään ihmisiä. Oikeutus on maallisempi kuin Neuvostoliitossa. Jonkun sanotaan uhkaavan olemassaoloa.

Kun tutkimme valtaa, voitaisiin pitää lähtökohtana ajatusta, ettei mikään valta ole välttämätöntä. On ehkä  väistämätöntä ja jopa toivottavaa, että yhteiskunnassa on valtasuhteita. Ei kuitenkaan ole hyvä hyväksyä ajatusta, ettei niitä voi muuttaa. Kun kuninkaiden valta oli keskiajalla absoluuttisempaa, ajateltiin, että se on välttämätöntä...

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila