Näytetään tekstit, joissa on tunniste joulu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste joulu. Näytä kaikki tekstit

perjantai 17. joulukuuta 2021

Joulu ja levottomat pyllyt

 

Julkaisen piakkoin tietoa kevään filosofiakahvilaohjelmasta ja aiheista. Kiitos kaikille filosofiakahvilaan osallistuneille.

Joulu on loistava kaupallinen idea. Perheet ja suvut ovat perusta kunnon kaupankäynnille. Ihmissuhteiden tarkoitus tulee esiin.  

Katson yhä enemmän mainoksia nähdäkseni missä olemme ja mihin astumassa. Espanjassa on televisiomainos, joka myy lääkettä peräpukamiin. Loistava joulutuote, ehkä hyvä lahjaidea. Mainos alkaa kuvilla ahtereista ja lauseella: “Maailma on täynnä levottomia pyllyjä.”

Mainostetun lääkkeen sanotaan vähentävän turvotusta välittömästi. Reipas nainen heittää vaaleanpunaisen renkaan tielle. Se lässähtää.  Mietin mielessäni sitä aivomyrskyä, joka järjestettiin mainostoimistossa. Joku epäilijä varmasti sanoi: “Ei kai kukaan halua nähdä havainnollistusta siitä, minkä näköinen peräpukama on.” Ennakkoluuloton pomo siihen: “Hetkinen, odottakaa, ei tyrmätä heti.”

P.S. Todellinen joulusaarnan aihe olisi uutisotsikot. Tänään näin tällaisen: "Päihteet ja huono kielitaito Aurinkorannikon suomalaisten ongelmia." Tuskin kaikkien. Minulla on kohtalaisen hyvä kielitaito ja päihteitä on riittävästi. Otsikon alla olevan jutun aihe on hyvä ja tärkeä, mutta otsikko on idiotismia.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

torstai 22. joulukuuta 2016

Kiitokset ja joulutervehdys (joulusaarna)


(Irene Sendler)

Kiitokset kaikille filosofiakahvilaan osallistuneille! En ole vieläkään onnistunut tekemään teistä kaikista filosofeja, joten täytyy jatkaa...

Joulutervehdys (saarna) kaikille, myös minulle

Olipa kerran katolinen nainen, Irene Sendler, joka pelasti 2500 lasta Varsovan ghetosta. Hänelle oli isä sanonut, että hukkuva pitää yrittää pelastaa, vaikkei itse osaisi uida.




(Irene Sendler)


Kevään ensimmäiset aiheet löytyvät jo:

http://koetinkivet.blogspot.com.es/2016/12/filosofiakahvilan-ensimmaiset-aiheet.html


Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.




https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

keskiviikko 23. joulukuuta 2015

Elämä ilman filosofiaa...


Jokaisella on omat joululaulunsa. Puita sahattuani, puita kannettuani ja siivottuani minäkin hyräilen jotain, ehkä se on Bachia. Ja edessäni ovat nämä markiisi de Saden sanat:

Mitä on olemassaolo ilman filosofiaa? Onko elämä elämä elämisen arvoista, kun elää muserrettuna valheen ja tyhmyyden ikeessä?

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila