keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Usko, tiede, tieto ja tiedottomuus


Uskovaiset puhuvat tiedeuskosta ja tieteisuskovaisuudesta, mutta eivät aina tiedä, mitä se on, uskovat vaan. Yleensä tiedeuskolla, skientismillä, tarkoitetaan käsitystä, että ainoa oikea tieto on tieteellistä. Näin väljästi käsitettynä tiedeusko on virheellinen käsitys, mutta uskovainen lisää siihen oman virheensä: sen että hänen uskonsa pääsee johonkin oikeaan totuuteen.

Todellisuudessa kun arvostellaan ns. skientismiä, puhutaan monenlaisista erilaisista asioista. Skientismi voi merkitä joissakin puheissa esimerkiksi sitä, että korostetaan luonnontieteiden merkitystä. On jopa sellaisia käsityksiä – ihan oikeasti – että luonnontiede, biologia, voi korvata filosofian, etiikan. Tietenkin tiedeuskoa on helppo arvostella, muun muassa siksi, ettei tätä käsitystä voi tieteellisesti perustella ja siksi, että siihen liittyy filosofisesti ongelmallisia oletuksia. Tarkoitukseni ei silti ole nyt arvostella tiedeuskoa, vaan itse sanaa, sen käyttöä.

Tässä yhdyssanassa tiedeusko paljon ongelmallisempi sana kuin tiede on usko. Mitä on usko? Uskoakseni tiedemies, joka on tässä tapauksessa skientisti, sanoisi: Se on käsitys, että tuo tai tämä asia on olemassa, vaikkei sitä olla todistettu. Tämä on mielestäni ongelmallinen tai ainakin puutteellinen käsitys uskosta, sillä uskominen on paljon kompleksisempi ilmiö. Uskovainen vain harvoin sanoo pelkästään: Jumala on. Se olisikin aika kaunista. Hän liittää jumalaansa ominaisuuksia. Hän luottaa jumalaan. Luottamatta etymologiaan sanoisin, että usko (credo) on luottamusta.

Jos usko on luottamusta, mitä olisi usko, luottamus, tieteeseen? Voiko sitä olla olemassa, todellisesti, tiedemiesten keskuudessa? Tieteentekijä voi luottaa omiin menetelmiinsä, luottaa johonkin tutkimuksen tuomaan tietoon. Tietenkin tieteentekijä, ihminen, on ihmisenä puutteellinen, vajavainen ja heikko, mutta hän ei luota sokeasti. Hän tietää, että mittauksessa ollaan voitu tehdä virhe.

Lähtökohtaisesti ero uskon ja tieteen välillä ei ole siinä, mikä erottaa uskon ja tiedon, vaan siinä, mikä ero on hypoteesin ja uskon välillä. Voimme olettaa, että on Jumala. Uskovainen uskoo, että se on. Tiedemies haluaa tarkistaa. Tässä paljastamme vielä suuremman eron, tuomme esiin olennaisen asian: Todellisuudessa kukaan tiedemies ei halua tarkistaa, onko Jumala olemassa, sillä oletus Jumalan olemassaolosta on turha ja mahdoton hypoteesi minkä tahansa tieteen sisällä (teologia ei ole tiede). Näin oletan.

Vaikka joskus olisikin siis oikeutettua puhua tiedemaailman liiallisesta luottamuksesta tieteeseen, siihen että vain tiede löytää oikean ja olennaisen tiedon, tieteen arvosteleminen skientismistä ei ole kovin tehokas tapa arvostella tiedettä. Monesti kohtaamme paljon vakavampia ja vaikeampia ongelmia, kun ei ole kyse enää pelkästään jonkun tieteen sisäisestä logiikasta tai tieteentekijöiden henkilökohtaisesta uskosta tai epäilystä. Yhteiskunta haluaa rahoittaa tietynlaista tutkimusta, marginalisoida jotain muuta. Tästä seuraa kahdenlaisia vaikeuksia. Toisaalta tiedettä ei voida harjoittaa niin vapaasti, autonomisesti, kuin pitäisi. Yhteiskunnan arvojen vaikutus voi tehdä myös sellaisen vääristävän vaikutuksen, ettei meillä ole pääsyä tärkeään tietoon. Yhteiskunnassa vallitsevat arvot, käsitykset ja ennakkoluulot vaikuttavat tieteisiin myös suoranaisen moralismin tai normatiivisten säädösten kautta. Toisin sanoen tiede ei koskaan pelkästään itse säätele itseään, omaa suuntaansa. 

Mutta yhteiskunta, kulttuuri, poliittiset päättäjät ja painostusryhmät eivät vain rajoita – oikeutetusti tai vähemmän oikeutetusti – tieteen harjoittamista. Ongelma on myös, että tieteille heitetään koko ajan tehtäviä, siltä odotetaan asioita. Joskus se skientismi elää ja voi hyvin laboratorioiden ulkopuolella, yhteiskunnassa. Mielenkiintoinen kysymys tieteestä ei ole siis pelkästään tieto-opillinen eikä se koske vain tiedemiesten uskomuksia tai oletuksia. Olisi muotoiltava kysymys ympäristöstä, jossa tiedettä harjoitetaan.

Tiede ei tule ratkaisemaan kaikkia ongelmia. Kaikki todellinen, osuva, tieto ei ole tieteellistä. Usko tulee tulevaisuudessakin aiheuttamaan monia ongelmia, monia murhia. Huomautan silti, että usko tieteeseen tieteentekemisen maailmassa on aina vain suhteellista. Monta kertaa ongelma on, että me kaikki luotamme liikaa tietoon, siihen että tieto ratkaisee jonkun ongelman. Mutta muistettava on: myöskään tiedottomuus ei auta...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti