Hän sanoi: ”Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.”
Siinähän puhui. Eivät ole sanat estäneet ihmistä tarttumasta miekkaan, puukkoon,
kirveeseen tai muuhun sellaiseen.
1970-luvulla Pelle Miljoona lauloi: ”Älkää kysykö mistä
johtuu väkivalta.” Tämä tietysti tarkoitti, että se on selvää; se johtuu yhteiskunnasta, televisiosta ja tyhmistä
vanhemmista. Laulun säe voisi silti olla hyvä neuvo humanisteille ja
psykologeille, koska myös kysymyksiin hukutaan.
Huittisten seinähullu tappoi viisi ihmistä kirveellä, kun
pääsi jotenkin seinästä irti. Häneltä kysyttiin, miksi näin meni tekemään. Mies,
joka kutsui itseään Hulluksi Kuninkaaksi, vastasi: ”Olin haaveillut siitä jo
pitkään.”
Kysyn itseltäni, eikö väkivallan pohtimisen lähtökohta voisi olla jokin muu kuin ihmisluonto tai hypoteesi ihmisen sisäisestä aggressiosta. Eikö se voi olla tuo huomautus hukkumisesta miekkaan?
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti