Näytetään tekstit, joissa on tunniste Torremolinos. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Torremolinos. Näytä kaikki tekstit

perjantai 16. lokakuuta 2009

Tiedotus Torremolinosin filosofiakahvilasta

Torremolinosin kahvila perutaan! Tämä johtuu osaanottajien puutteesta. Osa alustusmuistiinpanoista, joiden pohjalta oli tarkoitus keskustella, on jo julkaistu tässä blogissa. Kun ehdin, tarkistan, olisiko joissakin julkaisemattomissa muistiinpanoissa järkevää - tai edes tolkullisessa, ymmärrettävässä muodossa olevaa - materiaalia ja julkaisen sitä muiden tekstien ohessa.

Tervetuloa Fuengirolan kahvilaistuntoihin tiistaisin tai torstaisin!

keskiviikko 30. syyskuuta 2009

Syksyn ajatuksia, nuolia ja päähänpistoja

Fuengirolassa filosofiakahvila tulee kokoontumaan tiistaisin Confortel-hotellin kahviossa klo 17.00-18.30 ja torstaisin klo 10.30-12.00. Torremolinosin filosofiakahvila järjestetään perjantaisin klo 10.30-12.00, paikkana on Lepanto-kahvila osoitteessa C/San Miguel 54.

Fuengirolassa aiheina ovat mm. arvot, lapsuus ja essee oppimisen mallina, Torremolinosissa esim. itsensä kehittäminen, hyvä elämä, rakkaus ja myrkkyoppi. Aiheet on julkaistu aikaisemmassa blogitekstissä toukokuussa ja lisää Sofia-opiston ohjelmasta ja filosofiakahvilan aiheista voi lukea myös osoitteesta www.sofia-hanke.net

Motto on Réne Charin lause: ”Mikä ei tule maailmaan häiritsemään, ei ansaitse kärsivällisyyttä ja huomiota.”

Sofia järjestää (vetäjänä minä itse, pappilan musta sika) myös filosofian viikonloppukurssin 28.-29.11. klo 11.00-12.30 ja 13.30-15.00 Sofia-opistolla, Antonio-luokassa.

Viikonloppukurssin teemat:
1.Filosofia elämäntapana/Minätekniikat
2. Todellinen rakkaus, todellinen elämä
3.Oikeudelliset käytännöt ja filosofia/Viattomuus
4.Suhde itseen ja suhde toiseen

Ensimmäiset kokoontumiset järjestetään ensi viikolla. Alan julkaisemaan alustuksia varten laadittuja muistiinpanoja samantien, kun kokoontumiset alkavat. Kaikki Fuengirolan aiheet ovat uusia, mutta Torremolinosin aiheet ovat vanhoja ja niiden muistiinpanoista osa on jo julkaistu. Blogiin ilmaantuu siis viikottain 1-2 tekstiä.

torstai 7. toukokuuta 2009

Syyskauden aiheet Torremolinosissa

1. Mitä hyötyä filosofiasta?
2. Itsensä kehittäminen (joutilaisuus ja työ)
3. Hyvä elämä
4.Vapauden käyttö ja onnellisuus
5.Mitä merkitsee rakastaminen
6. Tila ja paikka
7. Selkeys
8.Huonojen filosofien ylistys
9. Myrkkyoppi
10.Etiikan ja estetiikan merkitys

perjantai 1. toukokuuta 2009

Kirjoitusten sietämättömyydestä ja kesän ohjelmasta

Tässä blogissa julkaistavat tekstit ovat muistiinpanoja, joita käytän filosofiakahvilan keskustelujen alustuksissa. Kun julkaisen muistiinpanot, ne muuttuvat kirjoituksiksi ja saavat toisenlaisen luonteen. Ne paljastuvat sekaviksi, luonnosmaisiksi ja usein, liian usein, erittäin huonosti kirjoitetuiksi. Ne osoittautuvat sietämättömiksi. Minulla ei ole voimia eikä halua hioa niitä. Varsinkin kun tiedän, ettei teksteistä mitään timantteja tulisi, vaikka tekisin mitä.

Sofia-opiston filosofiakahvila menee kesätauolle 7.5 jälkeen. Lupaan julkaista kesän aikana ainakin osan aikaisempien istuntojen muistiinpanoista. Julkaisen niitä aina sitä mukaan kun olen ehtinyt tai jaksanut korjata niistä ainakin osan lyöntivirheistä ja ehkä joissakin tapauksissa poistaa pahimmat sekavuudet. Tarkoitus on julkaista nekin raakilemaisessa ja alkuperäisessä muodossaan.

Tulen lähiakoina julkaisemaan myös ensi syksyn istuntojen aiheet, siis otsikot. Niin kuin tähänkin mennessä, otsikot ovat vain vihjeitä; eivät aina paljasta, mistä on kyse ja minkälaisen näkökulman olen valinnut. Syksyllä istuntoja järjestetään Fuengirolan lisäksi Torremolinosissa. Fuengirolassa aiheet ovat uusia, mutta Torremolinosissa keskustellaan aikaisempien muistiinpanojen pohjalta.