(Tulen julkaisemaan kesän aikana blogitekstejä, jotka ovat tulevien aiheiden valmisteluun liittyviä sivutuotteita. Lisäksi mukaan mahtuu varmasti sivupolkujen jälkiä, kipinöitä jotka ovat lentäneet tuntemattomista maisemista...)
Toistaiseksi varmistamattoman ohjelman mukaan ensi syksyn aiheet ovat:
1.Sokrates ja koetinkivi
Sokrateen hahmosta, filosofian lähtökohdista ja koettelun ideasta.
2. Kiltteys
Kiltteyden aliarvioiminen ja sen todellinen luonne.Mikä tekee kiltteyden mahdolliseksi?
3.Puheen ongelma
Mitä sanoa? Miten sanoa? Kenelle sanoa? Kenen pitää sanoa? Mitä tehdä, jotta sanoisi mitä ajattelee, ajattelee mitä sanoo? Miten voisi yhdistää sanat ja teot, tehdä niistä yhtä?
4.Sisäinen ääni ja sisäinen puhe
Millaisia ääniä meissä on? Suhde itseemme määrittyy näiden äänien ja itsellemme kohdistetun puheen mukaan.
5.Tyhjäksitekemisen taito
Maailma ei ole annettu, valmis, ja tehty voidaan tehdä tekemättömäksi. Luovuuden ja hävittämisen yhteydestä.
6.Todellinen elämä
Filosofian perinteellinen kysymys todellisesta elämästä ja elämän muuttamisesta. Mitä on todellinen elämä? Miten se saavutetaan?
7.Aistiminen, kehollisuus ja itseensä kääntyminen
Miten järjestää henkistä tilaa aistia olemistaan? Aistimuksellisuuden, kehollisuuden ja itseensä kääntymisen merkityksestä.
8.Terapia eli Palveluksen tekemisestä
Terapian käsitteestä, filosofian ja terapian suhteesta. Miten olisi vastattava toisen kärsimykseen? Millaista voisi olla toisenlainen terapia?
9.Avoimeksi jättäminen
Avoimeksi jättäminen on ele, joka jättää mahdollisuuden muutokselle. Miten oppimisimme antamaan tilaa toiselle ja itsellemme?
10.Voima joka tulvii
Jokin jää ajattelussa tunnistamisen ulkopuolelle: ero, ei-identiteetti. Ero on voima, joka tulvii yli. Se on koettavissa, nähtävissä, ihmisissä ja asioissa. Voima, joka tulvii, on luovuuden lähde.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Sofia-opisto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Sofia-opisto. Näytä kaikki tekstit
keskiviikko 4. toukokuuta 2011
torstai 23. joulukuuta 2010
Filosofiakahvila 2011

Filosofiakahvilan aiheet Fuengirolassa:
18.1 Paraskeia
25.1.Intohimo
1.2. & 3.2. Hyväntuulisuus
8.2. & 10.2. Anteliaisuus
15.2. & 17.2. Yhteisö
22.2. & 24.2. Yksinäisyys
1.3. & 3.3. Kuoleman mietiskely
8.3. & 10.3. Esoteerisyyden kritiikki
15.3. & 17.3. Kokeellinen filosofia
22.3. & 24.3. Älkää karkottako Falstaffia
29.3. & 31.3. Hämäryys
Nerjassa:
19.1. Paraskeia
26.1. Intohimo
2.2. Hyväntuulisuus
9.2. Anteliaisuus
16.2. Yhteisö
23.2. Yksinäisyys
2.3. Kuoleman mietiskely
9.3. Esoteerisyyden kritiikki
16.3. Kokeellinen filosofia
23.3. Älkää karkottako Falstaffia
30.3. Hämäryys
http://www.sofiaopisto.net/
keskiviikko 29. syyskuuta 2010
Paha naamio, hyvä naamio

Puhumme naamioista ilkeästi ja ymmärtämättömästi. Kun joku mielestämme kantaa naamiota, hän meidän varmuutemme mukaan ansaitsee halveksintamme, koska hän ”teeskentelee”, ”ei ole oma itsensä”, ”salaa”.
Naamiota ei silti aina pidetä ainoaksi oletetun sisäisen olemuksen salaamiseksi. Ihminen on runsaus, ja sielu moninaisuus. Naamio voi olla – se on monta kertaa ollut – iloa uhkuva hulluus, hyvä hulluus, iloinen totuus. Tämän tiesi Mihail Bahtin, kun hän kirjoitti keskiajan ja renessanssin naurua käsittelevässä teoksessaan: ”Naamio liittyy muutokseen ja uuden ruumiillistumisen iloon, iloiseen suhteellisuuteen, se kieltää iloisesti samuuden ja yksimerkityksisyyden, tylsän itsensä kanssa yksiin käymisen...”
Joskus ihminen elää keskinkertaisesti ja on kuin hänellä olisi aina sama rooli. Silloin sanomme, että hänellä on naamio. Enemmän kuin naamio, ihmisellä on silloin jäykistynyt ilme. Enemmän kuin naamio, häntä lukitsee tapa ja jämähtäminen tavanomaiseen tapaan katsoa, olla ja elää. Ei häntä naamio estä, vaan skeema. Hän on Bahtinin kuvaaman karnevalistisen naamion antiteesi, sillä hänen jähmettyneet kasvonsa eivät ilmaise ihmisen omaa eikä elämän moninaisuutta.
Kun ihminen on oma itsensä, hän muuttuu, lakkaa olemasta sama. Näyttää siltä, että hän riisuu naamion. Se on huono, huonontunut naamio, joka on palanut kasvoihin kiinni ja tehnyt sen alle irvokkaan pesän: elämättömien mahdollisuuksien ja itseään ilmaisemattomien voimien hautausmaan. Kun ihminen muuttuu, antaa moninaisuuden manifestoitua, hän kieltää samuuden ja yksimerkityksisyyden, itsensä kanssa yksiin käymisen ja alkaa siis löytää sukulaisuuttaan karnevalistisen naamion kanssa.
Huonon naamion riisunut on alaston, sillä hän on riisunut skeemat, annetut mallit, kaavat ja kanonisoidut muodot. Hänen alastomat kasvonsa tervehtyvät tuulessa.
Olen jo aikaisemmassa muistiinpanossa samastanut alastomuuden ja onnellisuuden. En ole siis pelkästään minimalisti; minun ”filosofiani” on nudismia.
(Tiina Tuurna pitää Aurinkorannikon Sofia-opistolla naamiotyöpajan 13.-24.10)
maanantai 10. toukokuuta 2010
Kesän ja syksyn ohjelmasta
Niin kuin lupasin Mielenrauha-muistiinpanon kommentissa, aion julkaista joitakin huomautuksia ja välähdyksiä myös kesällä. Niillä saattaa olla tekemistä käynnissä olevien "tutkimustöiden" kanssa, olla niiden sivupolkuja tai sivutuotteita, mutta osa tulee olemaan (näin epäilen) vain pelkkiä vitsejä.
Syksyllä Sofia-opisto jatkaa filosofiakahvilaistuntoja Fuengirolassa kaksi kertaa viikossa (ainakin aluksi). Tulemme puhumaan mm. filosofiasta elämäntapana, runouden ja filosofian suhteesta sekä onnellisuudesta. Teemme myös lisäyksiä myrkkyoppiin ja kysymme, pitäisikö filosofin välttää avioliittoa.
Tarkoitus on perustaa filosofiakahvilaryhmä myös Nerjaan. Valittu paikka (ainakin toistaiseksi) on Balcón de Europan yhteydessä sijaitsevan hotellin kahvila. Tämän ryhmän hengissäselviämisen edellytys on riittävä osallistujamäärä. Aiheita tulevat olemaan mm. hyvä elämä, itsensä kehittäminen, selkeys ja hybris.
Syksyllä Sofia-opisto jatkaa filosofiakahvilaistuntoja Fuengirolassa kaksi kertaa viikossa (ainakin aluksi). Tulemme puhumaan mm. filosofiasta elämäntapana, runouden ja filosofian suhteesta sekä onnellisuudesta. Teemme myös lisäyksiä myrkkyoppiin ja kysymme, pitäisikö filosofin välttää avioliittoa.
Tarkoitus on perustaa filosofiakahvilaryhmä myös Nerjaan. Valittu paikka (ainakin toistaiseksi) on Balcón de Europan yhteydessä sijaitsevan hotellin kahvila. Tämän ryhmän hengissäselviämisen edellytys on riittävä osallistujamäärä. Aiheita tulevat olemaan mm. hyvä elämä, itsensä kehittäminen, selkeys ja hybris.
perjantai 16. lokakuuta 2009
Tiedotus Torremolinosin filosofiakahvilasta
Torremolinosin kahvila perutaan! Tämä johtuu osaanottajien puutteesta. Osa alustusmuistiinpanoista, joiden pohjalta oli tarkoitus keskustella, on jo julkaistu tässä blogissa. Kun ehdin, tarkistan, olisiko joissakin julkaisemattomissa muistiinpanoissa järkevää - tai edes tolkullisessa, ymmärrettävässä muodossa olevaa - materiaalia ja julkaisen sitä muiden tekstien ohessa.
Tervetuloa Fuengirolan kahvilaistuntoihin tiistaisin tai torstaisin!
Tervetuloa Fuengirolan kahvilaistuntoihin tiistaisin tai torstaisin!
keskiviikko 30. syyskuuta 2009
Syksyn ajatuksia, nuolia ja päähänpistoja
Fuengirolassa filosofiakahvila tulee kokoontumaan tiistaisin Confortel-hotellin kahviossa klo 17.00-18.30 ja torstaisin klo 10.30-12.00. Torremolinosin filosofiakahvila järjestetään perjantaisin klo 10.30-12.00, paikkana on Lepanto-kahvila osoitteessa C/San Miguel 54.
Fuengirolassa aiheina ovat mm. arvot, lapsuus ja essee oppimisen mallina, Torremolinosissa esim. itsensä kehittäminen, hyvä elämä, rakkaus ja myrkkyoppi. Aiheet on julkaistu aikaisemmassa blogitekstissä toukokuussa ja lisää Sofia-opiston ohjelmasta ja filosofiakahvilan aiheista voi lukea myös osoitteesta www.sofia-hanke.net
Motto on Réne Charin lause: ”Mikä ei tule maailmaan häiritsemään, ei ansaitse kärsivällisyyttä ja huomiota.”
Sofia järjestää (vetäjänä minä itse, pappilan musta sika) myös filosofian viikonloppukurssin 28.-29.11. klo 11.00-12.30 ja 13.30-15.00 Sofia-opistolla, Antonio-luokassa.
Viikonloppukurssin teemat:
1.Filosofia elämäntapana/Minätekniikat
2. Todellinen rakkaus, todellinen elämä
3.Oikeudelliset käytännöt ja filosofia/Viattomuus
4.Suhde itseen ja suhde toiseen
Ensimmäiset kokoontumiset järjestetään ensi viikolla. Alan julkaisemaan alustuksia varten laadittuja muistiinpanoja samantien, kun kokoontumiset alkavat. Kaikki Fuengirolan aiheet ovat uusia, mutta Torremolinosin aiheet ovat vanhoja ja niiden muistiinpanoista osa on jo julkaistu. Blogiin ilmaantuu siis viikottain 1-2 tekstiä.
Fuengirolassa aiheina ovat mm. arvot, lapsuus ja essee oppimisen mallina, Torremolinosissa esim. itsensä kehittäminen, hyvä elämä, rakkaus ja myrkkyoppi. Aiheet on julkaistu aikaisemmassa blogitekstissä toukokuussa ja lisää Sofia-opiston ohjelmasta ja filosofiakahvilan aiheista voi lukea myös osoitteesta www.sofia-hanke.net
Motto on Réne Charin lause: ”Mikä ei tule maailmaan häiritsemään, ei ansaitse kärsivällisyyttä ja huomiota.”
Sofia järjestää (vetäjänä minä itse, pappilan musta sika) myös filosofian viikonloppukurssin 28.-29.11. klo 11.00-12.30 ja 13.30-15.00 Sofia-opistolla, Antonio-luokassa.
Viikonloppukurssin teemat:
1.Filosofia elämäntapana/Minätekniikat
2. Todellinen rakkaus, todellinen elämä
3.Oikeudelliset käytännöt ja filosofia/Viattomuus
4.Suhde itseen ja suhde toiseen
Ensimmäiset kokoontumiset järjestetään ensi viikolla. Alan julkaisemaan alustuksia varten laadittuja muistiinpanoja samantien, kun kokoontumiset alkavat. Kaikki Fuengirolan aiheet ovat uusia, mutta Torremolinosin aiheet ovat vanhoja ja niiden muistiinpanoista osa on jo julkaistu. Blogiin ilmaantuu siis viikottain 1-2 tekstiä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
