Näytetään tekstit, joissa on tunniste valmistelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste valmistelu. Näytä kaikki tekstit

lauantai 28. heinäkuuta 2018

Kauniit ja hyödyttömät aamut


Monet tietävät, että olen yökyöpeli. Yöt ovat minua varten ja minä öitä varten. Olen kahden viikon ajan noussut klo 7.00 viedäkseni koirat lenkille. Minulla ei ole ollut vaihtoehtoja. Toinen, Zaydi, herättää.

Minulla on ollut kauniita kokemuksia aamuista, joita niin harvoin näen. Olen joskus onnistunut myös saamaan niistä energiaa, niin että olen retken jälkeen työskennellyt, tehnyt filosofiakahvilavalmisteluja. 

Tällä kertaa aamut olivat turhia. Ne olivat kauniita, mutta turhia. Olen pystynyt työskentelemään aikaisintaan iltapäivällä - kun olen nukkunut ensin aamupäivällä ja ruoan jälkeen vielä siestan.

Aamujen turhuudesta huolimatta minulla on ideoita... Varoitan siis! 

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

torstai 4. elokuuta 2016

Aiheista

(Giovanni Domenio Tiepoli 1773)

Monet syksyn aiheista ovat toivottuja, esimerkiksi Anaksimandro, anarkismi ja uutismaailma. Mielenkiintoista ehkä, että monet näistä toivotuista aiheista vaativat ”akateemista” perehtymistä, jopa pedanttisuutta; ne liittyvät monesti filosofian ja ajattelun historiaan. Toiset toivotut aiheet – terrorismi ja tiedotusvälineet (journalismi) – ovat voimallisesti yhteiskunnallisia tai poliittisia.

Ulkoisesti erilaisista lähtökohdista huolimatta syksyn aiheet kytkeytyvät kysymykseen arvoista. Toivon, ettei käsittelytapa olisi liian abstrakti tai ylimalkainen – että voisin irrottautua ns.arvokeskustelun tyhjänpäiväisyydestä.

Tarkoitukseni ei ole – turha kai sanoakaan – opettaa kenellekään mitään arvoja. Tarkoitukseni on yksinkertaisesti vain stimuloida, käynnistää keskustelua.

Ohjelman valmistelussa on mukana aina sama paradoksi, sama vaikeus. Haluan, että ohjelma olisi mielenkiintoinen ja käsittelisi jollakin tavalla, esimerkiksi ajankohtaisuuden ansiosta, tärkeitä, relevantteja aiheita. Mutta samalla olen estynyt, sillä olen itseäni estänyt. En voi tietää mikä on tärkeää, en voi sitä myöskään muiden puolesta päättää. Tämän vaikeuden edessä lohduttaudun sanomalla, että keskustelu kulkee kuitenkin muualle, mahdollisesti siihen mikä oikeasti muiden mielestä on mielenkiintoisempaa ja tärkeämpää.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila