Näytetään tekstit, joissa on tunniste valmistelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste valmistelu. Näytä kaikki tekstit
lauantai 28. heinäkuuta 2018
Kauniit ja hyödyttömät aamut
Monet tietävät, että olen yökyöpeli. Yöt ovat minua varten ja minä öitä varten. Olen kahden viikon ajan noussut klo 7.00 viedäkseni koirat lenkille. Minulla ei ole ollut vaihtoehtoja. Toinen, Zaydi, herättää.
Minulla on ollut kauniita kokemuksia aamuista, joita niin harvoin näen. Olen joskus onnistunut myös saamaan niistä energiaa, niin että olen retken jälkeen työskennellyt, tehnyt filosofiakahvilavalmisteluja.
Tällä kertaa aamut olivat turhia. Ne olivat kauniita, mutta turhia. Olen pystynyt työskentelemään aikaisintaan iltapäivällä - kun olen nukkunut ensin aamupäivällä ja ruoan jälkeen vielä siestan.
Aamujen turhuudesta huolimatta minulla on ideoita... Varoitan siis!
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
torstai 4. elokuuta 2016
Aiheista
(Giovanni Domenio Tiepoli 1773)
Monet syksyn
aiheista ovat toivottuja, esimerkiksi Anaksimandro, anarkismi ja uutismaailma.
Mielenkiintoista ehkä, että monet näistä toivotuista aiheista vaativat ”akateemista”
perehtymistä, jopa pedanttisuutta; ne liittyvät monesti filosofian ja ajattelun
historiaan. Toiset toivotut aiheet – terrorismi ja tiedotusvälineet
(journalismi) – ovat voimallisesti yhteiskunnallisia tai poliittisia.
Ulkoisesti
erilaisista lähtökohdista huolimatta syksyn aiheet kytkeytyvät kysymykseen
arvoista. Toivon, ettei käsittelytapa olisi liian abstrakti tai ylimalkainen –
että voisin irrottautua ns.arvokeskustelun tyhjänpäiväisyydestä.
Tarkoitukseni ei
ole – turha kai sanoakaan – opettaa kenellekään mitään arvoja. Tarkoitukseni on
yksinkertaisesti vain stimuloida, käynnistää keskustelua.
Ohjelman
valmistelussa on mukana aina sama paradoksi, sama vaikeus. Haluan, että ohjelma
olisi mielenkiintoinen ja käsittelisi jollakin tavalla, esimerkiksi
ajankohtaisuuden ansiosta, tärkeitä, relevantteja aiheita. Mutta samalla olen
estynyt, sillä olen itseäni estänyt. En voi tietää mikä on tärkeää, en voi sitä
myöskään muiden puolesta päättää. Tämän vaikeuden edessä lohduttaudun
sanomalla, että keskustelu kulkee kuitenkin muualle, mahdollisesti siihen mikä
oikeasti muiden mielestä on mielenkiintoisempaa ja tärkeämpää.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


