(Roland Barthes)
Miten elää yhdessä? Tämä oli kysymys, jonka Roland Barthes
esitti Collège de Francessa pitämässään
luentosarjassa 1977 ja yhdeksi tärkeäksi käsitteeksi – tai ainakin
jonkinlaiseksi apuvälineeksi – muodostui ”oma rytmi” – muinainen kreikkalainen
termi idios rythmos (englanninkielisissä
teksteissä käytetään sanaa idiorrythmic,
espanjanlaisissa idiorritmia).
Barthes puhui Athosvuorella 900-luvulla olleista luostareista, joissa ihmiset
eivät enää eläneet erakkoina, yksinäisinä, mutteivat myöskään myöhempien
aikojen ankaran järjestyneessä muodossa. Barthes löytää siis toteutuneen
utopian ja ajattelee käsitteen kautta utopiaa, kysyy kymystä, miten elää
yhdessä. Miksi utopia? Vaikeasti, kiemurrellen, etsi tämä sympaattinen herra
tietä väkivallattomuuteen - yhteisöön, joka ei tappaisi tai tukahduttaisi.
Barthes ei jäljittänyt käsitteen historiaa eikä
selvittänyt siihen liittyvää kiistelyä.
Käsite ei merkinnyt aina onnellista yhteiseloa ja toisen sielun rytmin
kunnioittamista. 500-600-luvuilla elänyt, Syyriassa syntynyt, kirkkoisä ja
pyhimys, Tikkaiden Johannes (Clímaco) ajatteli, että idios rythmos on pahe. Kirkollinen valta ei voinut kuitenkaan estää
ihmisiä elämästä oman rytminsä mukaisesti ja pyrki sitten tekemään siitä
hyveen.
Miksi käsite oli niin tärkeä luostarielämässä ja sen
järjestämisessä? Koska luostarielämä ei merkinnyt vain yhdessä elämistä, vaan
myös elämistä järjestyksessä, joka oli yhteinen, kaikille sama.
Kreikkalaisethan toivat kristilliseen ja länsimaiseen ajatteluun näkemyksen
kosmisesta järjestyksestä, maailman järjestyksestä, jossa ilmenee jumalainen
tahto. Munkkien elämän järjestys tavallaan ilmensi sitä ja kunnioitti sitä.
(Hebrealaisessa maailmassa jumalainen tahto ilmeni ennen kaikkea historiassa,
juutalaisten tarinassa, ei kosmoksessa. Tämäkin visio tietenkin on vaikuttanut
länsimaisessa ajattelussa, myös filosofiassa, esimerkiksi Hegelin ajattelussa
ja – anteeksi vain – Marxin ajattelussa.)
Yksi asia mitä munkkien tuli tehdä yhdessä ja
yhtäaikaisesti oli rukoileminen. Samarytmisyys on vaikeaa; on vaikeaa hengittää
samaan tahtiin. Idios rythmos
merkitsi sitä, että ihminen voi elää oman spontaanin rytmin mukaisesti,
vapaasti, pakottamatta itseään toisten tahtiin. Tämän idean kunnioittaminen ei
merkinnyt vain toisen kunnioittamista, vaan myös rukoilemisen yksinäisyyttä –
sitä ei harjoiteta vain aika ajoin kuorossa, sitä tehdään koko ajan.
Idios rythmos oli
siis pahe, jota ei osattu kitkeä ja siksi siitä tehtiin hyve tai ainakin
sallittu tapa elää. Tämän kaiken valossa ei voi esittää kysymystä, oliko idios rythmos mahdollinen. Se ei ollut
vain mahdollinen; se oli jotain väistämätöntä. Kuitenkin luostarit ensimmäisinä
ovat olleet järjestämässä asioita niin, että kaikki ovat samassa paikassa
samaan aikaan tekemässä samoja tai erilaisia asioita, mutta koko ajan koordinoituneina
toisten toimiin ja liikkeisiin. Siksi luostareissa oltiin kiinnostuneita
mekaanisten kellojen kehittämisestä.
Idios rythmos
ilmaantui Barthesin sanastoon, kun hän yritti kuvitella, millaisessa tilassa
haluaisi olla, elää, asua. Tämä utooppisuus ei merkitse, ettei sitä olisi
olemassa tai ettei koskaan kukaan olisi voinut elää oman rytminsä mukaisesti.
Silti monet asiat järjestetään – työpaikoilla, kouluissa, kotona – niin, että
olemme pakotettuja toisten rytmiin. Sillä on omat seurauksensa; yhteinen tahti
säätelee miten eletään yhdessä. Kun harjaannumme olemaan samassa tahdissa,
teemme usein väärin, yleensä liian nopeasti.
Oma rytmi voisi olla tärkeä elementti, johon on syytä
kiinnittää huomiota elämässään ja se voi olla olennainen tapa järjestää se
miten elämme yhdessä. Kysymys omasta rytmistä nostaa esiin myös toisen
kysymyksen – kysymyksen nopeudesta ja hitaudesta. Tämä on konkreettinen asia.
Jos syö liian nopeasti, se on epäterveellistä, mutta vähentää myös nautintoa.
Omatahtisuus, oikean hitauden tai oikean nopeuden
löytäminen, voivat olla tärkeitä oppimisessa. Ei pahinta ole se, että jää
muista jälkeen; paljon pahempaa on, jos kiirehtii: silloin luo usein
pinnallisen kuvan, tyytyy yleisesti hyväksyttyyn uskomukseen, ei keksi uusia näkökulmia,
ei tajua vivahteita.
TORRE DEL MARIN FILOSOFIAKAHVILAPAIKKA VAIHTUNUT: Uusi paikka on BARÓN DE CUTAR, C/Los Prados (Urheilukeskus La Vegaa vastapäätä). (Entinen paikka ollut kiinni päivien ajan tuntemattomasta syystä)
TORRE DEL MARIN FILOSOFIAKAHVILAPAIKKA VAIHTUNUT: Uusi paikka on BARÓN DE CUTAR, C/Los Prados (Urheilukeskus La Vegaa vastapäätä). (Entinen paikka ollut kiinni päivien ajan tuntemattomasta syystä)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti