(Gustave Moreau: L'enlevement
d'Europe 1869)
Nyt vaalien jälkeen voin sanoa tämän...
Olen otsikoinut yhden syksyn aiheista kysymyksellä:
Keksivätkö filosofit Euroopan? Tarkoitukseni ei ole liioitella filosofien
osuutta, heidän rooliaan, mutta myös he ovat tarttuneet kysymykseen, joka vielä
keskiajalla oli outo ja turha: Mikä on Eurooppa?Minä olen niin kuin monet älykötkin pitänyt etäisyyttä eurooppalaisuuteen, katsonut kylmästi sen ulkopuoliseen maailmaan kohdistamaa väkivaltaa ja kritisoinut noiden älykköjen kanssa eurosentrismiä. Monta kertaa elämäni aikana on silti kysymys Euroopasta ja kuulumisesta eurooppalaiseen kulttuuriin tullut ajankohtaiseksi: Berliinin muurin murtuminen (ns. Saksan kysymys, kysymys jaetusta Saksasta ja jaetusta Euroopasta), Länsi-Balkan (Sarajevon piiritys, Bosnian sodan keskitysleirit), joidenkin poliittisten voimien halu puhdistaa Eurooppa (muun muassa muslimeista), Ukrainan tilanne. Vaikka onkin syntynyt Euroopan laidalla, koko maailman laidalla, on pakko esittää kysymys: Mikä on Eurooppa ja mikä on tämä ”myytti”, johon olen osallinen?
Keskiajalla, kaiken hajaannuksen ja kaikkien sotien
keskellä, Euroopassa oli yksi suuri ja yhdistävä valta: kirkko ja kristinusko. Ristiretket
olivat eurooppalaisuuden luomista. Tarkoitus ei ollut niinkään käännyttää
vääräuskoisia kuin sotia Eurooppaa valloittaneita maureja ja turkkilaisia
vastaan. 1600-luvun puolessa välissä, kolmekymmenvuotisen sodan (Saksan
sisäisenä uskonsota alkanut, mutta koko Euroopan voimasuhteita koskevaksi
muodostunut sota) jälkeen, Westfalenin rauhan myötä, esitettiin vielä uusi kysymys
siitä, mikä on Eurooppa. Kristinusko ei voinut kantaa ja palvella samalla tavalla
kuin ennen, sillä kristinusko ei oman universaalin ja missionäärisen luonteensa
takia voinut olla Euroopan luonne ja tunnus. Kristinusko kuului koko
maailmalle, ainakin teoreettisesti.
Ei ollut myöskään yhtä imperiumia, oli monta suurvaltaa.
Kysymys nousi esiin, koska kysyttiin, miten saataisiin aikaan rauha, enemmän
tai vähemmän pysyvä. Erityisesti Englanti ja Ranska kohdistivat epäluuloisen
katseensa Saksaan. Uudenlaisen liittoutumisen tarkoitus oli omalta osaltaan
kontrolloida Saksaa. Euroopan unionin idea, sen siemen, on siis peräisin
1600-luvulta, mutta tarkoitus ei ollut luoda yhtenäisyyttä, vaan myöntää
erilaisuus, rakentaa rauha pluralismin pohjalta. Ideana ei ollut rakentaa
imperiumia, vaan kuningaskuntien muodostama tasavalta.
Euroopalla oli tuolloinkin epäselvät rajat. Englanti kuului
Eurooppaan vain hädintuskin, Venäjä vielä vähemmän. Epäselvyys, hämäryys, tekee
määrittelyn jatkuvaksi ja aina poliittiseksi toiminnaksi. Tämä jatkuu yhä.
Toiset ukrainalaiset haluavat kuulua enemmän Eurooppaan, toiset toiseen
valtaan, Venäjään. Ihmiset saavat tietenkin haluta mitä haluavat. Mutta näiden
halujen ja toiveiden käyttö voi saada vaarallisia muotoja. Kyse ei ole vain
kuulumisesta. On esimerkiksi niitä, jotka eivät tunne, että Katalonia kuuluu
Espanjaan, mutta haluavat sen kuuluvan Eurooppaan. Tässä on kyse siitä, mihin
halutaan osallistua.
Osallistuminen ja osallistumattomuus saattaa olla tärkeä
kysymys, ainakin vaaleissa. Osallistumattomuus ei merkitse aina sitä, ettei
tuntisi kuuluvansa johonkin, esimerkiksi Eurooppaan. Se voi olla merkki yksinkertaisesti
halusta olla osallistumatta. Osallistuminen ei ole aina merkki rakkaudesta
siihen, mihin osallistuu: näissäkin vaaleissa aktiivisia ovat olleet monet
vihamielisesti EU:hun suhtautuvista.
Europa oli
mytologiassa kaunis nainen. Häräksi muuttunut Zeus ryösti Europan vieden hänet
Kreetalle. Toisen version mukaan Europan ryöstivät minolaiset eli kreetalaiset.
Jokatapauksessa hänen ajatellaan olleen foinikialaisen ja hänen hahmoonsa
liitetään aina nämä kaksi asiaa: Kreeta ja härkä. Eurooppa on muualta, Eurooppa on ryöstetty.
Todellakin voi kysyä, yrittää edes, onko Euroopalla
mitään omaa? Onko Euroopan ominta ollut vain sen halu viedä oma
kuvansa maailmasta muualle (ja ryöstää muiden kulta)? Onko Euroopalle ominta sen jatkuva sota itsensä kanssa?
Mihin kuulumme? Mihin haluamme osallistua? Voimmeko keksiä Euroopan uudestaan?
Osaisimmeko tehdä siitä jotain positiivista? Jos se vaikka voisi jonain päivänä
olla kaunis foinikialainen nainen, ei enää kidnapattu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti