(Jules Joseph Lefebvre Totuus 1870)
Kontrafaktuaali on erityisenlainen ehdollinen väite.
Miksi väite on vastafaktuaalinen?
Koska väitteen ensimmäinen osa on tosiasioiden vastainen. Esimerkki voisi olla
tällainen: ”Jos Edison ei olisi patentoinut lamppua, joku muu olisi sen tehnyt.”
(Lause on muotoiltava näin, koska hän ei keksinyt
sitä, ainoastaan kehitti ideaa ja patentoi sen, ja kontrafaktuaalin ensimmäisen
osan pitää olla tosiasioiden vastainen.)
Ihmiset käyttävät koko ajan
kontrafaktuaaleja ja tosiasioiden vastaista ajattelua. Se on melkein aina
mukana uudenlaisten kuvakulmien keksinnässä ja luovassa ajattelussa. Tottakai
se voi johtaa myös harhaan ja tyhmyyteen. Minua ei kuitenkaan kiinnosta nyt luovuus tai tyhmyys, vaan kysymys kontrafaktuaalin ja totuuden
suhteesta.
Filosofiassa on vuosisatojen ajan tutkittu totuutta
lauseen ominaisuutena. Tästä ”paradigmasta” on seurannut monia asioita.
Esimerkiksi se, että totuudesta puhuttaessa ja sitä ajatellessa on kehitelty
niin sanottuja totuusteorioita: korrespondenssi- eli vastaavuusteoria,
koherenssi- eli yhteensopivuusteoria, pragmatistiset teoriat jne.
Yleinen, erittäin vaikuttava teoria, joka vaikuttaa hiljaisesti
tieteiden sisällä olevassa totuuskäsityksessä ja ”realistisessa”
maailmankuvassa on korrespondenssiteoria. Korrespondenssiteorian mukaan väite
on tosi, jos sitä vastaava tosiasia on olemassa. Aristoteleen muotoilu oli
tämäntapainen: ”Väite on tosi, kun se vastaa todellisuutta.”
Tämä on totuuskäsitys, joka vastaa parhaiten
arkipäiväistä totuuskäsitystä; ihmiset hyväksyvät sen välittömästi (intuitiivisesti
niin kuin filosofit sanoisivat). Käsitystä on arvosteltu monella tavalla,
monella tavalla se on kyseenalaistettu. En tartu nyt näihin
vasta-argumentteihin, vaan asetan nenäkkäin kontrafaktuaalin ja totuuden.
Joskus spekulointi ja jossittelu voi olla tyhmää, mutta
jonkun yksittäisen kontrafaktuaalin sisältö voi samalla tavalla kuin korrespondenssiteoria
tuntua intuitiivisesti todelta. Esimerkkilauseemme (Jos Edison ei olisi patentoinut
lamppua, joku muu olisi sen tehnyt) vaikuttaa todelta. Ajattelemme – oman kokemuksemme
valossa – että todennäköisesti joku olisi sen ajan myötä tehnyt. Kontrafaktuaali
ei kuitenkaan voi olla tosi korrespondenssiteorian mukaan, koska siinä
väittämän ensimmäinen osa on tosiasioiden vastainen. Kontrafaktuaali on teorian
näkökulmasta mieletön, vaikka onkin niin yleisesti harrastettu.
Meillä voisi siis olla kuviteltu – ja todennäköinen –
henkilö, joka uskoisi korrespondenssiateorian olevan pätevä ja samalla uskoisi,
että jokin kontrafaktuaali on totta. Kuviteltu henkilö olisi siis
ristiriitaisessa tilanteessa ja hän olisi ristiriidassa itsensä kanssa. Itse
asiassa tällaisiä henkilöitä faktisesti on olemassa. Monet meistä ovat
tällaisia henkilöitä. Eikä se edes häiritse; ihmiset eivät huomaa ristiriitaa
(koska aika monet eivät ole filosofeja ja filosofit taas eivät jaksa tai ehdi
kaikkea tarkistaa).
Tiedän, että todelta tuntuva kontrafaktuaali on heikko
pohja korrespondenssiteorian kumoamiseen, mutta tämä ristiriita voisi olla
lähtökohta kahdelle askeleelle:
1.askel: Todelta tuntuva kontrafaktuaali voisi auttaa
asettamaan korrespondenssiteorian lainausmerkkeihin ongelmallistammalla ”faktan”
aseman.
2.askel: Se voisi olla lähtökohta pohtimaan totuuden
käsitettä laajemmin, toisesta kulmasta, koska se pakottaisi ajattelemaan ja
tutkimaan, millaisesta totuudesta kontrafaktuaalin totuudessa olisi kyse – jos sanasta
”totuus” voisi pitää kiinni.
Tiedän, että on monia filosofeja, jotka pitävät totuutta huonona
– turhana tai vaikeana tai jopa tyhmänä – käsitteenä. Filosofia on silti –
historiallisesti, faktisesti – ollut pelautumista totuuden kanssa. Tämä kevyt
ja hiukan kevytmielinenkin huomautukseni kontrafaktuaalista ja totuudesta
täytyy asettaa tähän kontekstiin: Emme ehkä etsi totuutta, vaan totuuden uutta
hahmoa. Siis lopuksi yksi kontrafaktuaali, jonka totuudellisuutta en arvioi: Jos joku olisi keksinyt totuuden uuden hahmon,
hän olisi löytänyt totuuden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti