Rabelais lukee. Anonyymin muotokuva 1700-luvun alusta.
TIISTAIN RYHMÄ(t) EIVÄT KOKOONNU
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Onko tyylillä väliä? Kirjallisuudentutkimuksessa
tyylillä tarkoitetaan usein ja yksinkertaisesti esitystapaa, joko yksittäisen
tekijän tai aikakauden. Tyyli ei kuitenkaan rajoitu vain sanavalintoihin eikä
tyyliopin pitäisi palauttaa sitä pelkästään joihinkin persoonallisiin
ominaisuuksiin esityksessä tai edes tutkia sitä pelkästään filologisesti.
Esimerkiksi Erich Auerbach (1892-1957) ymmärsi tämän.
Auerbachin klassikkoteoksen Mimesiksen 11.luku
on nimeltään Maailma Pantagruelin suussa. Se käsittelee tietenkin Rabelais'n
romaania ja monessa kohdassa erityisesti sen tyyliä. Hän vertaa Rabelais'n tyyliä Montaignen
tyyliin ja toteaa, että molemmat vetoavat Sokrateen hahmoon, hänen vapaaseen ja
kansaomaiseen tyyliinsä, joka oli kosketuksissa jokapäiväiseen elämään. Rabelais'n
tapauksessa korostuu vielä erityinen narrimaisuus, joka kantaa salaisesti
mukanaan viisautta ja hyvellisyyttä. Auerbach kirjoittaa: ”Kyse on
elämäntyylistä yhtä paljon kuin kirjallisesta tyylistä...”
Voi olla, että tyylillä on väliä, vaikkei se
olisi muuta kuin tapa ilmaista. Voi olla merkityksellistä ja arvokasta, ettei
tyyli esimerkiksi ole koristeellinen ja epäsuora. Wittgenstein kommentoi erästä
kirjailijaa yhdessä monista postuumisti julkaistuissa muistiinpanoissaan:
”Tekee mieli sanoa: Elehdi vähemmän ja sano mitä sinun pitää sanoa.” Tämä on
hyvä neuvo kirjoittajalle. Myös erittäin vaativa, koska se edellyttää
kirjoittajalta, että hänen pitäisi tietää, mitä hänen pitää sanoa.
Todellisuudessa tämäkin neuvo – vaikka Wittgenstein ei sitä sano tai muista
- palautuu Sokrateen sanoihin. Sokrateen
puolustuspuheessa hän ilmaisee oman lähtökohtansa tavalle sanoa, oman tyylinsä
periaatteen (17c): ”...ilman sanaston koristeita.”
Jos tyyli on enemmän kuin tapa sanoa ja se on
myös elämäntyyli, voi se olla erityisen merkityksellinen ja tärkeä asia - ei
vain kirjoittajan tai filosofin, vaan kenen tahansa elämässä. Kuvitelkaamme
tapaus, ihminen, joka ottaa tosissaan tämän ajatuksen. Hänen eteensä avautuu
aivan uudenlaisia kysymyksiä. Hän ei kysy vain, mitä hänen on sanottava, vaan
hän kysyy, miten se täytyy sanoa. Hän
ei kysy vain, mitä pitää tehdä, hän kysyy, miten
hänen täytyy se tehdä. Eikä kyse ole vain älyllisestä asenteesta; siinä on
sydän mukana. Tyyli on uskottavuutta. Uskomme kirjailijan sanovan mitä hän
ajattelee, kun hänellä on tyyli. Se ei voi olla imitointia, pastissia,
koristelua.
Emme voi päättää toisen puolesta, millaista
tyyliä hänen pitäisi omassa ilmaisussaan ja elämässään kehittää.
Tyylinluomisen, tyylittämisen, merkitys on siinä, että olemassaolon eri puoliin
– puheeseen, erotiikkaan, urheiluun – tulee taidetta. Katsomme toisin;
arvioimme esteettisesti, emme vain mittaa nopeutta tai voimaa.
Jos tyyli on enemmän kuin joitakin luokiteltavia
olevia piirteitä sanojan tai kirjoittajan ilmaisussa ja se on asenne, voimme
kysyä, voiko kritiikki, kriittinen asenne, olla tyyli? Voisiko kritiikkiä
tarkastella tyylinä ja mitä se toisi esiin? Olisiko tyylitöntä vastata näihin
kysymyksiin, jos kriittinen asenne merkitsee sitä, että on valmis luopumaan
helpoista vastauksista ja haluaa pyyhkiä pois tutut kategoriat?
Kuvitelkaamme tutkija, joka haluaisi arvioida
filosofien (tai muiden kirjoittajien) tyylejä luopuen retoriikan tutkijoiden
tai kirjallisuudentutkijoiden oletuksesta, että tyyli on valmiin persoonan
ilmauksia? Mitä se merkitsisi? Tyylin käsite olisi toinen. Se merkitsisi
enemmän itsen luomista kuin itsen
ilmaisemista.
Tutkija joutuisi varmaan kysymään, mistä (aineksista) itse luodaan. Se
voisi olla ihan hyvä kysymys. Hän voisi myös kysyä, missä se luodaan. Tähän voisi antaa luonnostelevan,
hypoteettisen, ainakin mahdollisesti mielenkiintoisen vastauksen. Se luodaan suhteissa (itseen, toisiin, maailmaan).
Ajatelkaamme vaikka ironiaa. Se on tietynlainen asenne, tietynlainen suhde;
siinä joku ottaa etäisyyttä, katsoo ehkä vinosti. Eteen avautuisi mahdollisesti
mielenkiintoinen alue, jossa tutkija ei voisi enää olla filologi; hänestä
saattaisi tulla jopa filosofi. Onnettomuus, joka sattui eräälle klassisen
filologian professorille Baselissa...
TULOSSA SEMINAARI TORRE DEL MARIIN: TULEVAISUUS EI OLE ENTISELLÄÄN (luennoitsijoina Marjatta Jabe, Sam Sandqvist, Jenni Spännäri, Pasi Färm). 16.3. klo 13.00.-17.00, paikka. La Sorrentina C/Paseo Maritimo de Poniente (Camping Laguna Playa)
Lisätietoja, ilmoittautumisia (olisi mukava, jos ilmoittaisi myös, aikooko syödä, niin osaavat ravintolassa pistää työkalut ja pöytäliinat sen mukaan) otetaan vastaan pasifarm@yahoo.es
http://koetinkivet.blogspot.com/2019/02/tulevaisuus-ei-ole-entisellaan-torre.html
TULOSSA SEMINAARI TORRE DEL MARIIN: TULEVAISUUS EI OLE ENTISELLÄÄN (luennoitsijoina Marjatta Jabe, Sam Sandqvist, Jenni Spännäri, Pasi Färm). 16.3. klo 13.00.-17.00, paikka. La Sorrentina C/Paseo Maritimo de Poniente (Camping Laguna Playa)
Lisätietoja, ilmoittautumisia (olisi mukava, jos ilmoittaisi myös, aikooko syödä, niin osaavat ravintolassa pistää työkalut ja pöytäliinat sen mukaan) otetaan vastaan pasifarm@yahoo.es
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti