TIISTAIN RYHMÄ(t) EIVÄT KOKOONNU Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00, Fuengirola
William Blake (1755-1827) kirjoitti yhdessä
pääteoksessaan (Marriage of Heaven and Hell) : “Sama laki härälle ja leijonalle
on alistusta.” Tässä tiivistyy ongelma, jota ei haluta ajatella. Haluamme
ihmisten olevan saman lain alla ja samanarvoisia lain edessä. On todellakin
yhteiskunnallinen ongelma, jos esimerkiksi rikas on etuoikeutetussa asemassa
lain edessä. Tämä vääryys, jota yritetään poistaa, ei kuitenkaan merkitse,
ettei oikeus joutuisi ottamaan huomioon olosuhteita, ihmisen taustaa,
esimerkiksi terveydentilaa jne. Lainlaatija ja oikeuslaitos tasapainoilee
joskus onnistuneesti, joskus vähemmän. Missään ei kukaan uskalla silti
ajatella, että sama laki voisi olla
vääryys tai alistamista.
Minua ei nyt kiinnosta paremman lain ehdottaminen
tai oikeuskäytäntöjen uudistaminen. Minua kiinnostaa se, miten lainopillinen ja
oikeuteen liittyvä ajattelu siirtyy ihmisten välille, jokapäiväiseen elämään.
Mitä tahansa kaunista periaatetta (varsinkin jos se on hyvin abstraktisti
muotoiltu) voidaan käyttää melkein mihin tahansa tarkoitukseen. Kun vaikka ns.
maahanmuuttokriittinen puhe ja retoriikka esittää, että maahanmuuttajien
pitäisi noudattaa lakia, puhujat eivät aina huomaa omaa lainrikkomustaan.
Harvoin jokapäiväisen elämän turhat tai tarpeelliset puheet ja teot ovat
varsinaista lainopillista tulkintaa. Niissä pikemminkin jäljitellään
oikeudenkäynnin tiettyjä piirteitä tai rooleja: olemme syyttäjiä, todistajia,
syytettyjä, tuomareita.
Mitä tapahtuu lainopillisesta näkökulmasta, kun
ihminen on näissä erilaisissa rooleissa? Laki ei ole heille sama; laki vaatii
heiltä eri asioita. Toisin sanoen jopa oikeuskäytäntö katsoo parhaaksi
määritellä erikseen, mikä on kunkin vastuu ja mikä heitä sitoo tai on
sitomatta. Tämä ei silti vielä mahdollista sen ajattelemista, että sama laki
kaikille – härälle ja leijonalle – olisi alistusta. Blaken ajatus edellyttää
siirtymistä toisenlaiseen paradigmaan tai jopa eri sfääriin.
Miten Blaken ajatus on mahdollinen tai mikä
tekee sen ymmärrettäväksi? Miksei lain pidä olla sama härälle ja leijonalle?
Härkä ja leijona kuuluvat eri lajeihin, joilla on aivan erilaiset taipumukset
ja tavoitteet elämässä, erilainen ruokavalio muun muassa. Koska puhe on
metaforista, voimme arvata, että Blake puhuu yksilöistä, ei lajeista. Blaken
lausunto puhuu radikaalin individualismin puolesta. Tämä voi kuulostaa
kauhistuttavalta ja vaaralliselta. Ajattelemme heti natsien yli-ihmistä,
vaikkemme tiedä miksi. Natsismissa ei kuitenkaan ollut kyse individualismista,
päinvastoin. Ajatus on tämä: me olemme singulaarisuuksia, joille ei voi olla
samaa mittaa. Jos meille ei voi olla samaa mittapuuta, sellaisen käyttäminen
tekee vääryyttä.
Blake antaa vääryydelle nimen, alistuksen (alkuperäistekstin
sana on oppression). Lauseen
tekstuaalisen kontekstin analysointi olisi pitkä ja pitkäveteinen (pirun ja
enkelin väittely Jeesuksen hyveistä – väittely, jossa piru puolustaa Jeesusta
enemmän). Blaken outo uskontokritiikki kohdistuu kuitenkin
erityisesti Lakiin ja lakitauluihin, kiveen hakattuihin lakeihin. On kuin hän
haluaisi nähdä jotain lempeämpää kuin laki, jotain hellempää.
Jos ymmärrämme Blaken lauseen, sen ei tarvitse
johtaa vaatimukseen lain tai oikeuslaitoksen uudistamisesta. Se saattaa olla
vaatimus tavallisen ihmisten välisen vuorovaikutuksen muuttamisesta. Jos ajattelemme
uskonnollisesti (Blaken kritisoimassa mielessä) tai abstraktin lainopillisesti,
emme näe ja hyväksy ajatusta, että teon luonteeseen vaikuttaa se, kuka sen tekee.
Ottakaamme esimerkiksi varastaminen. Maailman
järjestys on monesti se, että köyhä lapsiensa leivän takia varastava saa
kovemman rangaistuksen kuin pankkiiri, joka ajoi tuhannet köyhyyteen. (Pyydän
anteeksi sosialistiselta kuulostavaa esimerkkiä). Ottakaamme toiseksi esimerkiksi
abortti, joka on monen uskonnollisen heimon mukaan synnillistä ja tätä seuraten
laitonta (tai melkein laitonta) monessa maassa. Abortin puolustajat (ja vastustajat) selittelevät ja spekuloivat, milloin sikiö on ihminen tai persoona. Tällainen
spekulointi on minusta tyypillistä ”humanismia”. Kyse ei ole
siitä, onko sikiön poistaminen ihmisen tappamista; kyse on siitä, kenelle se
tehdään ja missä olosuhteissa.
Vaikka emme oppisi rakastamaan varasta tai
kiittämään häntä siitä, että vapautti meidät turhuudesta, voimme ehkä kysyä:
”Entä jos jonain päivänä ihmistä ei kohdeltaisi kaltoin, kun hän on raskaana
raiskauksen seurauksena?” Tämä kysymys tietysti edellyttää, että ymmärrämme,
mitä tarkoittaa, että ihminen on raiskattu.
P.S.
Lopuksi tahdon huomauttaa, ettei oma motiivini
ole moralistinen. En tahdo saarnata. Oma ongelmani ei ole se, että punaisten
valojen edessä minun on pysäytettävä autoni. Ongelma on se, että kaikkien
pitäisi mennä nukkumaan tiettyyn aikaan ja nousta tiettyyn aikaan. Muu on
epäsosiaalista ja epänormaalia, hirveän epäterveellistä, siis ehkä pahempaa kuin
tupakointi (joka on – tai ainakin oli - aika sosiaalista). Motiivini on siis
uteliaisuus. Voiko Blaken ajatuksen ottaa vakavasti ja voisiko se auttaa meitä
ajattelemaan todellisia tilanteita, joissa joudumme elämään?
TULOSSA SEMINAARI TORRE DEL MARIIN: TULEVAISUUS EI OLE ENTISELLÄÄN (luennoitsijoina Marjatta Jabe, Sam Sandqvist, Jenni Spännäri, Pasi Färm). 16.3. klo 13.00.-17.00, paikka. La Sorrentina C/Paseo Maritimo de Poniente (Camping Laguna Playa)
Lisätietoja, ilmoittautumisia (olisi mukava, jos ilmoittaisi myös, aikooko syödä, niin osaavat ravintolassa pistää työkalut ja pöytäliinat sen mukaan) otetaan vastaan pasifarm@yahoo.es
http://koetinkivet.blogspot.com/2019/02/tulevaisuus-ei-ole-entisellaan-torre.html
Lisätietoja, ilmoittautumisia (olisi mukava, jos ilmoittaisi myös, aikooko syödä, niin osaavat ravintolassa pistää työkalut ja pöytäliinat sen mukaan) otetaan vastaan pasifarm@yahoo.es
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti