Roberto Bazlen
TIISTAIN RYHMÄ(t) EIVÄT KOKOONNU
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TORSTAINA 4.4. Trattoria Gio, Centro Finlandia klo 13.30
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00 ja torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00 ja torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Sanoin kerran: ”Olkaamme pragmaattisia, älkäämme olko dogmaattisia. Mitä tämä merkitsee? Mielipide, itsestään varma ja omaan itseensä sulkeutunut mielipide, haluaa olla doxa. Se haluaa, että uskomme siihen. Mitä muuta voimme, kun luemme filosofista tekstiä, kuin päättää, olemmeko samaa mieltä vai eri mieltä? Voimme kysyä: Mitä voin tehdä tällä? Tämä on pragmaattinen, käytännöllinen kysymys.” Tämä on lähtökohta tänään.
Siteerasin vuosia
sitten italialaista Roberto Bazlenia (1902-1965), joka ei kysynyt, onko
filosofia enää mahdollista. Hän ei uskonut, että edes kirjoja voisi enää
kirjoittaa. Koska hän ei uskonut, että kirjoja voi kirjoittaa, hän kirjoitti
vain alaviitteitä olemattomaan tekstiin. Nämä muistiinpanot koottiin kirjaksi
hänen kuolemansa jälkeen. Kirja, jota kirjoittaja ei halunnut kirjoittaa, on
nimeltään Note sensa testo.
Postuumisti
julkaistussa, ikuisesti keskeneräisessä romaanissaan Bazlen kirjoittaa: ”...ei
pidä haaksirikkoutua siellä missä muut ovat haaksirikkoutuneet ... todellinen
elämä merkitsee: keksiä uusia paikkoja missä haaksirikkoutua... jokainen uusi
työ on vain uuden kuoleman keksimistä.”
Katkelma tuo esiin
kysymyksen todellisesta elämästä. Se esittää yksilöllisyyden vaatimuksen: Ei
pidä haaksirikkoontua siellä missä muut. Mutta miksi haaksirikko? Onko
todellinen elämä aina epäonnistumista? En usko, että kyse on siitä. Teksti ei
puhu epäonnistumisesta, vaan uusien paikkojen keksimisestä. Jokainen työ johtaa
kuolemaan. Haaksirikkoontuminen samastuu enemmän kuolemaan kuin
epäonnistumiseen. Todellinen elämä on uuden työn tekemistä.
Epäkirjailija Bazlen
kykeni mielestäni nykyfilosofeja taitavammin luomaan tyylin, olemisen tavan.
Tämä tyyli on silti luotu raunioille ja se on tyyli, joka myöntää mahdottomuuden,
haaksirikon, joka on osa elämäämme tänään. Muoto oli Bazlenille sama kuin
kuolema. Siksi hän oli epäkirjailija. Hän ei silti ollut kielteinen. Hän myönsi
muutakin kuin mahdottomuuden: haaksirikko on mahdollisuutemme. On monenlaisia
tapoja haaksirikkoutua, monenlaisia filosofisia elämäntapoja. Se on varmaan
vieläkin elämäntapa, joka on erilainen,
ei tavanomainen. Tällainen elämäntapa voi vaikuttaa liian vaativalta. Olemme
tottuneet viihdyttämään itseämme, etsimään lepoa, mukavuutta ja pieniä nautintoja.
Filosofia ei lupaa pakoa arjesta. Se tahtoo enemmän: ei viihdykettä, vaan
ajattelemisen iloa. Edessä on haaksirikko, mutta toisessa paikassa.
Soveltakaamme
pragmaattista kysymystämme tähän ajatukseen haaksirikosta. Unohtakaamme teksti
tekstinä, unohtakaamme hermeneutiikka. Mitä voin tehdä tällä? Jos teen tästä
kehotuksen, lähden etsimään uusia paikkoja. Haaksirikko merkitsee epävarmuuden
hyväksymistä, sen vastaanottamista. Mutta ennen kaikkea se merkitsee uuden
keksimistä: uuden työn, uuden haaksirikon, uuden kuoleman.
Filosofoiminen ei
vaadi vain filosofisen kirjoituksen ymmärtämistä. Sekin voi vaatia joskus
paljon ja liikaa. Kyse ei ole myöskään jonkin teorian soveltamisesta.
Filosofinen teksti voi olla väline ja työkalu. Kysymme, miten käyttää sitä ja
missä. Koetinkivikysymys tämän välineen edessä on kolmiosainen. 1) Mihin sitä
voi käyttää? 2) Mitä se saa esiin? 3) Voimmeko käyttää välinettä uudella
tavalla?
Filosofia ei ole
satama. Se kulkemista merellä, haaksirikkoontumista. Siksi siinä on vielä jotain
mielenkiintoista, houkuttelevaa, viettelevää. Kaikki eivät kuule kutsua. Älkää
välittäkö. Ei ole pakko elää niin kuin kaikki.
Hylkäämme ensimmäiseksi lauseet, joissa on sana kaikki: kaikki sanovat, kaikki ajattelevat...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti