Paul Tillich
EI ENÄÄ FUENGIROLASSA (syksyllä palataan)
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00
Octavio Pazin kirjassa Corriente alterna (1967) on essee, jonka nimi on Ateísmos. Sana on tosiaan monikossa. Paz sanoo, että on erilaisia ateismeja. On esimerkiksi sellaisia, jotka uskovat uskovansa elävään Jumalaan, mutta elävät niin kuin tämä ei koskaan olisi ollut olemassa (todelliset ateistit Pazin mukaan). Pseudoateisteiksi Paz laskee filosofisen vakaumuksen mukaiset ateistit, jotka ajattelevat, ettei Jumala ole kuollut, koska Jumalaa ei koskaan ollut, mutta uskovat kuitenkin johonkin Hänen korvikkeistaan (järki, edistys, historia). Lisäksi Paz mainitsee ateistit, jotka uskovat Jumalan kuolleen ja jakaa heidät kahteen kastiin. Jätän meksikolaiset ajatukset sikseen. Otan käyttöön vain Pazin idean, että on monenlaista ateismia lajeista. Leikittelen sillä. Puutteellinen lajiluokitukseni:
1.Ateistinen uskonto. On ainakin yksi uskonto (buddhalaisuus), joka
on ateistinen. Joku voisi väittää, ettei buddhalaisuus ole uskonto, koska se
kieltää jumalan. Minä en voi kieltää sen olevan uskonto, koska uskontotutkijat
tutkivat sitä uskontona.
2.Ateismi, joka ei uskalla sanoa nimeään: agnostismi. (Ei uskalla
sanoa nimeään niin kuin ennen oli rakkautta, joka ei uskaltanut sanoa nimeään.)
Syy uskaltamattomuuteen on vanhaa perua. Jumalankieltämisestä sai ennen
kuolemanrangaistuksen.
3.Hämmästyttävä ateismi. Se on hämmästyttävää uskovan silmissä: ei
tahdo uskoa.
4.Raivoisa ateismi. Ajoittain joku kieltää jumalan huutaen häntä
esiin.
5.Rauhallinen ateismi. Jumalan olemassaolemattomuus (tai kuolema) ei
ole ongelma tai ahdistuksen aihe – päinvastoin se (joskus) merkitsee ajattelun
ehtoa, suodullisia olosuhteita uusille kokeiluille.
6.Radikaali ateismi. Ei usko ihmiseenkään. Esimerkiksi Max Stirnerin
ateismi. Max Stirner (1806-1856) näki, ettei Ludwig Feuerbach, ateisti ja
uskontokriitikko, irtaantunut Jumalan auktoriteetista, vaan sisällytti sen
ihmiseen.
Vaikka jatkaisin luetteloa, ei
välttämättä tulisi selväksi, mitä merkitystä on sillä, minkä lajin ateisti on. Sillä
saattaa olla merkitystä, koska yhden ja toisen ateismilajin intensiteetti voi olla erilainen – ja sen
kautta se voi vaikuttaa enemmän tai vähemmän käyttäytymiseen, olemassaoloon,
olemassaolon tapaan.
Voi myös kysyä, onko uskolla tai
uskomattomuudella mitään merkitystä jokapäiväisessä elämässä, jos ateisti voi
elää niin kuin Jumala olisi ja uskovainen voi elää niin kuin Häntä ei olisi. Tämä
kysymys nostaa toisella tavalla esiin saman kysymyksen intensiteetistä.
Kohtaamme vastoinkäymisiä, koemme
tuskaa ja turhaantuneisuutta, järkytymme. Toiset sanovat, että usko auttaa ja
lohduttaa. Se voi silti myös lisätä tuskaa, nostaa esiin vihlovia kysymyksiä: ”Miksi
Jumala salli tämän tapahtuvan?” Lohduton ateisti on pelastettu tältä lisätuskalta. Kysymys ei silti ole pelkästään
siitä, kumpi (usko vai ateismi) auttaa enemmän ja paremmin. Ajatuksen, uskon
tai periaatteen intensiteetti vaikuttaa siihen, miten hyvin kestämme tai
jaksamme kaikesta huolimatta.
Olisi siis ehkä syytä lukea saksalaista
teologia, Paul Tillichiä (1886-1965), sillä hän nosti esiin kysymyksen
rohkeudesta. Siinä ei ollut hänelle kysymys vain uskalluksesta, vaan kyvystä
pitää elävänä lujuus ja henki (jotakin josta espanjankieliset käyttävät sanaa ánimo)
kaikesta huolimatta. Rohkeus on
Tillichille tahtoa kukistaa pelko ja ahdistus.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti