L.Wittgenstein
EI ENÄÄ FUENGIROLASSA (syksyllä palataan)
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00
EI ENÄÄ FUENGIROLASSA (syksyllä palataan)
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00
Joku eksyy opiskelemaan filosofiaa Essexin tai Helsingin yliopistoon. Jos hän suorittaa opintonsa loppuun, hän on oppinut jotain, sillä hänen on täytynyt näyttää oppineisuutensa. Harvoin kysytään, mitä se oppineisuus on, mitä tuo eksynyt oppi. Ehkä hän oppi lukemaan hitaasti, ehkä jopa huolellisesti ja tarkasti.
Ensin hänet ohjataan lukemaan
tiettyjä teoksia – Platonin, Kantin, Wittgensteinin ja Derridan. Vaikeita
kirjoja, vaikeita sanoja. Vähitellen opiskelijamme tajuaa jotain, myöhemmin hän
osaa jopa syventyä sanottuun. Hän oppii sitä mitä hän tekee – ihan niin kuin
kaikki muutkin. Kun joku kysyy häneltä, mitä Platon todella tahtoi sanoa, hän
hymyilee. Hän tietää, etteivät asiat ole noin yksinkertaisia – että kyseessä
olisi muka vain tekijän intentiosta. Ymmärrys on paljon enemmän. Kun hymyilijä
katsoo omaa hymyään, hän tajuaa, että hän on jo syventävissä opinnoissa:
hänestä on tulossa mestaritulkitsija ja hänellä on salaista tietoa.
Kun hän tekee tutkielmaa,
epätoivo iskee. Työ ei suju. Ehkä hän tajuaa, että pitäisi osata myös
kirjoittaa ja puhua, muotoilla sanoiksi se syvä oppineisuus, joka hänen
sisällään on. Ehkä hän tajuaa, että ymmärrys oli harhaa. Molemmissa tapauksissa
hän on surullinen ja lukossa.
Sekä lukijana että kirjoittajana
hän on tulkitsija; hän etsii kirjasta ja opettajan sanoista jotain, liittää ne
johonkin, etsii niiden takaa jotain. Eksyneen opiskelijamme tehtävä olla
epäileväinen, mutta ennen kaikkea hänen tehtävänsä on olla hermeneutikko. Hän
tietää sen hyvin, koska hän on lukenut monta kirjaa hermeneutiikasta. Jos hyvin
menee, hän on niin oppinut, että tiedostaa hermeneutiikan historian, sen syvän
yhteyden raamatun tulkitsemiseen.
Saatuaan tutkielman päätökseen
hän on oppinut suuren opetuksen: tärkeää on osata muotoilla kysymys. Vasta
paljon myöhemmin, avioeron jälkeen, itsemurhan partaalla hän avaa jonkun näistä
vanhoista ja kirjoista ja näkee toisaalle.
Kysymys, jonka hän oppi lopulta kysymään, oli suunnattu väärin. Hän oli
opiskellut ja oppinut, mistä ongelmasta Platon tai Wittgenstein puhuivat, mitä he
todistelivat, miten näkivät kielen tai mielen. Filosofian opiskelijana hän oli
sisäistänyt ajatuksen, että tarkoitus oli ymmärtää Platonia ja Wittgensteinia,
tietää mitä heidän ongelmansa ja
kysymyksensä olivat. (Siitä huolimatta, että sekä Platon että Wittgenstein
vaikenivat.) Vodkaa ja pillereitä pöydällä hän lopulta sanoo itselleen:
”Filosofian ongelma, jonka filosofi
esittää, koskee sinua.”
Hän tarkoittaa sanalla sinä itseään. Hän tajuaa senkin.
Tietenkin. On melkein valaistunut. Hän ei enää hymyile ylimielisesti niin kuin
syventävien opintojen kynnyksellä. Opiskelija ei ole enää opiskelija, vaan
itsemurhakandidaatti. Hän nauraa.
Logiikkaa ahkerasti lukeneena hän
oli ihmetellyt, eikö Wittgenstein ollut hassu, kun sanoi: ”Mistä ei voi puhua, siitä
on vaiettava.” Eikö niin, että jos vaikenee, on joutunut sitä ennen puhumaan? Naurava
itsemurhakandidaatti tietää, ettei kyse ole siitä, onko lause looginen tai
mielekäs eikä siitä, ovatko teoksen pääväitteet moitteettomia (hän oli jo
opiskelijana tiennyt, että Wittgenstein korjaili ideoita). Olennaisempaa olisi
ollut tehdä kirjasta harjoitus, tehdä ongelmasta ja kysymyksestä oma. (Naurava
itsemurhakandidaatti ei muista, että tämä oli ollut hänen silmiensä edessä koko
ajan, kun hän opiskeli, sillä Wittgenstein sanoo kirjassaan, että hänen
lauseensa ovat kuin tikapuut, jotka voi
heittää pois, kun ymmärrys on saavutettu.)
Hän toistaa itselleen: ” ”Filosofian
ongelma, jonka filosofi esittää, koskee sinua.”
Kandidaatti katsoo pillereitä
pöydällä, ei vielä mitä tulee tekemään ja jatkaa omalle peilikuvalleen:
”Jos sinä et kuuntele häntä,
ongelma on filosofin.”
P.S.
Melkein satiirinen tarinani on
satiirinen siinä määrin kuin se käsittelee filosofian opiskelua. Varsinainen
ongelma – haluttomuus ja kyvyttömyys lukea tuon tai tämän tekstin kysymystä
itseä koskevana – on yleismaailmallinen ja traaginen.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Parempi tämä kuin ei mitään: Kiitän näistä kirjoituksista, kun ei ole filosofiakahvilaa, missä lisäksi keskustellaan teemasta. Yksin lukiessa tekstiä ei kaikki - ei ehkä oleellisinkaan asia valkene. Mutta yritän.
VastaaPoista