Jan Patočka
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 11. syyskuuta. Aika: klo 11.00. Paikka: Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22
Kamala sana: me. Kun poliitikko ei halua puhua omasta
puolestaan, vastata kysymykseen, ottaa vastuuta, hän sanoo: me. Toisaalla toiset ihmiset luovat
tyrannian muotoja sanan avulla. Me-henki,
joskus niin tarpeellinen, muodostuu pakottamiseksi - meihin kuuluvien
asettamiseksi paikalleen. Toiset – ne jotka eivät kuulu meihin – heitetään
ulos, pakotetaan rajalle. Heidän annetaan hukkua.
Silti on niin, ettei me ole aina ehdoton, ikuinen ja
fanaattisuutta ruokkiva. Se ei synny tai kehkeydy aina valmiista vastauksista,
yhteisestä ja jaetusta arvomaailmasta, vaan kysymyksestä, mahdollisesti
hyvinkin kriittisestä kysymyksestä. Joskus sanasta kuulee muutakin kuin
kansalliskiihkoa; siinä ilmaistaan solidaarisuutta.
Mitä on solidaarisuus?
Se on yhteenkuuluvuutta, kykyä yhteisvastuuseen, toimintaa kokonaisuuden
hyväksi. Sana solidaarisuus alkuperä on roomalaisessa oikeudessa, termissä obligatio in solidum; se liittyi siis
tietynlaiseen, kaikkia velvoittavaan lainajärjestelyyn. Sana solidum tulee latinan sanasta solidus, josta johtuu monien nykykielten
kiinteää, yhtenäistä, lujaa tarkoittava sana.
Aina riitaisat,
kyräilevät, omiaan puolustavat kohoavat oman pienen, sulkeutuneen, maailmansa
yläpuolelle ja näkevät olevansa samassa veneessä toisten kanssa. Espanjalaiset
– ja monet muutkin – löysivät solidaarisuutta itsestään ja veljistään ja
sisaristaan, kun öljytankkeri Prestige haaksiriikkoontui.
Jan Patočka
(1907-1977), prahalainen filosofi, piti maanalaista seminaaria. Se oli yritys
ajatella tilannetta, jossa kansalaiset elivät. Patočka koki, että jo tilanteen
ajatteleminen, tietoisuuden lisääminen, on tilanteen muuttamista. Eläminen vain
elämisen vuoksi ei ole mitään; silloin ei olla vielä tajuttu mitä elämä on,
mikä sen tekee elämisen arvoiseksi. Tässä vaikeassa tilanteessa – ja tätä
tilannetta varten – Patočka loi erityisen solidaarisuuden käsitteen: hän puhui vapisevien,
järkyttyneiden tai järkytettyjen solidaarisuudesta (englanninkielinen termi on solidarity of shaken).
Termi ilmaantuu Patočkan
kriittiseen Heidegger-luentaan. Heideggerin Dasein,
ihmisen olemassaolon tapa, oli aina jo lähtökohtaisesti olemista yhdessä (toisten kanssa). Patočkan kriittisyys johtuu
siitä, ettei Heidegger hänen mukaansa kykene näkemään tämän yhdessä olemisen
poliittista aspektia. Tsekkifilosofin kuvaama kokemus oli (hänen voimallisesti
fenomenologisesta koulutuksestaan huolimatta) kollektiivinen ja historiallinen
kokemus. Oleminen on olemista yhdessä toisten kanssa – ja tämä on poliittisen
yhteisön konstituoitumista.
Patočka puhuu
merkityksen etsinnästä. Sen etsiminen lähtee liikkeelle siitä, että joku tai
jotkut ovat kadottaneet merkityksen. Merkityksen kadottaminen on häiriö,
murtuma, yhteisessä ja jaetussa pohjassa – siinä mikä on ollut tai minkä on
kuviteltu olevan kiinteää ja lujaa (solidus).
Jotain on ravisteltu, hämmennetty, järkytetty. Tämän pohjattoman pohjan,
murtuneen pohjan kokemuksen kautta voi kuitenkin syntyä erityinen yhteisön
muoto, jotakin jolle Patočka antaa nimen järkytettyjen solidaarisuus. Jotain joka
syntyy vainon alla. Jotakin joka eletetään epävarmuudessa.
Patočkan idea saa
pohtimaan, voiko todella olla yhteisöllisyyden, myös solidaarisuuden, muotoja,
jotka eivät ole sidottu valmiisiin, lujiin vastauksiin, hyväksyttyihin
arvoihin, velkatakuujärjestelyihin, olemassaolevaan järjestykseen. Ehkä on
mahdollinen toinen me, kysymyksen
jälkeinen...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti