Teresa
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 30.10 ja Fuengirolassa 31.10.
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Espanjassa oli kerran pitkä ja vaikuttava mystiikan perinne (erityisesti keskiajalla, myöhäiskeskiajalla ja uuden ajan kynnyksellä). Mainittakoon vaikka kaksi tunnetuinta mystikkoa: Pyhän Ristin Johannes (San Juan de la Cruz, 1542-1591), Noche oscuran kirjoittaja ja Ávilan Teresa (Teresa de Cepeda y Ahumada tai Santa Teresa de Jesús, 1515-1585). Olen kiinnostunut tästä perinteestä ja mystikkojen toiminnasta, koska se on osa kritiikin historiaa. Mystiikka uudisti käytäntöjä ja ihmisen suhdetta itseensä toimien näin vastaliikkeenä, melkein kapinallisena käytöksenä suhteessa kirkollisiin auktoriteetteihin. Tämän seurauksena se on myös toisella tavalla osa kritiikin historiaa; se on ollut kritiikin, uhkailevan ja vainoavan kritiikin kohde.
Mitä on mystiikka? Jo sanan etymologia antaa
vihjeitä. Kreikan verbi myein
merkitsee sulkemista. Siitä juontuu sana mystikos,
sulkeutunut tai salaperäinen. Kyse on kokemuksesta ja kokemuksen
korostamisesta, vaikeasti saavutettavasta yhteydestä pyhään tai jumalalliseen –
yhteydestä maanpäällisessä elämässä. Mystiikan perinne ja käytäntö perustuu
mahdollisuuteen kokea suoraan olemassaolon perustava taso, pyhyys, jumaluus tai
universaali periaate. Mystiikkaa on löydettävissä kristinuskon lisäksi
islamista, juutalaisuudesta, buddhalaisuudesta, hindulaisuudesta jne.
On tavallista erottaa mystiikka asketismin
harjoittamisesta, sillä askeetikko pyrkii harjoitusten kautta täydellisyyteen;
mystikko – ainakin kristillisessä perinteessä – saavuttaa yhteyskokemuksen
armon kautta, lahjana (por gracia). Tähän välittömään yhteyteen ja siihen
liittyvään kokemukseen, ekstaasiin, liittyy usein visioita, näkyjä. Vaikka
asketismin ja mystiikan erottelu on perusteltua, tarkempi katsanto näyttää,
että käytännöt usein sekoittuvat: Ávilan Teresa oli myös ahkera askeetikko. Kristinuskossa
askeesi saa usein äärimmäisiä kieltäymyksen ja itsekurituksen muotoja, mutta
ulkopuolisesta tai antiikkisesta näkökulmasta katsottuna mystikkojen
pyrkimyksissään käyttämä kontemplaatio, mietiskely, on askeesin muoto.
Esimerkkini on Miguel de Molinos (1627-1697),
espanjalainen teologi, kirjailija ja mystikko, oman mystisen liikkeen (quietismo) perustaja. Quietud, liikkumattomuus, merkitsi
tyyneyttä, välinpitämättömyyttä kaikkea sellaista kohtaan, joka voisi saattaa
sielun epätasapainoon. (Olisi epäilemättä mielenkiintoista verrata tätä stoalaisten
asenteeseen, varsinkin kun stoalaisuudella oli paljon jalansijaa 1600-luvun
ajattelussa Espanjassa). Hänen tunnetuin teoksensa on Guía espiritual (Que desembaraza el alma y la conduce por el interior
camino para alcanzar la perfecta contemplación y el rico tesoro de la interior
paz), joka ilmestyi ensimmäisen kerran Roomassa 1675. Miguel de Molinos oli
muun muassa paavin (Autuas Innocentius XI) ystävä ja hän oli kirjeenvaihdossa
Ruotsin kuningattaren Kristiinan kanssa. Hänet tultiin tuomitsemaan kerettiläisenä.
Jo pääteoksen otsikossa on monia keskeisiä
avainasemassa olevia termejä: sisäinen tie, täydellinen kontemplaatio, sisäinen
rauha. Myös sana guía, opas, on merkityksellinen, ainakin jos uskomme oppinutta
nimeltä Tatiana Águilar-Álvarez Bay, jonka mukaan on olennaista, että teos on
käsikirja, ei vain skolastinen oppikirja. Päämäärä on käytännöllinen ja se on
suunnattu ryhmälle ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita menemään
konventionaalisen uskonnonharjoittamisen tuolle puolen. Kirja on todellakin
kuin kirje lukijalle niin kuin totesi María Zambrano.
Miguel de Molinos puolustaa hiljaisuutta ja
mietiskelyä. Jotta Jumala voisi levätä sielussa, täytyy sydämen rauhoittua,
päästä kaikesta levottomuutta herättävästä. Ihmisen on mentävä itsensä sisään
hartaudenharjoituksen, hiljentymisen, kautta. Hiljaisuus on sanattomuutta,
mutta myös halujen ja ajattelun poissaoloa: Jumalaa ei ajatella, häntä
rakastetaan.
Tämän tai tuon Molinosin tekstin
pintapuolinen tarkastelu ei selitä, miksi hänet tuotiin kahle ympärillään
inkvisiition eteen. Monet ovat kiinnittäneet huomiota syytösten
kohtuuttomuuteen ja mielivaltaisuuteen sekä siihen, että syytetyn rauhalliset
vastaukset tekivät tyhjäksi syyttäjien argumentit. Silti hänet tuomittiin. Syy
oli tavassa uskoa – tyylissä niin kuin sanoisi kristinuskon varhaisvaiheita
tutkinut historioitsija Peter Brown sanoisi. Molinos ei tarvinnut paimenta;
antautuminen ja hiljentyminen riittivät hänelle. Erilainen tyyli näkyi myös
Molinosin kirjallisessa tyylissä; se oli yksinkertainen. Tekijä myös ilmaisee
torjuvan asenteen barokkimaisuutta, spektaakkelimaista, koristeellista ja
keinoista kohtaan – sellainen häikäisee ja sokaisee, saa huomion pois todella
tärkeistä asioista.
Mystikko tuomittiin, koska hän loi suoraa
suhdetta Jumalaan ja antoi kokemukselle vääränlaisen aseman. Mystiikka oli
toisenlainen tapa elää ja ohjata itseään. Siksi se oli kapinaa. Syyttäjät,
kriitikot, puhuivat vääräoppisuudesta, mutta heitä häiritsi jokin muu: heidän
auktoriteettinsa mureneminen. Kun pastoriaalinen valta kehittyi ja vakiintui
keskiajalla, sen yksi käytäntöjä, tekniikoita, oli tunnustus. Ihmisen,
paimennettavan sielun, tuli tulla esiin ja näkyviin toisen edessä, tunnustuksen
kautta. Mystikko loi toisenlaista järjestystä, jossa sielu oli näkyvä itselleen. Koska mystikko löytää Jumalan
itsestään, hän myös karkaa toiselta olennaiselta instituutiolta, dogmin
opetukselta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti