Feuerbach
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 23.10 ja Fuengirolassa 24.10.
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Ranskalaisen valistuksen edustajat arvostelivat uskontoa kahdesta syystä. He tukivat tieteellisen ajattelun kehitystä ja se on mahdollista vain epädogmaattisena; uskonopit eivät voi olla selityksen pohjana. Uskontoihin ja kirkkoihin suhtauduttiin kriittiseksi myös siksi, että niiden nähtiin harjoittavan pakkovaltaa, joka tuki myös valtion mielivaltaa. Nämä molemmat perinteet elävät yhä.
Syvät ja kirkkaat saksalaiset kehittivät uskontokritiikkiä
tulkiten uskontoa. Yksi kansakunnan lyhty oli Ludwig Feuerbach, jonka
näkemyksen mukaan Jumala ei luonut ihmistä kuvakseen, vaan päinvastoin. Uskonto
oli hänelle heijastusta ihmisen olemuksesta. Hän näki sen myös eräänlaisena
vastauksena ihmisen tarpeisiin, myös ihmisen tuskanhuutoihin. Jumala on ihmisen
luomus, mutta tulee luojalleen vieraaksi ja alkaa hallita häntä. Myös
Feuerbachin perinnöllä on jatkajansa; se on suoraan ja epäsuoraan vaikuttanut
uskonnon sosiologisiin tulkintoihin ja uskonnontutkimukseen.
Nykyisin – jostain syystä – uskontokritiikin
teema on tieteen ja uskonnon välisen kiistan selvittäminen. Tieteentekijät
arvostelevat uskontojen tapaa hahmottaa maailmaa, selittää sitä. Uskontojen
edustajat vastaavat tähän joskus väittäen, etteivät uskonnot väitä mitään
maailmasta tai todellisuudesta. Se on kyllä tosiasioiden vastainen väite, sillä
toiset sanovat luomiskertomuksen olevan kirjaimellisesti totta.
Viimeaikaiset sodat ja hyökkäykset (muslimien
hyökkäykset juutalaisia vastaan, juutalaisten hyökkäykset muslimeja vastaan,
kristittyjen hyökkäykset muslimeja vastaan, kristittyjen hyökkäykset
juutalaisia vastaan jne.) nostavat pinnalle myös vanhan moraalisen kritiikin:
uskontojen sanotaan lisäävän fanaattisuutta, johtavan sotiin ja kansanmurhiin.
Hitler oli katolinen ja hyökkäsi sekä juutalaisia että ateisteja vastaan. Mao
ja Stalin olivat ateisteja ja organisoivat kansamurhia, sanoo kiistan toinen
osapuoli. Molemmat voivat argumentoida (ja ovat argumentoineet), että Hitler ei
tehnyt pahuuksiaan katolisena tai Mao ei tapattanut kansaa siksi, että on
ateisti.
Kysymykseni on, tarvitaanko nykyisin
uskontokritiikkiä, mahdollisesti uudenlaista? Millaista sen pitäisi olla? Mikä on uskontoon tai uskontoihin liittyvä
ongelma?
Lähtekäämme liikkeelle jonkinlaisesta (vaikka
kuinka puutteellisesta) määritelmästä. Uskonto on kokemuksia ja uskomuksia,
jotka muodostuvat enemmän tai vähemmän artikuiloiduksi oppijärjestelmäksi ja se
ilmenee erilaisina tapoina ja rituaaleina. Jotta jokin järjestelmä tai
uskomusten joukko olisi uskonto ei edellytä uskoa jumalaan tai jumaliin
(buddhalaisuus, taolaisuus), mutta monet uskontotieteilijät ajattelevat, että
aina niissä on tämän maailman oheen liitetty toinen maailma, toinen järjestys,
tuonpuoleinen, joka vaikuttaa tavalla tai toisella tähän maalliseen maailmaan.
Emme vielä tämän määritelmän valossa voi sanoa, miksi tarvitsisimme
uskontokritiikkiä (varsinkaan uutta).
Tiedeyhteisön ei tarvitse harjoittaa
uskontokritiikkiä, jossei joku tiedeyhteisössä tuo uskonnollisia väittämiä
osaksi omaa työtään. Syy (esimerkiksi uskonnon) kritiikkiin on vaikutus siihen
mitä ja miten tehdään. Huomaamme ensimmäisen ongelman: emme aina näe (ks. Maon
ja Hitlerin tapaukset), mikä toiminta on uskonnon vaikutusta. Uskontotutkimuksen
ja uskontokritiikin täytyisi näyttää, miten uskonto vaikuttaa.
Jos kritiikin motiivi on esittää, että
uskonto vaikuttaa kielteisesti ja haitallisesti, löydämme jo toisen periaatteen
uudelle uskontokritiikille. Sen täytyy
kohdistua ennen kaikkea omaan uskontoon, sillä se vaikuttaa meihin eniten.
Ateisti ei vapaudu tehtävästä, sillä hän on omassa kulttuurissaan enemmän tai
vähemmän vallitsevan uskonnon tai uskontojen vaikutuksen alainen. Marxin
ajattelussa on nähtävissä syviä uskonnon vaikutuksia.
Tutkikaamme siis kristinuskoa ja sen
vaikutuksia yhteiskuntaan, mieliin, tapoihin. Voisimme aluksi ottaa nämä kolme
lähtökohtaa:
1.Kristinusko on (ehkä) ainoa uskonto, joka
on organisoitunut niin kuin armeija. (Paul Veyne)
2.Uhrijärjestelmä ja –rituaali korvautuu militaarisella
järjestyksellä; väkivalta ei kohdistu omaan yhteisöön, vaan toisiin. Sodan ja
valloituksen, ei uhraamisen uskonto. (George Bataille)
3.Kristinusko ei ole vain lain ja
uskonkappaleen järjestelmä, vaan se on luonut omia käytäntöjä, esimerkiksi
tunnustuksen, ripin, jonka harjoittaja luo erityisen suhteen itseensä ja
toiseen; hän alistuu ohjaukseen, äärimmillään luopuu omasta tahdosta. (Michel
Foucault)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti