Caligula
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 16.10 ja Fuengirolassa 17.10.
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Filosofialla on aina ollut suhde
politiikkaan. Se on ollut aktiivinen, jopa kiihkeä suhde, mutta osapuolten
välillä on aina etäisyys. Filosofia pysyy ulkopuolella.
Suhde on saanut monenlaisia muotoja. Filosofi
on ollut kuninkaan neuvonantaja, jopa lainlaatija. Hän on kyseenalaistanut
kaikenlaisen vallankäytön, elehtinyt hävyttömästi hallitsijoiden edessä niin
kuin kyynikot ja anarkistit. Myös hallitsijoiden suhde filosofeihin on ollut
vaihteleva. Filosofi on otettu hoviin, hänet on nimitetty lähettilääksi, mutta
monta kertaa hänet on myös työnnetty vankilaan tai ajettu maanpakoon.
Vuosisatojen kuluessa joistakin filosofeista
on tehty valtionfilosofeja niin kuin Hegelistä. Onpa rakennettu valtioita
filosofeihin perustaen. Marxista tehtiin kivijalka. Yleensä filosofin etäisyyttä
pitävä, tiiviin katseyhteyden pitävä suhde politiikkaan on ollut kritiikin
edellytys, sen mahdollistaja. Filosofi on rajoittanut, tahtonut rajoittaa,
vallankäyttöä tai ainakin kiinnittänyt huomion sen liiallisuuteen, epäoikeudenmukaisuuteen.
Lyhyesti sanottuna filosofian suhdetta politiikkaan määrittelee despotismin,
mielivallan, kritiikki.
Tarinoita olisi monia. Solon (638-558 eaa)
oli valtiomies, johtaja, joka lasketaan usein filosofiksi. Hän laatii
säädöksiä, lakeja (seisakhteia), joiden tarkoitus oli rauhoittaa Ateenan
levottomuuksia, rajoittaa harvojen valtaa, siirtää se kansankokoukselle.
Eufrates (38-118) oli stoalainen filosofi, Musonius Rufoksen oppilas, oli
neuvonantaja. Demetrios, kyynikko, käyttäytyi hävyttömästi Caligulan edessä.
Kun Caligula yritti tarjota hänelle suurta lahjaa, filosofi kieltäytyi ja
sanoi: ”Jos hänen tarkoituksensa oli lahjoa minut, hänen olisi pitänyt tarjota
kruunuaan.”
Hallitsijoiden vastaukset viheliäisille ja
hävyttömille filosofeille ovat olleet moninaisia. Kun Vespasianus tuli
keisariksi, toiveet olivat korkealla. Hän toi vakautta ja paransi
valtiontaloutta. Mutta hän myös karkotti kaikki filosofit Roomasta, myös
Demetrioksen. Demetrios nauroi.
Esimerkkini ovat tahallisesti vanhoja.
Filosofialla oli suhde politiikkaan, vaikkei se ollut poliittista filosofiaa
(joka tutkisi kysymyksiä esimerkiksi valtiosta, laista, politiikasta jne.).
Filosofinen neuvonantaja ei (ainakaan usein) sanonut, mitä hallitsijan pitäisi
tehdä. Hän sanoi, millainen hallitsijan pitäisi olla; hänen huomion kohde oli ethos. Siksi tavoite oli, että
hallitsijalla olisi oikea suhde itseensä. Se oli edellytys sille, että suhde
toisiin, myös hallittuihin, olisi maltillinen ja kunnioittava.
Neuvonantaja ei teoretisoinut valtiosta,
sillä lähtökohta oli eettinen. Koska huomion kohteena oli suhde itseen, tärkeää
olivat myös totuutta koskeva ongelma. Jotta hallitsijalla olisi kirkas ja
selväjärkinen suhde itseensä, hän ei voinut pettää itseään, olla esimerkiksi
tekopyhä.
Filosofia – myös moderni – saattaa saada
jotain aikaiseksi ja olla merkityksellistä, jos se esittää kysymyksen
politiikalle. Tämä kysyminen on todella kysymistä; kysymyksen sisään ei ole
piilotettu vastausta, neuvoa siitä mitä pitää tehdä. Filosofi ei voi
teeskennellä esittävänsä ehdotonta totuutta. Hän kritisoi hallitsijoiden
ylläpitämiä illuusioita ja heidän sanojensa petollisuutta. Luopuen lupauksesta
vapauttaa ihmiset määrittelemättömässä tulevaisuudessa filosofi näyttää, että
on mahdollista ja välttämätöntä muuttaa itseään ja vähentää siten riippuvuutta.
Etäisyyttä ottavassa, ulkopuolelle
asettuvassa suhteessa politiikkaan filosofia saa merkityksensä – siinä siitä
myös tulee vaikea ja hankala. Tänään ja tulevaisuudessa filosofien tehtävä ei
ole esittää aikaisempaa parempia teorioita valtiosta ja vallasta, vaan olla
entistä kurittomampi.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti