torstai 9. tammikuuta 2025

Hyvä elämä

 

otto von verchuer

Filosofiakahvila14.1./15.1./16.1. Huom. Torre del Marin paikka eri 

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Perinteinen paikka Massai Mara Beach Club ON KIINNI, uusi paikka (kokeilu) Restaurante COLONIAPaseo Maritimo Poniente, vanhasta paikasta Nerjaan päin, majakan ja Massai Maran välissä, rannan puolella (entinen parkki toimii).   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Minulla ei ole reseptiä tai minkäänlaista ohjetta hyvään elämään. Ihan siksikin olen hyödytön, etten tiedä, mitä hyvä elämä on. Epäilen jopa, ettei mitään yleispätevää reseptiä voi antaa, koska ihmiset ovat erilaisia ja heidän pitää saada olla erilaisia. Hyvän elämän resepti kaikille olisi eräänlaista fasismia.

Pidän silti käsitteen olemassaolosta. Se kertoo meille, että vieläkin, ainakin jossakin, ajattelemme, että elämä on muutakin kuin mitä se on biologisella tasolla. Jossakin ja joskus ajattelemme sitä arvioitavissa olevana, mahdollisesti muokattavana. Hyvän elämän käsite sanoo, että joskus elämä on hyvää, joskus jotain muuta. Se sanoo myös, että voimme tavoitella hyvää elämää, ts. muokata sitä, tehdä siitä jotain.

Ilman hyvän elämän ihannetta yritän tuoda esille mekanismeja, jotka estävät meitä ajattelemasta elämää muokattavana. Epäilemättä sosiaalidarwinismi, biologismi ja sosiaalibiologia ovat vaikuttaneet meihin,  muokanneet mielikuvaamme. Biologian avulla löydetään ensin jokin välttämttömyys ja sitten siitä tehdään normi tai tehtävä. Perimätutkija Otmar von Verschuer (1896-1969) kirjoitti vuonna 1943: ”Biologinen perimä on kohtalo: ilmaisemmeko olevamme tämän kohtalon mittaisia, kun näemme biologisen perimän tehtävänä, joka meille on määrätty ja joka meidän täytyy täyttää?” 

Biologinen perimä on kohtalo ja tehtävä. Näissä sanoissa ei puhu pelkkä tiedemies, biologi, vaan natsi-ideologi. Sitaatti on kirjasta, joka käsittelee rotuhygieniaa. (Otmar von Verschuer, innokas kaksostutkija, sai luvan tehdä kokeita Auschwitzissa vuonna 1944. Hän toi mukanaan myöhemmin kuuluisan assistenttinsa, Josef Mengelen. Päinvastoin kuin assistenttinsa Verschuer toimi myöhemminkin tutkijana Saksassa ja oli American Eugenics Society –järjestön jäsen kuolemaansa saakka. Järjestö on nykyisin nimeltään The Society for Biodemography and Social Biology.)

Ongelma ei ole vain elämän käsite, vaan se mitä tästä käsitteestä ja esimerkiksi biologisesta perimästä johdetaan. Biologit kehittävät moraalia. Olen käyttänyt  joskus sellaista esimerkkiä kuin Edward O.Wilson. Hän sanoo, että tieteen ja etiikan yhdistäminen on vallankumous. Eettiset väitteet ja totuudet eivät ole hänelle erillään ihmisen ruumiista tai ihmisluonnosta; hänelle on olemassa ”sisäisiä moraalisia premissejä” (internal moral premises).

Purkamatta näitä naiiveja ja hyväntahtoisia yritelmiä sen enempää totean, että voisimme ottaa tosissaan hyvän elämän käsitteeseen sisältyvän ajatuksen elämästä muokattavana. Meidän ei tarvitsisi ajatella ihmisluontoa eikä olemusta. Voisimme jopa sanoa, että olemus ei ole vain harha; se on ansa. Silloin meillä olisi edes jonkinlainen johtolanka hyvän elämän rakentamiseen. Vastustaisimme määritelmiä, sekä toisten että itsemme antamia.  

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti