torstai 30. tammikuuta 2025

Enkeleitä ja ihmisiä

 

Wim Wenders: Berliinin taivaan alla

Filosofiakahvila4.2./5.2./6.2.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. (Huom! Aika muuttuu) Restaurante COLONIAPaseo Maritimo Poniente, vanhasta paikasta Nerjaan päin, majakan ja Massai Maran välissä, rannan puolella (entinen parkki toimii).   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Enkelit ovat kiehtovia. Varsinkin silloin, kun he ovat ihmisiä. Sanomme ihmisiä enkeleiksi, kun he ilmestyvät jostain ja auttavat, pelastavat. Jopa jotkut filosofit ovat enkeleitä. Sana tulee kreikan sanasta angelos, viestintuoja. Joitakin filosofeja kuten Diogenesta kuvattiin tällä sanalla. Diogenes, joka eli tynnyrissä, tuskin vastasi ulkoisesti mielikuvaamme enkelistä, mutta jotkut ajattelivat hänen tuovan jotain viestiä.

Wim Wendersin elokuva Barliinin taivaan alla (Der Himmel über Berlin, 1987) kertoo enkeleistä, jotka seuraavat ihmisten eämää, kuuntelevat heidän ajatuksiaan. Yksi heistä,  Bruno Ganzin näyttelemä enkeli rakastuu trapetsitaiteilijaan (Solveig Dommartin). Berliinin muurin läheisyydessä tapahtuu ihme. Enkelistä tulee ihminen. Hän muuttuu ruumiilliseksi. Hänen jalkansa jättävät jälkiä. Hän tuntee ja aistii kuin ihminen. Mustavalkoinen kuva muuttuu värilliseksi.

En tiedä, mikä elokuvan sanoma on. En usko, että Wenders kysyy, onko parempi olla enkeli vai ihminen. Kokemuksellisesti elokuva herättää ajatuksen, että vaikka ihmisenä olisimme tietämättömiä, kärsisimme merkityksettömyyden tunteesta, meillä ei olisi tehtävää, olemme silti maailmassa, haistamme, maistamme ja näemme värit – ja sellaisena elämä voi olla elämisen arvoista.

Elokuvan ansiosta onnistuin vuosien ajan ajattelemaan kuin Albert Camus. Vaikka elämässä ei ole mieltä, se voi olla elämisen arvoista – ja arvon voi löytää konkreettisesta, aistimuksellisesta todellisuudesta eli en välttämättä tarvitse hienoa ideaa. Olen sittemmin tavannut pari ihmistä, jotka saattavat olla enkeleitä. Hekin tuntuvat nauttivan konkreettisesta maailmasta, mutta heillä tuntuu olevan jokin tehtävä. Ihan kuin he pikkaisen leijailisivat.

Jos ajattelemme, että enkelit yrittävät estää meitä tekemästä itsemurhaa (niin kuin elokuvassa, hiukan huonolla menestyksellä) tai uskomme etymologiaan ja ajattelemme, että heillä on jokin viesti, heidän vaikutuksensa meihin ei ole sanoissa, ainakaan kirjaimellisesti. Enkelit tartuttavat meihin jotain, ehkä he kannustavat meitä tai palauttavat uskon siihen, että elämä voi olla elämisen arvoista. Heidän vaikutuksensa on siis vähän samanlaista kuin koirien, kissojen ja lapsien.

On tuskin sattumaa, että Wendersin elokuvassa toistuu Peter Handken runo Lied vom Kindsein (lapsuuden laulu) . Sen yhdet säkeet sanovat:

Kun lapsi oli lapsi

Hänellä ei ollut mistään mielipidettä

Hänellä ei ollut yhtään tapaa

Kun ajattelen filosofeja ja heidän vaikutustaan, olisi ehkä mielenkiintoista (tosin vaikeaa) tutkia heidän enkelimäistä vaikutustaan. Analysoimme lauseita, yritämme hahmottaa opin tai teorian, mutta joskus heidänkin suurin vaikutus on siinä, että he inspiroivat, puhaltavat meihin hengen…

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti