Caravaggio: Bakkhus, oletettu omakuva nuoruuden vuosilta
1.Elämä,
tappelut
Michelangelo Meriso da Caravaggio (1571-1610) oli
italialaisen barokin ensimmäinen mestari. Niin kuin renessanssimaalareillakin
aihepiiri oli valmiina: maalattiin isoja uskonnollisiin tai mytologisiin
aiheisiin perustuvia töitä. Caravaggio oli ahkera ja teki töitä monille
merkittäville isännille, mutta oli myös ylpeä ja kiivas, valmis tappeluun.
Caravaggio tuli ilmeisesti puolivahingossa tappaneeksi
miehen vuonna 1606. Aikaisemmin häntä oli voitu suojella oikeudenkäynneiltä,
mutta nyt hän joutui pakenemaan Napoliin. Sieltä hän matkusti Maltaan, jossa
asiat menivät hyvin, kunnes hän joutui taas tappeluun, haavoitti jotain
herrasmiestä. Caravaggio ajettiin maanpakoon Maltasta moraalittomuuden johdosta
ja julistettiin non gratoksi. Itsekin
hän oli murhayrityksen kohteena Napolissa.
Caravaggio onnistui samaan paavin anteeksiannon ja
roomalaisten kontaktiensa avulla myös armahduksen rikoksista, joista häntä
syytettiin. Hän kuoli kuumeeseen erään läheisen ystävänsä mukaan 18.kesäkuuta
1610 lähellä Grossetoa, Toscanassa. Tähän liittyy monenlaista hämmennystä, sillä
hänen kuolemastaan liikkui erilaisia tietoja eikä ruumista koskaan löydetty.
2. Kehon kauneus
Uskonnolliset työt – joiden määrä on suurin – herättivät aikanaan
pahennusta. Monet töiden tilaajat torjuivat ne, ja kirkko suhtautui niihin
paheksuvasti. Caravaggion naturalistinen ote näyttäytyi kirkon edustajille
uskonnon vulgarisointina. Pyhät hahmot – niin kuin Jeesus – näyttivät liian
lihallisilta, liian kehollisilta, vaikka hahmosta hohtikin uusi, käsittämätön
kauneus. Caravaggion työt maistuivat siis liian reformistisilta.
Caravaggion taituruus on ilmeistä: hän oli valon ja
varjon käytön mestari ja hänen kykynsä kuvata kehoa – ihoa ja lihaksistoa – on
tunnettu. Joissakin teoksissa fyysisyys on karnevalistista, groteskia tai
vähintäänkin naturalistista; töillä on tekemistä enemmän väkivallan, vuotavan
haavan ja kehon maallisuuden kuin aiheiden uskonnollisen sisällön kanssa. Siksi
hän tuo välillä mieleen Francis Baconin (1909-1993).
Tila – joskus pimeä – hahmojen välissä korostaa ja
kehystää figuurien fyysisyyttä, mutta muuttuu itsekin materiaaliseksi ja
konkreettiseksi: tila tulee intensiiviseksi.
3.Fyysisyyden
voima
Se mikä minut panee filosofoimaan Caravaggion töiden
edessä on tämä: kyse ei ole fyysisestä voimasta, vaan fyysisyyden voimasta. Caravaggion työt ovat ajattelua, joka tuo
meidät sfääreistä maahan, lihallistaa hengen, palauttaa karkotetun kehon.
Kritiikki, vastarinta, kapina tarvitsee kehoa, ei vain
ideoita tai henkeä. En sano tätä teoriaa tai teoreettista ajattelua vastaan,
sillä teoria on käytäntöä ja voi olla selvä ja valaiseva käytöksen ohjelma.
Caravaggion esiin tuoma fyysisyyden voima
muistuttaa tarpeesta kehoon ja ennen kaikkea kehon voimasta, sen synnyttävästä
vaikutuksesta.
Edistyksen, toivon tai mahdollisuuden on oltava
käsinkosketeltava, tunnettavissa aistimuksellisesti. Siksi paikasta on tultava
näyttämö, ja kehon on oltava enemmän kuin mekaniikkaa tai anatominen hahmo:
kyky tuntea ja toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti