(Leidenin anatominen teatteri 1609)
(Olen käsitellyt
patologia-aihetta ennenkin: Filosofi
eli patologi 5.kesäkuuta 2013)
Jotkut filosofit ovat lakanneet etsimästä ikuista
totuutta. Se ei tarkoita, ettei heidän tehtävänsä olisi kunnianhimoinen; he
ovat halunneet tehdä diagnoosia ajastaan. Esimerkiksi Nietzsche ja Foucault ymmärsivät
ajattelun ja filosofian tähtäävän diagnoosiin. He ovat lääkäri-filosofeja.
Mikä on diagnoosi? Onko tarkoitus määrittää tauti, jotta
voidaan antaa oikea hoito? Tämä terapeuttinen, hoidollinen, ulottuvuus on
ajattelussa usein mukana, mutta kaikkien lääkäreiden tarkoitus ei ole keksiä
hoitoa: on myös patologeja.
Patologi tutkii kuollutta, yrittää keksiä, mikä kuolleen
tappoi. Diagnoosin totuus ei tässä tapauksessa auta tutkimuksen kohdetta.
Totuus ei tuo takaisin elämää. Patologin pöydällä ei ole käsillä kysymys
elämästä ja kuolemasta, pelkästään kuolemasta ja totuudesta.
Patologi-filosofi saattaa esimerkiksi tarttua johonkin
ajatukseen tai arvoon ja näyttää, miten se kuoli. Joskus nämä kuolleet ja
niiden varjot ovat yhä läsnä. Patologi-filosofin tehtävä on silloin tuoda
uutisia: ”Kannatte ruumiita. Haudatkaa ne.”
Ainoastaan tästä näkökulmasta voi ymmärtää, miksi
ateistinen Nietzsche tarttui ennen häntä keksittyyn ajatukseen jumalan
kuolemasta. Teema ilmaantuu Nietzschen teksteihin nimenomaan tapahtumana, josta
ihmiset eivät ole kuulleet. Kyse ei ole ollenkaan vanhasta kiistasta jumalaan
uskovien ja ateistien välillä.
Patologi ei auta pöydällä makaavaa, mutta hänen tietonsa
voi olla tarpeellista eläville. On hyvä tietää, että kannamme ruumiita. Se voi
olla epäterveellistä. Hänen tietonsa siitä mihin kuollut kuoli, voi auttaa
meitä suuntaamaan elämäämme toisin. On hyvä tajuta, jos meitä ympäröivät
kuolleiden varjot. Se on merkki siitä, että kiinnitämme itsemme kuolleisiin. On
opittava hautaamaan kuolleet. Ehkä siitä alkaa toipuminen.
Patologi ei paranna eikä hänen asiakkaansa elvy. Hänen
esiin tuomansa totuus voi näyttää meille, että meidän ja patologin pöydällä
makaavan välillä on tietty ero ja etäisyys: ymmärrämme olevamme elossa ja
nauramme. Ja nauru – jos mikä – on merkki toipumisesta...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti