(Wilhelm Occamilainen)
Tämä on
johdantoa kaikkiin syksyn teemoihin, joita ovat muun muassa Mikä on tapahtuma?/
Sanat, asiat, käsitteet...
1.Nominalismista ja universaaleista
Miten nominalismi voisi olla hyödyllistä? Kysyn tätä
strategisista syistä; olisi kai liioiteltua puhua metodisesta pohdinnasta.
Nominalismin perusidea on, että kaikki mikä on olemassa
on partikulaarista. Tämä merkitsee, että kielletään universaalit. Nominalismin
perustaja oli kai Roscellinus, ranskalainen teologi ja filosofi (1050-1122).
Kuuluisimman keskiaikaisen muotoilun teki kuitenkin englantilainen
fransiskaanimunkki ja filosofi Wilhelm Occamilainen (1285-1349). Hänelle oli
olemassa vain yksilöitä, ei universaaleja tai olemuksia; universaalit ovat vain
abstraktioita, jotka eivät ole olemassa mielen ulkopuolella (viimeinen muotoilu
on syynä siihen, että hänen katsotaan olevan ns.konseptualisti).
Universaaleilla viitataan yhtenäisiin piirteisiin, jotka
ovat tyypillisiä partikulaareille eli yksilöolioille; ne ovat entiteettejä,
olentoja, tosin abstrakteja. Universalisti uskoo, että nämä entiteetit ovat
jollakin tavalla olemassa (heillä on sitten vaihtelevia käsityksiä, missä ne
ovat). Toisin sanoen universaali on jotakin, joka postuloidaan, oletetaan. Se
ei ole nähdäkseni samanlaista postulointia kuin esimerkiksi fysiikassa, jos ja
kun postuloidaan jotakin, josta ei ole havaintoja (musta aukko tai pimeä
energia).
Universaalien ongelma on sekä tieto-opillinen että
ontologinen (oppi olevaisesta). Jos näemme kasvin, luokittelemme sen tiettyjen
tyypillisten ominaisuuksien avulla puuksi. Tässä vaiheessa sekä intuitio että kokemus tukevat universalismia (tai käsiterealismia); näinhän me toimimme,
osaamme esimerkiksi luokitella. Universaalien ongelma on kuitenkin erityisesti
se, mikä tekee joistakin yksittäisistä olennoista, esimerkiksi ruohosta ja
sammakosta vihreitä. Käsiterealismin mukaan jossain on olemassa vihreys. Tämä saattaa
jo tehdä vähän selvemmäksi, miksi on nominalisteja; he ajattelevat, että voimme
selvitä ilman tällaisia kissuuksia ja vihreyksiä tai ilman Platonin ideoiden
maailmaa.
Nominalismi on historiallisesti mielenkiintoinen
suuntaus, sillä se oli yksi ensimmäisiä antiplatonistisia ajattelutapoja
(versus Platonin Idea) ja epäilemättä myös yritystä ulos Aristoteleen opeista
(versus Aristoteleen Muoto). On monenlaisia versioita nominalismista; on myös
nominalismia, joka ei ahkerasti osallistu keskusteluun, pitää vain
yksinkertaisesti lähtökohtana, että puhe universaaleista tai niiden käyttö ei
ole tarpeellista.
2.Strateginen nominalismi ja tapahtuma
Lähtökohtainen kysymykseni on tämä: Miten nominalismi
voisi olla hyödyllistä? Kun ottaa lähtökohdaksi tietynlaisen nominalismin,
pyrkii näkemään partikulaarisen ja singulaarisen, ei ole pakotettu etsimään
yleismaailmallista, olemaan huolissaan universaalista tai universaaleista. Huolettomuuden
lisäksi saavutetaan se, että päästään eroon olemuksista, ajattomista ja
pysyvistä olemuksista. Kun ajatellaan ja etsitään olemusta, etsitään ja
halutaan jotain ajatonta, nähdään jokin ajattomana. Silloin kadotamme
tapahtuman.
Tapahtuman saaminen esiin edellyttää lähtökohtaisesti
universaalien hylkäämistä, sillä tapahtuma on singulaarinen ja se ei näy, tule
esiin, jos ajatuksiamme ja katsettamme ohjaavat universaalit tai yleiset ideat,
sellaiset kuin Ihmisluonto, Historia, Edistys. Tapahtuman esiinsaamisen
vaikutus on, että se minkä olemme tottuneet ajattelemaan pysyvänä ja
välttämättömänä, ei enää näyttäydy sellaisena. Kyse ei ole siitä, että jokin
systeemi määrittäisi, rajoittaisi meidät. Systeemi tai ajatustottumus voi
kuitenkin olla esteenä edessämme, vaikkei se olisikaan ehdoton, ylittämätön
raja, ikuinen muuri. Siihen mikä on esteenä edessä on tartuttava.
Nominalismia, joka pyrkii tuomaan esiin tapahtuman
singulaarisuuden, nimitän strategiseksi nominalismiksi. On oikeastaan sama
mistä kehitämme yleisiä, liian yleisiä ideoita – ihmisestä, sodasta, työstä –
seuraus on aina sama: jokin jää ajattelematta, hyväksymme idean valmiina. Työ,
esimerkiksi, on ollut erilaista eri aikoina. Ei vain materiaalisessa mielessä,
ei vain siksi, että se on nähty eri tavalla. Kun työ on erilaisten käytäntöjen,
rituaalien, rationalisoinnin kohteena, nämä käytännöt muokkaavat työtä; se ei
olemassa ”luonnollisena objektina”, aina samana.
Seksuaalisuus voisi olla hyvä esimerkki. Nominalisti
sanoisi, päinvastoin kuin (joku) fysiologi, että seksuaalisuus ei ole mitään
luonnollista, sitä ei edes ole olemassa: se on nimi jollekin, moderni nimi. Kun
sille on annettu tämä nimi, se on osa käytäntöä, joka konstruoi kohteensa.
Olisi mieletöntä puhua seksuaalisuudesta keskiajalla, koska keskiaikaisella
ihmisellä (aika universalistinen ilmaisu) ei ollut kokemusta seksuaalisuudesta.
Mutta keskiaikainenkin ihminen rakasteli, aivan ilmeisesti (vaikka sana
rakastella saattaa myös olla anakronismi).
Nominalismi on siis (monesti) konstruktivismia: kun jokin
tulee tutkinnan aiheeksi, se rakentuu tässä prosessissa. Tämä on joidenkin
arvioiden mukaan syy siihen, miksi luonnontieteilijät ja humanistit
(historioitsijat, antropologit etc.) eivät ymmärrä toisiaan. Biologi, joka
tutkii bakteereja, ei konstruoi tutkimuksen kohdetta, se on ”natural kind”, luonnollinen luokka.
Todettakoon silti, että monesti biologi voi käyttää
kategorioita, jotka aina ovat ihmisen tehtailemia, siis kontingentteja. Monet
biologit kiistelevätkin joistakin tutkimuksen kohteista, esimerkiksi lajeista:
toisten mielestä ne eivät ole luonnollisia luokkia.
3.Mielivaltaisuuden näyttäminen
Strategisen nominalismin tavoite on näyttää, että
rituaalimme ovat mielivaltaisia. Ne eivät ole despoottisia, vaan arbitraarisia.
Ollessaan arbitraarisia ja samalla velvollisuuksia, ehtoja, esteitä edessämme,
ne saattavat muodostua osaksi meihin kohdistettua despotismia.
Käytäntömme tai rituaalimme ovat mielivaltaisia siinä
mielessä, että ne ovat kontingentteja. Olen kirjoittanut aiheesta aikaisemmin (http://koetinkivet.blogspot.com.es/2012/11/sattuma.html
):
Kontingentti merkitsee sattumanvaraista. Jos jokin tapahtuma tai prosessi
on kontingentti, se ei ole välttämätön eikä mahdoton. Toisin sanoen voi olla
tai voisi olla olematta. Käsitettä on käytetty monin tavoin, myös tekemään ero
Jumalan todellisuuden ja ihmisen todellisuuden välillä niin kuin Tuomas
Akvinolaisen ajattelussa. Minua se auttaa näkemään konkreettisia
mahdollisuuksia ihmisen maailmassa (….)Esimerkiksi sanotaan, että miesten ja naisten
väliset suhteet ovat välttämättä tietynlaisia tai on välttämätöntä löytää
selitys kärsimykseen: syyllinen on vihollinen, syyllinen olet sinä itse.
Tarkempi tarkastelu paljastaa, että keskinäiset suhteet, suhde itseen, pysyvät
kaavat, ovat historiallisia keitoksia: muuttuneita ja yhä muuttuvia asioita.
Olisi voinut olla toisin. Voisimme siis tajuta olevamme kontingentteja ja sitä
kautta nähdä mahdollisuutemme muuttua.
Kun näemme, miten käytännöt ja rituaalit ovat kehittyneet
tai miten ne on tehty, voimme ehkä keksiä, miten se tehdään tekemättömäksi.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti