AJANKOHTAISTA ASIAA - KAHVILA FUENGIROLASSA torstaina 5.3. Ravintola La Alegría, Av. de los Boliches 42. Klo 14.00.
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 4.3. ja Fuengirolassa 5.3.
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Casa de Juan de Antiguo (ent. Peña el Bujío), Av. Toré Toré 22.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Poliisiaseman ylimmässä kerroksessa on huone. Nuori
nainen, Shiori Ito, joutuu laskeutumaan makuulle lattialla olevan patjan
päälle. Huonessa on neljä miestä. He tuovat jostain ihmisen kokoisen nuken.
Poliisit liikuttelevat nukkea naisen päällä ja ottavat valokuvia. Ito
kutsuttiin tähän toimenpiteeseen havainnollistamaan mitä hänelle tapahtui
vuonna 2015 tehdyssä raiskauksessa.
Ito tuli huonovointiseksi havainnollistamisnäytöksessä. Me
ulkopuoliset, jotka emme joudu elämään uudestaan väkivallan uhriksi joutumista,
tunnemme häiritsevällä tavalla tilanteen tuttuuden ja vierauden. Käytäntö on
vieras länsimaisilla poliisiasemilla. Tiedämme silti, että vastaavanlaisen
rikoksen uhriksi joutunut joutuu selittämään monta kertaa tapahtuneen,
vastaamaan lukemattomiin kysymyksiin, joissa heidän oma puheensa on epäilyksen
alainen.
Havainnollistamisnäytöksessä on sadistisen pornografian
piirteitä. Nainen lattialla neljä miestä ympärillään. He liikuttelevat nukkea
uhrin päällä ja ottavat valokuvia. Kyse ei silti ole markiisi de Saden
kirjoittamasta kuvauksesta, vaan poliisitutkinnasta.
Ito toi tapauksen julkisuuteen, joka oli ennen
kuulumatonta Japanissa. Muutamassa vuodessa ehti tapahtua paljon:
kriisikeskuksia perustettiin lisää, vankeusrangaistusta raiskauksesta
kovennettiin (nyt siitä saa enemmän kuin varkaudesta) jne. Tämän käytännön
muuttamisesta ei (tietääkseni) ole puhuttu, vaikka uhrit kyseenalaistavat sen.
Eteemme tuodaan vieras käytäntö vieraasta kulttuurista
tai menneisyydestä. Mitä me näemme? Näemmekö vain vierauden, outouden,
kammottavuuden? Voisimmeko nähdä sen
kautta jotain? Meidän on helppo huokaista ja sanoa: ”Meillä ei ole
tuollaista.” Jos vieras käytäntö vain vahvistaa omaa tapaamme ajatella, tukee
meidän uskoa paremmuuteemme, emme onnistu tekemään siitä näkökulmaa.
Käytännön outous voisi opettaa meille ensimmäiseksi sen,
ettei ole vain yhtä tapaa suorittaa poliisitutkintaa; ei ole siis
välttämätöntä, että Japanissa jatketaan samalla tavalla. Jotta
havainnollistamisnäytöksestä voi luopua, joutuvat japanilaiset ehkä tutkimaan,
miten se on kehittynyt. Sillä voi olla paljon tekemistä lainsäädännön kanssa.
Jotta joku tulisi tuomituksi raiskauksesta, uhrin tulee osoittaa, miten hän on
tehnyt vastarintaa. Jo tämä hypoteesi tuo esiin sen, että käytännöt eivät ole
erillisiä, vaan kiinnittyvät toisiin muotoihin, vallankäytön instansseihin jne.
Jos ja kun kyseenalaistamme tällaisen käytännön, voimme
esittää monenlaisia kysymyksiä. Tässä on kyse tutkinnasta, tiedonhankinnasta.
En ollut pahantahtoinen tuodessani esiin pornografia-analogian. On hyvä kysyä,
millaisesta katseesta tällaisessa tutkinnassa on kyse. On täysin mahdollista,
että tähän toistuvaan näytökseen osallistuvilla miehillä – osalla heistä – on
vakaa usko tutkinnallisiin perusteisiin. Onko hyväntahtoistenkaan osallistujien
katse puhdas ja viaton? Vaikka heillä olisi epäilyksiä, he eivät näe, että
heidän katseensa on vallankäyttöä. Katse viestittää uhrille: ”Sinun ei olisi
pitänyt tulla tänne.”
Japanilainen esimerkki kertoo meille myös, että yleinen
käytäntö voi olla poissa silmistä. Näytös ei ole yksityinen, mutta se
toteutetaan piilossa. Käytäntö voi jatkua, jos sitä ei ajatella eikä
kyseenalaisteta. On myös huomattava, ettei tällainen toiminta ole
ajattelemattomuutta. Sillä on selvä oikeutus ja tarkoitus. Kaikki käytännön sivuvaikutukset,
joita ei alunperin ajateltu ta toivottu, voivat olla haluttuja. Alkuperäinen ajatus ja tarkoitus toimivat täydellisenä
naamiona. Tutkinnan tuloksena ei saada vain selville oikeudessa mahdollisesti
hyödyllisiä yksityiskohtia. Sen tuloksena voivat miehet jatkaa samaan
tapaan...
PUISTOFILOSOFIAA:
http://koetinkivet.blogspot.com/2020/02/puistofilosofiaa-velez-malagassa-ja.html
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti