Emmanuel Lévinas
AJANKOHTAISTA ASIAA - KAHVILA FUENGIROLASSA torstaina 13.2. Ravintola La Alegría, Av. de los Boliches 42. Klo 14.00.
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 12.2. ja Fuengirolassa 13.2.
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 12.2. ja Fuengirolassa 13.2.
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Casa de Juan de Antiguo (ent. Peña el Bujío), Av. Toré Toré 22.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Ajattelun työkaluja pitää käyttää. Varastossa ne ruostuvat. Voimme käyttää niitä analysoidessamme esimerkiksi poliittisia puheita. Tiedän, ettei sellainen ole muodikasta. Poliittista puhetta kuunteleva sanoo: ”Olen samaa mieltä.” Tai hän sanoo: ”Olen eri mieltä.” Tämä riittää, se on totta. Analyysi voi silti tuoda esiin jotain, jolla on merkitystä.
Ennen kuin analysoimme mitään olemme metodologisten
valintojen edessä. Mitä puheessa pitäisi analysoida? Voimme esimerkiksi tuoda
esiin ideoita tai analysoida retorisia keinoja. Minua kiinnostaa usein nähdä,
millaiseen ongelmaan tai problematisointiin puhe liittyy. Koska ongelmilla on
historia, analysoinnissa on mukana myös historian käyttö.
Lähtökohdaksi voi ottaa yhden piirteen poliittisissa
puheissa ympäri maailmaa. Puhe on nostalgista. Näitä puheita löytyy Espanjasta,
Italiasta, Puolasta, Yhdysvalloista ja Suomesta – vain muutamia maita
mainitakseni. Esitykset ja tarinat voivat poiketa toisistaan, mutta niissä on
myös yhteisiä elementtejä.
Nostalgian ei tarvitse olla huono asia. Mihail Bahtinille
keskiaika ja renessanssi oli naurun kulta-aikaa. Historioitsijat voivat
valittaa, että tällainen kuva ei ole koko kuva. Todellisuudessa se ei pyrikään
olemaan sitä. Tietty nostalgisuus Bahtinin kuvassa mahdollistaa kuitenkin
arvojen ja kauneuden näkemisen siellä missä sitä ei yleensä nähdä. Huonoksi
nostalgisuus tulee, jos se merkitsee resignoitunutta ja negatiivista suhdetta
omaan nykyisyyteen. Silloin nostalgia vain syövyttää ja syventää huonoa ja
hedelmätöntä vihaa omaa aikaa kohtaan.
Mitä nostalgiaan vetoavassa, nostalgiaa herättävässä
poliittisessa puheessa kyseenalaistetaan, mikä siinä problematisoidaan? Siinä
hyökätään nykyaikaa tai ainakin joitakin sen puolia vastaan. Usein – pelkästään
strategisistakin syistä – kysymys kuuluu: ”Kuka tai mikä on syyllinen kauniin
maailman (suuren maamme, ylvään menneisyyden) katoamiseen?”
Nostalgisen poliittisen puheen ja nykyisyyden välinen
suhde on silti kompleksisempi. Otan aiheemme kannalta mielenkiintoisen
esimerkin. Emmanuel Lévinas (1906-1995), liettualaissyntyinen ranskalainen
filosofi, julkaisi vuonna 1934 lyhyen esseen nimeltä Quelques reflexions sur la philosophie de l´hitlerism. Pelkästään
otsikko aiheuttaa kylmiä väreitä onnellisissa luentosaleissa. Teksti on
mielenkiintoinen mm. siksi, että on yksi harvoja yrityksiä analysoida
hitlerismiä filosofiana. Lévinasin analyysissa on metodologisesti tärkeitä huomioita
ja lähtökohtia.
Lévinas puhuu nostalgiasta, vaikka käyttää sanaa vain
yhden kerran kirjoituksensa alussa. Hitlerismin fraseologia herättää henkiin
saksalaisen sielun salaisen nostalgian, Lévinas sanoo. Tämä nostalgian
vaarallinen seuraus ihmisen suhteessa nykyisyyteen ei kuitenkaan ilmene
pelkästään vihana ja kaunana. Hitlerismissä ihminen naulitaan (rivé) omaan ruumiiseensa, omaan
biologiseen olemiseensa. Ihminen kuuntelee veren ja perinnön ääntä, täyttää
biologista tehtävää. Ihmisessä ja hänen olemisessaan ei ole enää olennaista
vapaus ja pyrkimys mennä olosuhteiden yli ja ohi. Nykyisyys ei näyttäydy
kontingenttina tilanteena, josta voi päästä ulos. Nostalgia ei ruoki tässä
tapauksessa vain vihaa, vaan hengen kuolemaa. Ihminen on oma itsensä sidottuna
tai naulittuna (rivé).
Nostalgian vaara ei ole ohi. Se ei ole vaarallista vain
siksi, että ihminen haaveilee katsellessaan järven pintaa kesäyönä. Sen avulla
voi herättää henkiin myyttisen menneisyyden, sankaritarun tai sadun onnelasta
ja se voi kiihottaa – ei vain yhtä sielua, vaan demosta. Vaikka tunnen paremmin ajattelun historiaa, pidän
terveellisenä tutustua sosiaalihistoriaan, katsoa millaisissa asunnoissa
ihmiset ennen elivät ja yrittää haistaa, millaista oli elää kymmenen tuhansien
ihmisten kaupungissa, jossa ei ollut viemäriverkostoa.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti