torstai 6. marraskuuta 2025

Nietzschen kysymys

 

Filosofiakahvila 11.11./12.11./13.11. 

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.   

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Friedrich Nietzsche (1844-1900) olisi laajemman ja syvemmän tarkastelun arvoinen, jos yritämme tutkia itsetuntemuksen anatomiaa ja historiaa. Nietzsche ei vain epäillyt tietämisen mahdollisuutta; hän epäili omaa itseä,  joka pitäisi tuntea. Hänelle se ei ollut ykseys; hänelle ei ollut vain yhtä sielua, vaan moninaisuus, affektien ja viettien populaatio.

Tiedämme myös, että hän – oppinut filologi – otti Pindaron runon katkelman ohjenuoraksi käyttäen siitä vain osan, selittämättä mitään. Ohjenuora, motto oli: “Tule omaksi itseksesi.” Tämä paradoksaaliseltakin vaikuttava iskulause oli varmasti yhä hänen työkalupakissaan myös aktiivisen elämän loppupuolella, kun hän ei ehkä suhtautunut pelkästään skeptisesti itsetuntemuksen mahdollisuuteen.

Joidenkin kommentaattorien mukaan hän ajatteli, että tullakseen itseksi ja tunteakseen itsensä hän harjoitti eräänlaista fyysistä pedagogiaa, kouli ruumistaan. Vaikka hän epäili itsetuntemuksen mahdollisuutta puhtaasti kognitiivisena prosessina, hän uskoi, että harjoituksen ja ruumiillisuuden kautta pääsi jonkinlaiseen tietoon.

Ryhtymättä tähän vaativaan ja syvempään tarkasteluun otan yhden fragmentin aiheeksi. Nietzsche ihmettelee kulttuuriemme ihmeellisen neuvon (Tunne itsesi) merkitystä Hyvän ja pahan tuolla puolen aforismissa 80. Nietzsche kysyy, mitä neuvon antanut jumala (Apollo) tarkoitti. Filosofi esittää mielenkiintoisen hypoteesin. Hän epäilee, että ihmistä kehotetaan olemasta kiinnostunut itsestään; häntä kehotetaan tekemään itsestään objektiivinen. Äkkiseltään idea on outo.  Ohje tuntuu sanovan jotain päinvastaista. Vähänkin Nietzscheä tuntevat tietävät myös, että hän suhtautui aika epäileväisesti objektiivisuuteen.

Jos ajattelemme, mitä tarkoitusta varten meidän täytyy tuntea itsemme ja ajattelemme, että tavalla tai toisella meidän täytyy voittaa jotain itsessämme, hypoteesissa saattaa olla järkeä. Joku pelkää kissoja. Hän tuntee pelkonsa ja kontrolloi sitä, katsoo kissoja objektiivisemmin, kiinnostuu ehkä niistä enemmän kuin itsestään.

Jos ajattelemme antiikin maailmaa, jossa itsensä tunteminen liittyi itsestä huolehtimiseen, Nietzschen hypoteesi vaikuttaa jälleen osumattomalta. Kai itsestään huolehtiva on kiinnostunut itsestään. Itse ei kuitenkaan ollut persoonallinen itse eikä itsestään huolehtiva unohtanut ystäviään, perhettään, kaupunkia; hän ei ollut kiinnostunut vain omasta navastaan.

Nietzschen käyttämä sana “objektiivinen” on yllättävä, mutta myös mielenkiintoinen. Sanalla viitataan tietynlaiseen käsitykseen tai tietoon maailmasta; se on riiippumaton kokijasta, hänen asenteestaan ja se on yleispätevä. Nietzsche kuitenkin sanoo, että ehkä ohje kehottaa olemaan kiinnostumatta itsestään. Vaikuttaa siltä, että Nietzsche ei ajattele vain tieto-opillisia asioita. Ehkä hän ajattelee jopa eettisiä asioita.

Nietzschen kysymys herättää minussa kysymyksen tai kutkuttelee mielikuvitusta. Millainen olisi ihminen, joka tuntee itsensä ja tulee sen ansiosta objektiiviseksi? Olisiko hän kuin Gustave Flaubert, joka pyrki tyylissään objektiivisuuteen ja persoonattomuuteen? Flaubertin kirjallisessa objektiivisuudessa oli jotain erilaista kuin ns. tieteellisessä objektiivisuudessa. Siinä on jopa jotain moraalista: “minä” katoaa.  Kirjailija ylitti itsensä, voitti itsensä; hän kuvasi kylmästi tai ainakin viileästi, kun tunteellinen, haihatteleva romantikko Madame Bovary kuolee, vaikka Flaubert tunnusti: “Madame Bovart, cést moi.”  Flaubertin objektiivisuudessa oli kätkeytymistä, naamioitumista. Olisiko Flaubert Nietzschen hypoteesin itsensä tuntija? Nietzsche kuitenkin inhosi Flaubertia…

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti