Seneca
Filosofiakahvila 25.11./26.11./27.11.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Subjekti
on tuttu sana lauseenjäsennyksestä. Filosofiassa se olio, tekojensa tekijä,
jolla on subjektiivisia kokemuksia – ja on suhteessa objekteihin, yrittää
esimerkiksi tuntea objektin (olio on esimerkiksi tietämisen subjekti, ei vain
tekojensa vastuullinen eettinen subjekti). Monet mm. Nietzschen ja Freudin
ajatukset ovat johtaneet varsinkin ns. mannermaisen filosofian kyseenlaistamaan
subjektin autonomisuuden ja ykseyden.
Kyseenalaistaminen
on johtanut myös kysymykseen, miten subjekti rakentuu, muodostuu,
konstituoituu. Tähän liittyy subjektivaation käsite, joka ainakin filosofiassa
tarkoittaa prosessia, jonka kautta tullaan subjektiksi ja subjekti luo
itselleen kokemuksen itsestään. Ensimmäinen vaikeus syntyy siitä, että näitä
prosesseja on erilaisia. Yksilö konstituoituu subjektiksi prosesseissa, joissa
ulkopuolinen katse, puhe, määrittely, käytäntö, tekee hänestä objektin. Hän
kuitenkin vaikuttaa – tai voi vaikuttaa – itse itseensä; hän voi tulla subjektiksi
vaikuttamalla itseensä erilaisten tekniikoiden avulla.
Jos
subjekti ei ole annettu ja jos on olemassa subjektivaatioprosseja, kysymys
itsensä tuntemisesta näyttäyttyy toisenlaisessa valossa. Itse, joka yritetään
tuntea, ei ole valmiina olemassa eikä se ole muuttumaton. Tieto-opillisesti
tilanne on paradoksaalinen. Ei voi tuntea sellaista, joka ei ole olemassa ja
muuttuvan kohteen tunteminen on vähintäänkin vaikeaa.
Kysymys
itseymmärryksestä ei silti katoa. Näyttää pikemminkin siltä, että itsensä
tunteminen on osa prosessia, joka tekee subjektin. Itseymmärrys omalta osaltaan
luo ymmärryksen kohteen. Jos vertaamme eri aikakausien tapoja ymmärtää itsensä
tunteminen – ja tapoja harjoittaa sitä – huomaamme, että niillä on hyvin
erilaisia vaikutuksia. Stoalainen itsetutkiskelija pyrki vahvistamaan itseään,
varustamaan itseään tuleviin koetuksiin. Kristitty munkki, joka tutki itseään, päätyi
katumukseen ja katumusharjoituksiin, myös itsensä kieltämiseen.
Jos
seuraamme tämän näkökulman synnyttämää kysymystä, joudumme oudolle polulle.
Eksymme historiaan tutkimaan erilaisia subjektivaation tapoja, mutta emme
tietenkään automaattisesti löydä mitään oikeaa tapaa, vain tapojen kirjon.
Joudumme toteamaan, että meidän täytyy tavalla tai toisella tulla kriittisiksi
ja valikoiviksi.
Kun
itse tai sielu, joka täytyy tuntea, on annettu, päämäärä on löytää jotain
ominaisuuksia, tehdä kuva ja antaa määritelmä. Jos ajattelemme itseä
subjektivaation tuloksena, päämäärä ei ehkä ole sama. New Yorkin yliopiston professori Dimitrios Lais
kirjoittaa: ”Subjektin ei tarvitse tietää, miten muodostaa itsestään kuva.
Subjektin pitää voida problematioida oma muodostumisena (formation). Kyky itsekritiikkin mahdollistaa liikkumisen oman
subjektiviteettinsa rajojen ulkopuolelle.”
Laisin
huomio sisältää kolme tärkeää kohtaa. 1) Päämäärä ei ole kuva omasta itsestä.
2) Problematisointi kohdistuu subjektin muodostumiseen. 3) Problematioinnin
avulla ihminen tulee kyvykkääksi itsekritiikkiin ja pystyy liikkumaan omien
rajojensa ulkopuolelle.
Kun
Seneca opasti ystäväänsä Luciliusta, hän suoraan ja epäsuoraan kehotti
tarkastelemaan, miten Lucilius oli kasvatettu. Senecaa voi pitää pahana tai
ensimmäisenä psykologina; hän kehotti olemaan kriittinen vanhempiaan kohtaan.
Hänen näkemyksenä oli, että ihmisen pitää oppia pois oppiakseen. Tietenkin
subjektivaatio, subjektin muodostuminen, toteutuu muuallakin kuin lapsuuden
kodissa, mutta jostain on aloitettava...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti