Sigmund Freud
Filosofiakahvila 18.11./19.11./20.11.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
TORRE DEL MARISSA AJANKOHTAISTA ESPANJASSA - KATSAUS 17.11. MAANANTAINA KLO 11.30, paikka Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N (MAKSA OMANTUNNON MUKAAN)
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Psykoanalyysi
on jatkoa kristinuskon perinteelle. Itsetuntemus on itsen tulkintaa, salaisen
koodin avaamista, hermeneutiikkaa. Psykoanalyysi on toisellakin tavalla kristinuskon
perillinen, perinteen jatkaja. Freudin
ajattelussa oli mukana ajatus illuusiosta, joka ihmisellä on oman itsensä
suhteen. Vaikutus ei ehkä tullut suoraan kristinuskosta, vaan Arthur
Schopenhaurilta, joka vaikutti syvästi 1800-luvun ajatteluun.
Itsensä
tuntemisella on suuri merkitys. Se parantaa ihmisen. Psykonanalyysi on
kuitenkin herättänyt suuren epäilyn itsetuntemuksen mahdollisuudesta, koska se
on tuonut esiin minuuden kerroksellisuuden ja tiedostamattoman roolin. Minulla
on kuitenkin toisenlainen näkökulma. Psykoanalyysi masentaa meitä, kun
huomaamme, ettemme ole läpinäkyviä itsellemme, mutta lupaa myös itsetuntemusta
ja sitä kautta vapautumista.
Psykoanalyyttisen
teorian mukaan psyyke rakentuu egosta, idistä (viettipohja) ja superegosta (joka
on eräänlainen omatunto, sisäistetyt normit, moraalikoodi). Itsetuntemuksen
vaikeus ei johdu pelkästään tiedostamattomista vieteistä (ID). Kyse on näiden
minuuden rakenteiden keskinäisestä dynamiikasta. Teorian mukaan monet asiat
ovat tiedostamattomia, koska työnnämme ne sinne, torjumme ne tietoisuudesta.
Torjunta johtuu superegosta.
Se mitä
psykonalayysissä sanotaan superegoksi, ilmenee muuallakin kuin ihmisen psyykessä
ja sillä on monia nimiä. Samantapainen voi olla esimerkiksi ideologia. Paul
Veynen mukaan ideologia vakuuttaa vain valmiiksi vakuuttuneen, mutta
vakuuttaminen ei olekaan sen tärkein tehtävä; sen tarkoitus on miellyttää,
tuottaa mielihyvää, kiillottaa kuvaa joka meillä on itsestämme. Jos näin,
ideologia haittaa itsetuntemusta. Ideologia tekee meistä uneksijoita,
donquijoteja; kuvittelemme olevamme sankareita.
Jokapäiväinen
elämä mahdollistaa (päinvastoin kuin ideologisuus) sen, että ihminen tuntee
itsensä: tunnistaa itserakkautensa, pahantahtoisuutensa ja kaiken ohi menevän
itsesäilytysvaiston. Kun ihminen tunnistaa itsessään nämä ominaisuudet, hän voi
Veynen mukaan kehittyä moraalisesti. Voimme ihmetellä tätä ”parantumista” tai
”kehittymistä”. Ehkä ihmisestä tulee ”suvaitsevaisempi”, vähemmän tuomitseva.
Veyne tuntuu etsivän lääkettä superegoa vastaan.
Veynen
ideologiaan kohdistama arvostelu on siinä mielessä freudilaista, että hän
pyrkii keventämään taakkaamme, lieventämään toisen tuomitsevan katseen
vaikututusta, ts. vähentämään kulttuurimme ahdistavuutta (käyttääkseni Freudin
sanoja). Veynen lääke ei kuitenkaan ole divaani, vaan jokapäiväisyyden
potentiaalien vaikutus: emme yritä luoda järjestystä kaaokseen kaikenselittävän
mallin avulla. Tulemme rauhallisemmeksi tai onnellisemmeksi, koska emme ota
asioita niin raskaasti.
Ajatusta
taistelusta superegon vaikutusta vastaan ei välttämättä ole artikuloitu
eksplisittisesti psykoanalyyttisessä diskurssissa. Se näyttäytyy silti
itsetuntemusta haittaavana ja ahdistusta aiheuttavana. Se syntyy –
yksinkertaistaen – siitä, että yksilö sisäistää normit, säännöt, vanhempien
kiellot. Näillä normeilla on kuitenkin pidempi historia kuin yksilöllä. Joku
muu on sisäistänyt ne ennen meitä. Tunteaksemme itsemme meidän pitää mennä ehkä
kauemmaksi kuin omaan lapsuuteemme.
Psykonanalyysissa
potilas, jonka tarkoitus on oppia tuntemaan itsensä, puhuu. Tohtori,
kuuntelija, on kuitenkin joku, josta puhuja tulee riippuvaiseksi. Vaikka hän ei
ole rippi-isä eikä hän olisi mestaritulkitsija (mikä saattaa olla vaikea
välttää), hän on keskeisessä roolissa. Veynen reseptissä ihminen, joka elää
jokapäiväistä elämäänsä (ei sankarin, ideologin elämää) ja ottaa siihen tiettyä
etäisyyttä, tajuaa itse.
Jos
superego ymmärretään kuvaksi ihanneminästä, siinä on paljon samaa kuin Veynen
tarkoittamassa ideologiassa. Tunteakseen itsensä pitäisi kaataa kuvia...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
.jpg)

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti