Filosofiakahvila 2.12./3.12./4.12.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa).
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.30. Sabana Beach, Paseo Maritimo Poniente S/N. Entinen Massai Mara.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Genealogia
ei merkitse filosofiassa sukututkimusta, vaan asioiden tai käsitteiden
historiallisen muodostumisen hahmottamista. Tällaisen metodin tai välineen
käytön isiä ovat Friedrich Nietzsche ja Michel Foucault. Edellisen tapauksessa
se liittyi erityisesti moraalin analyysiin ja jälkimmäisen tapauksessa ihmistä
ja yhteiskuntaa koskevan ajattelun kehittymiseen. Genealogian suuri opetus on,
että monet sellaiset asiat, joita pidämme historiattomina, ovat historiallisia;
ne onnistutaan näyttämään sellaísina.
Voimme
tutkia itsetuntemusta genealogisesti. Itse asiassa Foucault teki näin ja
minäkin yritän tuoda esiin itsetuntemuksen historiallisuuden. En kuitenkaan
tutkaile nyt foucaultlaisen projektin luonnetta enkä tarkastele omia
vaatimattomia huomautuksiani genealogian valossa. Näkökulmani on toinen. Puhun
genealogiasta yhtenä mahdollisuutena tuntea itsensä. Otan esimerkin, joka on
lähellä tähtäimessä olevaa ongelmaa, itsensä tuntemista.
Kuvitellaan
tilanne, jossa minä syytän tai moitin itseäni. Se tavallinen tapaus. Monet ovat
heti valmiita sanomaan, että aiheellisesti syytät ja moitit. He voivat olla
oikeassa, mutta myös
”oikeassaolemisella” on historia.
Foucault
teki subjektivaation ja etiikan genealogiaa ja kuvasi tämän projektin sisällä
(Seksuaalisuuden historian kolmannessa osassa le Souci de soi) Senecan
harjoittamaa itsetutkiskelua. Seneca kehottaa iltaisin, ennen nukkumaanmenoa
tutkimaan, kysymään, miten on toiminut ja elänyt eletyn päivän aikana. Foucault
korostaa, ettei tutkiskelu johda julistukseen tai
lausuntoon syyllisyydestä eikä se johda itsensä rankaisemiseen.
Syyllisyyden
ja itsensä rankaisemisen mainitseminen merkitsee, että joskus ja jossain siihen
itsetutkiskelu johtaa, mutta ei tässä tapauksessa. Huomaamme siis, ettei
itsetutkiskelu aina ja kaikkialla, välttämättömästi, johda itsensä syyttämiseen
ja moittimiseen. Seneca, joka totesi toimineensa yhdessä tai toisessa
tilanteessa huonosti, yritti muistuttaa itseään periaatteista, jotka mielessään
hän oli vahvempi kohdatessaan uuden päivän, tulevaisuuden.
Tässä
on tietenkin kyse vain historiallisesta tapauksesta, mutta jos sukellan tähän,
annan tämän historiallisen tiedon vaikuttaa itseeni, astun itseni viereen,
katson omaa syytöstäni ja moitettani eri näkökulmasta. On pakko tehdä
lisäkysymyksiä. Missä ja miten itsetutkiskelusta tuli jotain muuta kuin mitä se
oli Senecalle? Miksi sen pitää johtaa syyllisyyteen ja itsensä rankaisemiseen?
Vaikka löytäisin vain vajaita, luonnosmaisia, vastauksia kysymyksiini, tuntisin itseni paremmin: tietäisin
enemmän omista kysymyksistäni, syytöksistäni, moitteistani.
Genealogia
voi siis olla itsensä tuntemisen väline. ”Itse” on tässä ymmärretty
historialliseksi rakennelmaksi enemmän kuin aina, ikuisesti samanlaiseksi
sieluksi. Tunteminen, tietäminen tai ymmärtäminen merkitsee tässä tapauksessa,
että huomaan puhuvani menneisyyden mielivaltaista kieltä.
Genealogia
näyttää, ettei välttämättömältä näyttävä ole sitä, ainakaan niin paljon kuin
luulin. Se näyttää, että olisi voinut olla ja voi olla nykyisinkin toisin. Tämä
merkitsee, että genealogia mahdollistaa tietynlaisen kokemuksen; se vapauttaa
liian painavaksi muuttuneesta, luutuneesta tilasta tai suhteesta itseen ja
toisiin. Minun ei ole pakko syyttää ja moittia itseäni. Syytökset ja moitteet,
niiden kieli, kategoriat, näyttäytyvät mielivaltaisina. Genealogia auttaa minua
olemaan joviaali...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti