Ihminen
tekee päätöksiä neuvottomuuden tilassa. Hän ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Jos
hän tietäisi, ei olisi mitään päätöksentekoa, sillä se olisi jo tehty.
Filosofoiminen, joka murentaa perustelujamme ja oletuksiamme, hämmentää, tekee
neuvottomaksi. Tästä tilasta ja tilanteesta käyttivät kreikkalaiset sanaa aporia, jonka voisi kääntää umpikujaksi,
tarkemmin tiettömyydeksi. Filosofia synnyttää aporioita ja koska päätöksiä
tehdään vain tässä tilassa, se mahdollistaa päätöksenteon.
Filosofoiminen,
filosofoiva kysyminen kohtaa mahdottomuuden, asettuu kasvokkain mahdottoman
kanssa. Joihinkin kysymyksiin ei voi vastata eikä joitakin päätöksiä voi tehdä.
Silti on vastattava ja päätettävä. Kysymys joka koskee sitä mistä ei voi
päättää ja josta täytyy päättää – tällaisen kysymyksen kanssa olemme
tekemisissä filosofisen kysymyksen kanssa.
On oltava
tie ulos aporiasta. Tie ulos ei ole tieto siitä mitä pitäisi tehdä, vaan
päätöksenteko. Monta kertaa ihminen painii jonkun tuskanaiheen, esimerkiksi
aviomiehen, kanssa. Paini jatkuu niin kauan kunnes tekee päätöksen. Kun
esimerkiksi päättää jättää tuskaa aiheuttavan miehen, kaikki selkenee: heti
tietää mikä on parasta, ja eteen avautuu uusi elämä. Monilla on tällaisia
kokemuksia. Päätös tuntuu odottavan itseään, mutta kun uskaltautuu sen
tekemään, asiat selkenevät. Tämä on yksinkertainen lähtökohtani: Ihminen tekee
päätöksiä, hän tarvitsee päätöksiä.
Filosofia
kysyi aikanaan, mitä on viisaus ja miten se saavutetaan. Myöhemmin on haluttu puhua
enemmän järjestä, viime aikoina rationaalisuudesta ja sen muodoista. Viisaus,
järki ja rationaalisuus liittyvät kaikki samaan ongelmaan, päätöksenteon
ongelmaan. Miten tehdä viisas päätös? Miten tehdä päätös järkeen perustaen?
Voimme
asettaa kyseenalaiseksi mahdollisuuden puhtaasta järjestä, mahdollisuudesta
päättää pelkästään järjen avulla. Järki toimii selvästikin usein lähinnä
arvostustemme ja tunteidemme apuvälineenä; se etsii oikeita keinoja, toimivia
strategioita halujemme toteuttamiseen. Tämä ei vähennä järjen, rationaalisuuden
tärkeyttä, sen eri muotojen vaikuttavuutta.
Yksi
aikamme vaikuttavimmista rationaalisuuden muodoista on lääketiede. Terveys on
korvannut pelastuksen. Ajattelemme sitä päivittäin ja se ohjaa järkeilyämme.
Filosofia kritiikin muotona, kyseenalaistamisena, tarttuu tai voi tarttua
tällaiseen järkeilyyn, kaivaa esiin siihen liittyvät oletukset. Idea ei ole se,
että filosofia paljastaisi salaisen irrationaalisuuden, vaan etsii
mahdollisuuksia mennä muualle, ajatella muuta.
Joskus
oikeutamme päätökset – rationalisoimme ne – sanoen, että ne perustuvat lakiin
tai yhteisön tapoihin. Halutaan antaa vaikutelma, että valinta tai päätös on
rationaalinen, koska se perustuu siihen mikä on normaalia. Se mitä pidetään
normaalina ei kuitenkaan perustu mihinkään, paitsi tyhjän päällä tehtyyn
päätökseen.
Tärkeää
eivät ole vain yhteisö ja lait. Tämän tulivat filosofit ilmoittamaan ja
ilmaisemaan eri tavoin: Tärkeää on myös se miten päättää elää elämänsä, päättää
ohjata elämäänsä. Tällaiseen hurjaan työhön ryhtynyt ei vain yksinkertaisesti
halua elää paremmin, vaan elää luoden itseensä parhaan mahdollisen suhteen.
Siksi filosofian lähtökohtia olivat itsestä huolehtiminen, itseluottamus ja
itsekunnioitus.
Ihminen
tekee päätöksiä, hänen on tehtävä päätöksiä. Filosofia vie pohjan päätöksiltä,
tekee niistä vaikeita, sillä se irrottaa meitä typeryydestä, jota vakaumuksiksi
sanotaan. On oltava päättäväinen, määrätietoinen ja luja, mutta ilman
vakaumuksia. On osattava ja uskallettava kysyä, kuka tekee minua koskevat
päätökset ja miten ne tehdään.
Jokaisen on
päätettävä puolestaan ja siksi on yritettävä luoda mahdollisuuksia sille, että
ihmiset voivat päättää omasta puolestaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti