Ehkä vielä nuorena estetiikan, filosofian ja muiden
aineiden opiskelijana olisin uskaltautunut kirjoittamaan aiheesta ”lukemisen
taito”. Ehkä teinkin sen, en muista. Olisin voinut kirjoittaa ihan hienon ja
älykkään tekstin, ihan varmasti. Nyt, monta vuotta myöhemmin, kun olen lukenut
vielä enemmän, myös filosofisia teoksia, haluaisin sanoa vain muutaman sanan
lukemisen vaikeudesta.
Vaikeus ei ole siinä, että olisi vaikea arvata tai
määritellä, mikä on kirjoittajan intentio, pyrkimys. Jonkun vanhan tekstin
tapauksessa on vaikea hahmottaa, millaisessa kontekstissa teksti on syntynyt,
mihin se vastaa, mihin reagoi. Platon kehitti ideoiden maailmansa tietyssä
poliittisessa tilanteessa. Spinoza loi ensisilmäykseltä kovin abstraktilta
vaikuttavan filosofiansa seuraten oman aikansa vihamielisiä voimia ja oman aikansa
tyranneja ja orjia. Lisäksi sanat ovat muuttaneet suuntaansa monta kertaa
kirjoittamishetken jälkeen. Olisi vaikeaa kirjoittaa ”rakkauden filosofian
historia”, kun sanoja oli jo kreikassa niin monta: eros, agape, filia.
Lukemisen vaikeus on saattanut minut vaatimattomuuteen,
hyvin pelkistettyyn ”metodiin”. Kun luen tekstejä lähteinä, mielessäni on vain
fakta, että joku on noin sanonut tai kirjoittanut. En pohdi, onko se totta tai
ei, väärin tai oikein. Sanon itselleni: Jostain
syystä tämä ihminen on sanonut noin. Kysymys kontekstista tekee minut
erityisen varovaiseksi. Yritän pitää tulkintani ja arvaukseni hypoteettisena;
vältän uskomista, uskovaa arvausta.
Yleensä minulla on mielessäni joku ongelma, kysymys,
mistä syystä kaivan esiin, etsin käsiini tuon tai tämän omituisen,
mahdollisesti arvoituksellisen, tekstin. En yritä selvittää kaikkea jonkun
tekstin tai teoksen arvoituksesta; yritän hahmottaa, mitä se voisi sanoa meille
käsillä olevasta ongelmasta, millaisen näkökulman avata.
Joskus jokin teksti, hyvinkin luonnosmainen ja siksi
vaikea – niin kuin Roland Barthesin muistiinpanot luentojaan varten – antaa
aiheen filosofiakahvilan keskustelua varten. Esimerkiksi ensi syksyn aihe idios rythmos – oma rytmi. Tällaisessa
tapauksessa ideani ei ole olla uskollinen tai selvittää mitä kaikkea Barthes
esitti tai halusi esittää. Barthes on inspiraation lähde, tunnustettu
lähtökohta, mutta vien ajatuksen eri suuntaan tai ainakin olen välittämättä
siitä, olisiko Barthes samaa mieltä.
Lukemisen vaikeus on siis tehnyt minut nöyräksi, mutta
myös välinpitämättömäksi kolmella tavalla: 1) Olen välinpitämätön
oikeellisuudesta tai harhaisuudesta. 2) Olen välinpitämätön siitä selvitänkö
tekstin arvoituksen. 3) Olen välinpitämätön siitä, olenko loppuun saakka
uskollinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti