(George Canguilhem)
Ensimmäinen
osio on julkaistu aikaisemmin 3.heinäkuuta 2013:
Lisäliite Kuka oli George Canguilhem:
http://koetinkivet.blogspot.com.es/2015/06/kuka-oli-george-canguilhem.html
1.Outo maa
http://koetinkivet.blogspot.com.es/2015/06/kuka-oli-george-canguilhem.html
1.Outo maa
George
Canguilhem sanoi: ”Filosofia on ajattelua, jolle mikä tahansa on outo
materiaali on hyvää. Lisäksi voisimme sanoa: minkä tahansa hyvän materiaalin
pitää olla sille outoa.”
Maasto,
jossa filosofinen ajattelu liikkuu, ei ole kanonisoitujen filosofisten
kysymysten rajattu vyöhyke. Sen ei tarvitse olla sellainen eikä sen pidä olla
sellainen. Filosofointi ei koske vain sitä itseään. Kyse ei ole siitä, että
jotkut professorit päättäisivät, mikä on filosofisten kysymysten luettelo ja
niistä sitten vain voisi valita. Tiedän, että jotkut professorit haluavat
ajatella näin, mutta kaikilta ei voi vaatia ymmärrystä.
Filosofia
ei ole tiede, joka enemmän tai vähemmän täsmällisesti määrittelee tutkimusten
ja tiedonjanon kohteen tai kohteet. Se on pikemminkin toimintaa, joka tekee
mistä tahansa kohteesta, aiheesta tai materiaalista oudon. Se on asenne, joka
syntyy ihmettelystä.
Filosofia
on monesti lähtenyt liikkeelle yksinkertaisista kysymyksistä. Joku esimerkiksi
kysyy: ”Onko herra se ja se tehnyt oikein?” Näin ollaan alettu pohtia
oikeudenmukaisuutta. Pohdinta ei ole voinut käynnistyä, jos ollaan vain
rekisteröity ja läpikäyty asiaa koskevat mielipiteet. Lähtökohta ei ole
mielipide eikä tavoitteena ole luoda mielipidettä. Kaikki tuo tuttu,
mielipiteet, valmiit vastaukset ja perustelut, asetetaan koetukselle ja outoon
valoon.
Filosofia
ei ole outo maa. En sano, että kaikki filosofoivat, mutta lähes kaikki
yrittävät filosofoida. Se on inhimillistä, tavanomaista ja jokapäiväistä.
Ihmiset kohtaavat erilaisia tilanteita, jotka pakottavat heidät ajattelemaan ja
he saattavat joskus melkein vahingossa käännellä asioita, esineitä ja sanoja
niin kuin Sokrates, onnistua tekemään samantapaisia pyörähdyksiä kuin Kant.
Filosofia ei ole outo maa. Se tekee minkä tahansa maan oudoksi.
2.Outous meissä
On sanottu, käsketty jopa: ”Tunne itsesi.” Itsensä voi tuntea jossain
määrin; aina jää jotain tietämättömyyden, tiedostamattoman vyöhykkeelle. Se ei
haittaa, se vain huvittaa. Kun elämä on kesken, kun elämä meissä on elävää,
meissä on jotakin, joka pakenee määritelmää. On hyvä elää oman
tuntemattomuutensa ja outoutensa kanssa. Silloin on vielä mahdollista tehdä,
tuntea ja kokea uusia, mahdottomalta tuntuvia asioita. Me emme tiedä mihin
kykenemme.
Oli olemassa toinen, unohdetumpi periaate, joka liittyi tähän määräykseen
itsensä tuntemista. Se oli: ”Huolehdi itsestäsi.” Se leimaantui, leimattiin
pahaksi, vähintääkin epäilyttäväksi, koska sen ajateltiin merkitsevän
itsekkyyttä. Itsekkyyttä voi kuitenkin nähdä tässä ajatuksessa, joka kiinnittyi
vimmaiseen oman sielun pelastukseen. Vaikka olisimmekin irtaantuneet tästä
himosta, meillä on vaikeuksia ymmärtää tätä periaatetta. Monesta eri syystä.
Ensinnäkin siksi, että ajattelemme sen ”itsen” – sielun – annetuksi,
ajattelemme sen joksikin olennoksi meissä. Kreikkalaisille, jotka halusivat
huolehtia itsestään, se oli kuitenkin enemmänkin aktiviteetti.
Vaikka emme voi palata menneisyyteen – ja se olisi typerää – kadonnut
ajatus, ajattelu, toisenlainen elämä ja tapa katsoa maailmaa, voi olla näkökulma.
Menneisyyden outous voi olla avartava maisema ja se voi näyttää meille meidän
oman outoutemme – me emme ehkä opi tuntemaan itseämme paremmin, mutta tunnemme,
koemme oman outoutemme, näemme sen eri valossa. Näemme tutun outona. Ehkä me
silloin opimme kehittämään itsessämme jotain.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti