Tapahtuma on moninaisten prosessien kokonaisuus, pieni
tai suuri liikahdus, voimasuhteiden muutos. On tehtävä lisäys: se on samalla
kokemus; se tapahtuu ajatuksen kautta. Käytän Paul Veynen ajatuksia teemasta. Höyryveturin
tulo on historiallinen tosiasia. Se oli todellisuutta, merkittävä osa aikansa
taloudellista elämää. Höyryveturi tuli tapahtumaksi ajattelun kautta. Vasta
sitten se tapahtui ihmisille, he elivät sen. Tapahtuman kokemusaspekti,
höyryveturin muuttuminen tapahtumaksi toteutui ajatuksen kautta, sillä ei ole
kokemusta ilman ajatusta. Tapahtuman
henkinen – ajatukseen ja kokemukseen – liittyvä aspekti on tärkeä. Siksi en
kysy vain tapahtuman määritelmää, vaan myös, mikä on se tapahtuma, jossa
olemme: Mitä meille tapahtuu?
Tapahtuma ei välttämättä ole ollut kaikkein keskeisin
filosofinen käsite. Stoalaisilla se oli logiikan käsite (ja myöhemmin Gilles
Deleuze ottaa sen käyttöön puhuessaan stoalaisista ja hänelle se on jossain määrin sukua stoalaisten
käsitteelle). Kuitenkin jotkut filosofit, esimerkiksi Nietzsche ja Foucault
ovat kysyneet: ”Mitä tapahtuu?”
Kun he ovat kysyneet tämän kysymyksen, he ovat
irtaantuneet ja etääntyneet ikuisuudesta ja ikuisuuskysymyksistä. Tällaisen
kysymyksen, tapahtumaan kohdistetun katseen, etu on siinä, että ajatus ei
leijaile abstraktioiden maailmassa; se tarttuu maailmaan, tavoittaa jotain
konkreettista. Nietzsche puhui oman aikansa tapahtumista, häntä ympäröivän
maailman pienistä ja suurista räjähdyksistä, hitaista tai nopeista liikkeistä,
kun hän puhui Jumalan kuolemasta tai nihilismistä.
Tapahtuman käsitteen avulla päästään eroon muustakin kuin
huonosta abstraktisuudesta; sen avulla päästään ”substantiaalisuudesta”, uskosta
pyöreisiin, erillisiin olioihin, olemuksiin. Filosofia, joka on kiinni ideoiden
maailmassa ja essentialismissa, kysyy aina: ”Mitä on...?” Tapahtuman perässä
kulkeva ajatus kysyy: ”Missä? Miten? Missä olosuhteissa?”
Otetaan esimerkki, viimeisten vuosisatojen pakkomielle
filosofiassa, antropologiassa, psykologiassa: ihminen. Kuvitellaan,
haaveillaan, että ajatuksen ja kysynnän aihe ei ole edes laji tai Ihminen
abstraktina käsitteenä, ideana, vaan kyseessä on yksilö, konkreettinen tapaus.
Hänet ajatellaan olioksi, jolla on olemus, ja hänet ajatellaan rajattavissa
olevaksi, erilliseksi. Jos aihetta – tapausta – lähestytään tapahtumisen
kautta, näyttäytyy edessämme oleva hahmo jonain muuna, esiin voi tulla
esimerkiksi se, että se on todellisuudessa sarja prosesseja, jatkuvaa
vuorovaikutusta ympäristön kanssa: ihminen on ihoa, rajapintaa sisäisen ja
ulkoisen välillä, kitkaa, tapahtumaa tuolla pinnalla, rajalla.
Immanuel Kant toi ajatteluun tapahtuman, Ranskan vallankumouksen,
kun hän kysyi, onko merkkejä edistyksestä.
Hän näki, että innostus, jonka vallankumous herätti joissakin, jotka eivät edes
osallistuneet siihen, voidaan nähdä tällaisena merkkinä. Olennaista ei ollut
vain ulkoinen tapahtuma, vaan se miten se vastaanotetaan. Mihail Bahtin loi
käsitteen olemisen tapahtumallisuus.
Kyseessä oli elämän pysyvä mahdollisuus muutokseen; maailma ei ole valmis
muoto. Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, että tapahtuma on avoin merkityksille.
Merkityksiä syntyy ja synnytetään, ne eivät tule annettuina. Tapahtuma on elävä
niin kauan kuin se nostaa esiin uusia sanoja, uusia kysymyksiä. Sekä Kantin että Bahtinin ajattelun mukaan on
siis aina olennaista jokin tapahtumassa,
jokin tapahtuman sisällä – ei siis asiantilassa, vaan mahdollisuudessa, siinä
mikä avautuu, mikä avaa maailman.
Foucault käytti joskus kömpelöä termiä
tapahtumallistaminen (eventualisation). Se merkitsee sitä, että pyritään tuomaan
esiin singulaarisuus siellä missä on taipumus nähdä jokin pysyvyys, antropologinen piirre tai itsestään selvyys;
näytetään, ettei se mikä on ollut ei ollut välttämätöntä: ei ollut
välttämätöntä, että hulluja alettiin pitämään sairaina, ei ollut välttämätöntä,
että rikollisia alettiin sulkemaan vankiloihin. Tapahtumallistaminen on siis
”historiallinen metodi” ja poliittista kritiikkiä, joka merkitsee vapautumista
välttämättömyydestä, itsestään selvyydestä.
Tapahtuman käsite on siis merkityksellinen, koska se
irrottaa meidät huonosta abstraktisuudesta, uskosta substantiaalisuuteen ja se
mahdollistaa poliittisen kritiikin. Kun kysyn, mikä on tapahtuma, en kysy
yksinkertaisesti määritelmää tapahtumalle, vaan myös sitä, mitkä voimat meidät
nyt läpäisee, minkälaisten voimien kanssa joudumme nyt kamppailuun.
Voi ottaa esimerkiksi monenlaisia tapahtumia, sodan tai
mellakan, mutta minulla on koko ajan mielessäni eräänlainen moraalinen kriisi,
jonka seurauksena olemme alkaneet elää ilman perustaa, tyhjän päällä, ilman
kykyä omiin arvoihimme. Tämä kriisi ei merkitse vain alennustilaa, surkeutta ja
voimattomuutta, vaan myös muutosta, kulturaalista liikehdintää.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Hei,
VastaaPoistakiitos! Olipa mielenkiintoinen.
terveisin laura