(Espanjan sisällissota. Lapset leikkimässä teloitusta.)
Keskiajalla ei ollut vakituisia armeijoita ja sodat
olivat lähinnä kesäistä puuhastelua. Kampanja käynnistettiin keväällä ja
päätettiin, kun kausi päättyi, ja miehet palasivat – jos palasivat – koteihinsa
tavallisiin askareisiinsa. Edes Euroopan yhteinen uhka, islam ja islamilaisten
valtakuntien valloitus, ei luonut pysyviä armeijoita. Se mitä keksittiin oli
ristiretket.
Pysyvä armeija oli ennen kaikkea kolonialismin väline
niin kuin se oli Rooman valtakunnassa, jossa oli todellinen militaarinen
instrumentti, legioona. Eurooppalaiset keksivät pysyvän armeijan uudestaan
eräänlaista sisäistä kolonialismia varten. Pysyviä armeijoita alettiin
muodostaa 1600-luvulla. Kyseessä ei ollut toisten valtakuntien valloittaminen,
ainakaan pelkästään, vaan erityisenlaisen valtion kehittyminen: militaarisen
valtion muodostuminen. Armeija toimi mallina yhteiskunnalle. Ihan
konkreettisesti, sillä pysyvä armeija loi kahdenlaista tilallista järjestelyä.
Se piti sijoittaa eri paikkoihin maan eri osiin ja toisaalta piti järjestää sen
siirtyminen paikasta toiseen.
Pysyvä armeija sijoitettiin, järjestettiin
neliönmuotoisiin leireihin, ja tästä kaaviosta tuli kaupunkisuunnittelun malli
Ruotsissa, Ranskassa ja Saksassa.
Sota sai tässä vaiheessa uuden rationaalisen
ulottuvuuden; kyse ei ollut vain ryöstämisestä tai valloittamisesta, vaan
sotakone ja myös sota olivat malli koko yhteiskunnalle, tärkeä osa sen
järjestystä.
Kun yhteiskunta alkoi yhä enemmän huolehtia väestön
hyvinvoinnista, se tapahtui sotaisia termejä käyttäen; huolehdittiin
turvallisuudesta. Myöhemmin turvallisuuden takaaminen on merkinnyt paljon
muutakin kuin tappavan vihollisen lyömistä. Se on ollut sotaa huumeita vastaan,
esimerkiksi. Sota alettiin ymmärtää strategiseksi malliksi.
Sota voi olla siis kannattavaa valloittamista, se voi
olla myös malli, muotti, jonka avulla edetään kohti parempaa, siis
turvallisempaa yhteiskuntaa. Turvallisuus, väestön hyvinvointi, voidaan joskus
taata myös tappamalla tappava vihollinen, oli se sitten bakteeri, viirus,
huumausaine tai ihminen. On sota, jotta laji tai jokin väestön osa, rotu tai
kansa selviäisi hengissä. Turvallisuus ja joissakin tapauksissa elinehtojen
säilyttäminen, takaaminen, elämän säilyttäminen on uusi syy sotaan, uusi sodan
järki.
Teknologinen kehitys muuttaa sotaa ja tapaa hahmottaa
taistelukenttää. On tuotu uusi suunta mistä hyökätä, ilmatila. Se on tehnyt
sodasta enemmän totaalisen. Kun sota on väestön hengissäselviämisen
takaamiseksi, se mielenkiintoisesti myös kohdistuu yhä enemmän väestöön. Nykyisin
on sateliitteja, miehittämättömiä pommikoneita, kemiallisia aseita, ydinaseita.
Toisenlainen viestintä ja erilainen nopeus muuttavat sotaa; se muutti sitä jo
Tsingis-kaanin aikana. Mongolivalloittajan suuri salaisuus oli hevonen.
Ei siis ole järkeä sanoa, että sodassa ei ole järkeä.
Kaikki nämä kolme syytä – valloitus, malli, turvallisuus – ovat yhä olemassa,
synnyttämässä sotia, vaikuttamassa rationaaliseen suunnitteluun. Lisäksi
rationaalisuus on mukana teknisessä kehityksessä. Tämä kehitys on on varmasti
tärkeä sotien tuoma ”hyöty”.
Jotkut ajattelijat ovat silti arvostelleet ja ajatelleet
tätä rationaalisuutta, ei vain puhuneet sodan mielettömyydestä. Otan vain yhden
esimerkin: Simone Weil. Weil on siinä mielessä etuoikeutettu esimerkki, että
Weil näki sodan ensin Espanjan sisällisodassa ja eli suuren eurooppalaisen
sodan uhan alla. Hän kuoli maanpaossa 1943. Hän pohti sodan kysymystä monissa
kirjoituksissaan, esimerkiksi tutkielmassa
L´ lliade, ou le poéme de la force (1939) ja artikkelissa Reflexions sur la guerre (1933).
Yksi hänen ajatuksistaan oli, että sota modernina aikana
jatkaa ja lisää sortoa. Ranskan vallankumouksen ja Venäjän vallankumouksen
synnyttämät sodat eivät ole hänen mukaansa tehneet muuta kuin ottaneet vallan ihmisiltä.
Venäjän esimerkki on tietenkin hyvin poleeminen; Weil kirjoittaa sosialistista
uskomusta vastaan ja sanoo, että vallankumouksellinen sota johti raskaimman
byrokraattisen ja militaarisen taakan syntymiseen.
Analysoimatta enempää tätä tai muita esimerkkejä,
ryhtymättä ehdottomaksi pasifistiksi totean vain, että ajattelun aiheeksi
pitäisi ottaa tämä sodan raskaus. On olemassa raskaita, vahingollisia
rationaalisuuden muotoja. Ajattelusta on tehtävä vastavoima. On oltava
suostumatta kiristykseen, näihin sanoihin: ”Jos et ole meidän puolella, olet
meitä vastaan.” Vaikka ajattelisikin jotain rationaalisuuden muotoa vastaan, se
ei merkitse, että olisi irrationaalinen... https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti