(Mihail Bahtin ja kissa)
Mitä sanon epälopullisuuden periaatteeksi? Nimitän näin
ajatusta, jonka mukaan mikään inhimillisessä olemassaolossa ei ole eikä sen tarvitse olla lopullista. Sanon sitä periaatteeksi, koska pitämällä tätä
ajatusta mielessäni ja edessäni, autan itseäni; se auttaa elämään.
Miten olen kehittänyt periaatteen? Varmaankin lähtökohtana,
impulssina, on ollut kokemus maailmasta sotkuisena, mutta samalla avoimena
paikkana; tietynlainen vapautumisen kokemus, jossa joku henki on kuiskannut
korvaan: ”Tämä ei ole lopullista.”
Jotkut filosofiset tekstit ja ajatukset ovat auttaneet
muotoilemaan tätä periaatetta, tekemään siitä osan verenkiertoa. Kaksi hyvin
erilaista esimerkkiä. Epikuroksen ajattelussa on selvästi läsnä havainto kaiken
liikkuvuudesta, siirtymisestä, siitä ettei kaikki vielä ole; on olemassa ”ei
vielä”. Kreikkalaisilla oli jopa verbi ilmaisemaan hetkellisyyttä,
ohimenevyyttä: gignomai. Tästä
verbistä muodostui substantiivi genesis,
synty. Genesis merkitsee nimenomaan sen syntymistä mitä ei vielä ole.
Toinen, modernimpi esimerkki voisi olla venäläisen
Mihail Bahtin, jonka ajattelussa on mukana voimakas päättymättömyyden ja
epälopullisuuden arvostaminen: Viimeistä sanaa ei olla vielä sanottu.
Epälopullisuuden periaate on eettinen. Jos kaikki olisi
valmista, loppuun saatettua, annettua, ei olisi mitään tekemistä. Tässä
mielessä epälopullisuus on eettisyyden edellytys, ehto. Kun ihminen katsoo
itseään epälopullisena, hän ei ole vain tuomari; hän voi katsoa itseään niin
kuin käsityöläinen. Ihminen on silloin itsensä muokkaaja, taiteilija.
Toistakaan ei saa lopullistaa, lopulliseksi julistaa määritelmän avulla.
Epälopullisuuden näkeminen voi siis olla eettinen periaate myös suhteessa
toiseen: toista ei määritellä lopullisesti, hänen annetaan olla muuta.
Epälopullisuuden periaate on myös syvästi poliittinen. Se
merkitsee, ettei perittyjä käytäntöjä, vallankäytön muotoja ja kategorioita
hyväksytä itsestään selvinä. Politiikka merkitsee, että kysymme, mitä
hyväksymme ja mitä emme. Epälopullisuuden periaate on politisointia, sillä se
palauttaa liikkumattomalle liikkuvuuden, epävakauden vakaaksi, varmaksi ja
ehdottomaksi väitetylle.
Tämä selittänee, miksi kirjoitin kerran aikaisemmin näin
(Vain myrskyn läpi):
Kaikkein tärkeintä: ylittää sinusta tehty
määritelmä, toimia odottamattomasti. Elät vain siinä määrin kun et ole mitä
sinun sanotaan olevan, kun et ole mikä voidaan määritellä.
Vain myrskyn läpi pääsee mittaamattomaan paikkaan. Ajatteleminen on tuo myrsky, vapaus. Ilman sitä emme etsi, tyydymme tietämään.
Vain myrskyn läpi pääsee mittaamattomaan paikkaan. Ajatteleminen on tuo myrsky, vapaus. Ilman sitä emme etsi, tyydymme tietämään.
Ajattelun ja elämän kannalta tämä merkitsee, että vaikka
keksisimmekin ratkaisun, pysyy ongelma avoimena, kysymys mukana. Voimme
ajatella, sanoa jopa, että olemme kosketuksiin erityisen totuuden kanssa, jos
epälopullisuuden periaate on meissä elävä: Elämä on elämisen arvoinen
seikkailuna, silloin kun emme tiedä, mihin se johtaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti