Audrey Wasser
Ajankohtaista asiaa -kahvila seuraavan kerran 30. tammikuuta.
Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 22.1. ja Fuengirolassa 23.1.
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22 Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 22.1. ja Fuengirolassa 23.1.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.
Näyttää siltä, että ajattelija tarkastelee ongelmaa, yrittää ehkä ratkaista sen. On kuin lähtökohta olisi ongelma. Pedagogiset instituutiot vahvistavat tätä kuvaa. Opettaja antaa meille ongelman. Se on tehtävä, joka pitää ratkaista. Filosofit saattavat vakaasti ja ilman ongelmia ajatella, että he ratkovat filosofisia ongelmia. Toki toiset ovat epäilleet, että kaikki filosofiset ongelmat ovat pseudo-ongelmia, esimerkiksi epätarkan kielenkäytön synnyttämiä.
Ongelma ymmärretään siis tehtäväksi, mutta myös esteeksi, joka tekee vaikeaksi saavuttaa
päämäärän tai tarkoituksen. Jokatapauksessa ongelma näyttäytyy annettuna.
Joskus meillä on silti vaikeuksia tai esteitä emmekä näe niitä ongelmina.
Niistä tehdään ongelmia – eikä ole itsestään selvää, että jokin ilmiö tai
käytäntö problematisoidaan tietyllä tavalla. Ongelmana vaikeus tai mikä tahansa
ilmiö tulee ajattelun ja huolen aiheeksi.
Määritellessämme ongelman esteeksi saatamme olla liian
kiinni länsimaisessa tavassa mallintaa ja ajatella päämäärien ja keinojen
kautta. Me suunnittelemme jotain, ja jokin estää suunnitelman toteutumisen. Se
mikä estää, on ongelma. Ongelma on jotain tiellämme, mutta ajattelulle se ei
ole pelkästään este, vaan myös ajattelemaan pakottava voima. Siinä mielessä se
on ajattelun lähtökohta.
Vaikka ongelma olisi annettu, se on pitää tuoda esiin.
Kun se tuodaan esiin, se muotoillaan. Se ei ole tiellämme niin kuin kivi joka
sattuu olemaan siinä. Me olemme rakentaneet, luoneet, sen. Olisi tutkittava,
miten ongelma ilmaistaan kysymyksessä. Millaisia termejä siinä käytetään? Mitä
siinä on oletettu? Sanokaamme, että ihmisen edessä on vapauden ongelma. On
aivan eri asia, kysyykö, mistä vapauden saa vai sitä, mihin sitä käyttäisi.
Friedrich Nietzsche kohdisti tunnetusti kritiikkinsä
moraaliin. Hän kysyi, mikä on moraalin arvo ja nosti näin esiin moraalin
ongelman. Tämä operaatio teki moraalista ongelman. Siitä ei tullut tehtävää,
joka piti ratkaista. Siitä ei tullut estettä ajattelun tiellä. Jossain mielessä
siitä tuli arvoitus. Kun moraalista tuli ongelma, moraalin itsestään selvä
luonne rikkoontui.
Platonista Heideggeriin voimme löytää esimerkkejä siitä,
että ongelmalla on tällainen luonne; se keskeyttää vanhan tarinan toistamisen
ja se häiritsee myyttistä maalaisjärkeä. Esimerkiksi Platonin Sofistissa
näemme, että ongelma asettuu doksaa, yleistä
mielipidettä vastaan. Ongelma on paradoksi
sanan kirjaimellisessa mielessä. Sanoilla ja valmiilla käsitteillä on
auktoriteetti. Jäljitellen Audrey Wasserin muotoilua sanon: Kriittinen kysymys leikkaa
auki sanat ja käsitteet, tavoittaa ongelman niiden välissä. Tarkoitus on
tietenkin luoda uusia käsitteitä, joiden avulla voi tuoda esiin uusia ongelmia.
Metodologisesta näkökulmasta katsottuna käsitettä koskeva kysymys on: ”Mikä on
käsitteen potentiaali?”
Kun kreikkalaiset käyttivät sanaa bios ja filosofoivat sen ympärillä, he tekivät elämästä ongelman.
He kysyivät, miten sille annetaan muoto ja millainen muoto sille pitää antaa. Bios
on käsite, jonka avulla he kyseenalaistivat yleisesti hyväksytyn tavan elää tai
ainakin toivat esiin mahdollisuuden, että se voisi olla toinen.
Ongelman selventäminen ja sen ratkaiseminen voi vaatia
metodia, mutta työskenteleminen ongelman kanssa ei ole vain teoretisointia;
siihen liittyy etiikka, valmius avata silmät ja sydän uusille kysymyksille,
uusille muodoille, erilaiselle elämälle. Jotkut ongelmat voidaan ratkaista.
Kaikki ongelmat vaativat vastausta. Tehtävään voi olla vain yksi oikea
ratkaisu. Ongelmaan voi vastata monella tavalla. Ei ole välttämättä helppo
sanoa, mikä on oikea vastaus. Toiset vastaukset ovat silti toisia
vaarallisempia...
(Luvassa myös puistofilosofiaa - sekä Vélez-Málagassa että Fuengirolassa. Aihe tulee olemaan Ruumis, sielu ja kone. Ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti