Austin
Filosofiakahvila 22.10./23.10./24.10.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Tottakai voisi keskustella akateemisesti Austinin
innoittajista, hänen vaikutuksestaan (hänen vaikutuksensa esim. tunnettuun
amerikkalaiseen filosofiin John Searleen on silmiinpistävä) ja jopa siitä, miten
monet hänen ideoistaan olivat jo olemassa ennen häntä. Vicente Serrano
kirjoittaa teoksessaan La herida de Spinoza, että Baruch Spinoza tiesi ennen
Searleä tai Austinia ja paremmin kuin he, että teemme kielellä asioita.
Serranon mukaan Spinoza oli tietoinen, että sanat
vaikuttavat affekteihin – tai sanojen avulla hallitaan affekteja. Toteamus,
että teemme asioita kielellä (esimerkiksi synnytämme tunteita, mielentiloja)
panee kysymään, miten voisimme tehdä tekemättömäksi tekemättömän. Millaisia
sanoja se vaatisi?
Minulla on esimerkkinä kielellä tekemisestä ja
tunteisiin vaikuttamisesta loukkaaminen tai herjaaminen. Tämän esimerkin kautta
tulee harvinaisen selväksi, että teemme kielellä asioita ja vaikutamme
affekteihin. Loukkaamisen ja herjaamisen tarkoitus on vaikutus kohteen
tunteissa. Jos kysymme, miten voimme purkaa sanojen vaikutuksen, emme puhu
välttämättä vain vaikutuksesta tunteissa.
Loukattu loukkaantuu eli silloin vaikutus on
tunteissa, mutta loukkaus tai herjaus voi stigmatisoida, luokitella ja asettaa
kohteen tiettyyn asemaan tai tilanteeseen yhteisössä. Silloin vaikutus
on laajempi. Ihmistä voidaan herjata hulluksi, huoraksi tai hintiksi. Epäilemättä
halutaan loukata, mutta lyödä myös leima, sitoa ihminen identiteettiin.
Voimme tehdä tekemättömäksi tai vähentää sanotun
vaikutusta kyseenalaistamalla sanan. Loukattu voi lyödä takaisin tai sanoa: “En
ole huora.” Jos ja kun herjaus toimii stigmaationa, luokituksena tai
identifikaationa, sanan kyseenalaistaminen ei ehkä riitä. Luokittelijat
saattavat itse käyttää eri sanoja, vaikka niiden tarkoitus ja politiikka pysyy
muuttumattomana; uudet määritelmät saattavat jopa vaikeuttaa kohteen
tilannetta….
Loukkaukset ja herjaukset ovat sukua määritelmille,
vaikka niiden tarkoitus olisi erilainen.
Niiden kautta huomaamme, että asiat, joita teemme kielellä, eivät ole meidän
hallinassamme – niiden vaikutus ei liity vain tarkoitukseemme tai
pyrkimykseemme. Me vaikutamme tiedostamattomasti. Voimme olla hyväntahtoisia ja
yrittää auttaa, mutta loukkaamme.
Pierre Bourdieau sanoi, että tiedostamaton on meidän
kollektiivinen historiamme, joka synnyttää kategoriat ja yksilöllinen
historiamme, joka painaa ne mieleen. Jos ajattelemme mitä teemme kielellä,
meidän on tutkittava kategorioita, omaa historiaamme. Kategoriat eivät tule
taivaasta. Ne syntyvät meidän omasta toiminnastamme, luokittelusta ja
nimeämisestä. Ne ovat määrittelyn välineitä. Olisi tutkittava luonnollisuuden,
normaaliuden ja epänormaaliuden kategorioita, esimerkiksi. Tämä tutkimus ei
tietenkään ole enää kielifilosofiaa, ainakaan pelkästään.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti