Filosofiakahvila 8.10./9.10./10.10.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Ajattelu
suhtautuu mielenkiintoisesti toimintaan. Tietenkin ajattelun voi nähdä
toimintana, yrityksenä vaikuttaa olosuhteisiin ja yrityksenä muokata
olemassaolevaa. Voimme myös kuvitella, että ajattelu ohjaa toimintaa. Tässä jo kohtaamme erilaisia vaikeuksia. Emme ole
ainakaan kaikissa tapauksissa varmoja, että ajattelu ohjaa toimintaa, vaikka
käsittäisimme sen jollakin tavalla vaikuttavan toimintaan. Huomautamme myös
ilkeästi jollekin, joka ajattelee, että x, ettei hän toimi ajattelunsa
mukaisesti eli joissakin tapauksissa olemme varmoja, ettei ajattelu ohjaa
riittävästi toimintaa.
Inhimillisessä toiminnassa on kuitenkin mukana
ajattelua. Voimme tietysti yksittäisen teon kohdalla tehdä eron reaktiivisuuden
tai ajatuksellisuuden välillä. Kun ajattelemme toimintaa, huomaamme, että
reaktiivisenkin käyttäytymisen taustalla on ajattelua (jos kyse ei ole
“eläimellisestä” reagoimisesta). Isä reagoi, kun hänen tyttärensä ryöstetään.
Tässä voi olla mukana “eläimellinen” oman lauman suojeleminen, mutta myös
kulttuurin synnyttämä ajatus (tytär on isän omaisuutta, tytär ei ole vain
laumaa, hän on osa klaania jne.). Esimerkkini ei ole sattumanvarainen. Tämä
laukaisi tapahtumat, jotka johtivat Troyan sotaan. Sotienkin syyt ovat muulla
kuin geeneissämme.
Tämän näkökulman tärkeys tai hedelmällisyys on siinä,
että tuodaksemme esiin toiminnan ja ajattelun välisen yhteyden meidän täytyy
monesti kaivautua syvälle, mennä menneisyyteen ja tuoda esiin jossain puheessa
käytettyjen sanojen kerrostumat. Kun ajattelemme jotain sellaista ikuiselta
tuntuvaa toiminnan muotoa ja käytäntöä kuin sota, ajattelemme sen historiaa
aseiden tai tekniikan muutoksina. Myös sodan ajatus on muuttunut.
Toinen mielenkiintoinen näkökulma ajattelun ja toiminnan
väliseen suhteeseen voisi avautua, kun ajattelemme ajattelun määrittelyä
etäisyyden ottamisena ( “Ajatteleminen on etäisyyden ottamista.”) Me voisimme
pysähtyä, keskeyttää tekemisemme ja kysyä: “Mitä olemme tekemässä?” Sekä
reaktiot että käytännöt ovat perittyjä; ne ovat esi-isiltä. Ei ole ollenkaan
selvää, että meidän täytyy jatkaa samalla tavalla. Joskus se voi olla hyvinkin
vaarallista. Etäisyyden ottaminen auttaa joskus näkemään, mihin on astumassa.
Ajattelu on problematisointia. Problematisoinnilla on suhde
todellisuuteen ja sitä kautta toimintaan. Voisin jopa sanoa, että
problematiointi on vastaamista; se on toimintaa. Tiettyjen tilanteiden ja
vaikeuksien kautta ihmiset pysähtyvät, ajattelevat, problematisoivat. Toisen maailmansodan
jälkeen – vaikka ei uskoisi – ilmassa, ihmisten päissä ja huulilla oli
monenlaista ajattelua. Oli esimerkiksi kysymys vallasta (se ei tietenkään ollut
uusi kysymys, kokonaan). Kysyttiin: ”Miten näin pääsi käymään, miten
vallankäyttö riistäytyi tällaisiin äärimmäisyyksiin, miten se voitaisiin
välttää?” Ihmisen tuhovoima synnytti kysymyksen rauhasta, sen takaamisesta.
Perustettiin YK, annettiin ihmisoikeusjulistus jne.
Länsimaissa oltiin luotettu rationaalisuuteen. Sen
nähtiin kuitenkin liittoutuvan tyrannimaisen vallankäytön, verenhimon ja
mytologian kanssa. Jotkut näistä kysymyksistä on yhä kysymyksiämme. Kun
pohdimme ajattelun ja toiminnan suhdetta, tarkoituksemme saattaa olla vaikuttaa
ajatteluumme ja sitä kautta siihen, miten ohjaamme toimintaamme. Teemme näin, koska
voi olla, että emme pidä tyrannimaista vallankäyttöä, verenhimoa ja mytologiaa
germaanisesta kohtalonyhteydestä haluttavina. Aika näyttää...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti