Filosofiakahvila 15.10./16.10./17.10.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Elämme ilman mittaa ja kriteeriä. Olen ajatellut, että sellaisten löytäminen
voisi olla arvokasta. En ole kuitenkaan ollut varma, voiko sellaisia löytää ja
minkänäköisiä ne voisivat olla (eli en ole tiennyt, tunnistaisinko mitan tai
kriteerin, vaikka löytäisin ne). Gilles Deleuze sanoo yhdessä
tekstissään, joka on julkaistu teoksessa Pourparlers 1972-1990
(1990), ettei totuuden käsite ole
olennainen. Hänen mukaan välttämättömyys, tärkeys ja
kiinnostavuus ovat olennaisempia. Välttämättömyys, tärkeys tai
kiinnostavuus eivät asetu totuuden sijalle, vaan mittaavat sanotun totuutta.
Voisiko meillä olla mitta tai kriteeri? On ehkä vaikea rakentaa laitetta, joka
hälyttää, kun se rekisteröi puheen välttämättömyyden, tärkeyden tai
kiinnostavuuden. Sanat voivat kuitenkin antaa suunnan.
Leikitään, että olen päätoimittaja: Kesäavustaja
ehdottaa jutun aihetta. Torjun idean. Jos torjun sen vain siksi, että se on
lehden linjan vastainen, saatan tehdä virheen. Jos torjun sen, koska se ei ole
tärkeä tai välttämätön aihe, saatan perustella paremmin, vaikka käsitystäni
tärkeydestä tai välttämättömyydestä voi pitää pelkästään subjektiivisena
(vaikkeivat ne sitä olisi).
Toisenlainen tilanne. Leikitään, että pidän
filosofiakahvilaa. Valitsen aiheeksi kielifilosofian, vaikka se ei ole
kuulijoiden mielenkiinnon eikä edes oman kiinnostukseni kohde. Kukaan (en edes
itse näe etukäteen), voiko aihe olla tärkeä tai jopa välttämätön. Jos ja kun
mielenkiintoisuus, tärkeys ja välttämättömyys ovat kriteereitä, niiden pitäisi
kuitenkin vaikuttaa aiheenvalintaani.
Sanomisen tärkeys tai välttämättömyys ei kuitenkaan
ole pelkästään sanojan tarpeissa. Olemme jossain tilanteessa, joka tekee
tärkeäksi tuoda esiin jonkin ongelman (tai tapahtuman). Tärkeys mittauttuu
siinä, missä määrin sanottu kysyy jotain olennaista tai vastaa tilanteeseen.
Filosofiakahvilan aiheen päättäjä on vastaavanlaisessa asemassa kuin
aikaisemman esimerkin päätoimittaja. Pitää löytää sana, joka läpäisee aikamme
ja vielä parempaa, jos se hajottaisi jäätä meissä, panisi meidät liikkeelle.
Tosiasian sanominen ei vielä tee sanottavasta
merkittävää. Voimme olla yhtä mieltä, että 1 + 2 = 3. Tämän sanominen ei ole kuitenkaan merkittävää,
jos keskustelemme vanhustenhoidosta. Se ei ainakaan todennäköisesti ole
relevanttia. Huomiolta puuttuisi
uutuusarvo varmaan monessa muussakin yhteydessä.
Ihminen voi sanoa filosofisessa mielessä
toden lauseen tai lausua ääneen tosiasian, mutta se ei ole totuus eikä se
välttämättä ole merkityksellistä; se voi olla mieletöntä tai sen tarkoitus ja
vaikutus on propagandistinen. Joku esimerkiksi sanoo: ”Islaminuskoiset tappavat
ihmisiä.” Lause on hiukan epätarkka. Joku sanoisi: ”Jotkut islaminuskoiset
tappavat ihmisiä.” Tämän varmaan totta, mutta sen sanomisessa ei ole mieltä,
paitsi propagandistista mieltä. Jotkut sanovat Kataloniassa: ”Espanja on
sortaja.” Lauseen merkityksen tavoittaa vain ymmärtämällä sen osana kertomusta,
diskurssia, joka jakaa, synnyttää leirejä, asettaa vastakkain. En yritä sanoa,
ettei Espanja koskaan sortaisi, mutta se ei välttämättä ole sisäänrakennettu
Espanjan valtiolliseen järkeen tai espanjalaiseen genetiikkaan.
Sanotun tekee merkitykselliseksi jokin
muu kuin lauseen ilmaisema tosiasia. Olisi tutkittava sanotun ympäristöä,
tilannetta jossa se sanotaan. Ennen kuin tiedän mitä minun on sanottava, minun
pitää kysyä, esimerkiksi: ”Auttaako sanani vai tekeekö se kuulijasta riippuvaisen
minusta tai jostakin muusta voimasta?” Theodor W. Adorno sanoi, että olisi
ajateltava ja toimittava niin, ettei Auschwitz toistuisi. Toimimmeko näin?
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti