(Maurice Blanchot)
Ajattelussa on turhaa monimutkaisuutta. Monesti
ajattelija rakentaa monimutkaista ajattelurakennelmaa ja käsitejärjestelmää
yksinkertaisen ja mahdollisesti virheellisen idean puolustukseksi. Turhaksi
sanon tällaista monimutkaisuutta siksi, että se ei vakuuta eikä se kehitä meitä
ihmisinä.
Joskus monimutkaisuus on vain väistelyä ja väistelystä
johtuvaa selittelyä, argumenttien keksimistä vastuun kiertämiselle. Minun
pitäisi tehdä jotain, ja toiset tietävät sen. Joten selitän heille, liuennan
vastuuta, selitän parhain päin, saan näyttämään siltä, että tekemättömyyteni on
oikeastaan parempi ratkaisu, koska tekoon liittyy riskejä. Näinhän kehittyy ja
saa ”oikeutuksen” yhteistyö vallanpitäjien
- valloittajien – kanssa.
Maurice Blanchot´n teksti Les intellectuels en cuestión kehittää yksinkertaisuuden ideaa,
puolustaa yksinkertaisuutta voimana. Hän toteaa (ilman mitään ironiaa), että
oikeusvaltiossa on asiantuntijoita, jotka pystyvät kykeneväisesti lukemaan
kirjoja, joihin on merkitty erilaiset juridiset asiat, ja nämä asiantuntijat
perustavat näihin kirjoituksiin yrityksen korjata tai estää suuren tai pienen
vahingon. Blanchot kysyy, mihin sitten tarvitaan intellektuellia (joka ei
nimityksestä huolimatta paljon tiedä; hän ei ole asiantuntija). Hän vastaa
omassa kysymyksessään, kun sanoo, että intellektuelli tukeutuu yksinkertaiseen
ideaan, jonka mukaan on olemassa vaatimus, josta on pidettävä kiinni hinnalla
millä hyvänsä. Tämä yksinkertaisuus on hänen voimansa.
Blanchot antaa kolme esimerkkiä yksinkertaisuudesta.
1)Luther, joka pysyy lujana, koska ei voi muuta.2)Sokrates, joka hyväksyy
kuolemansa.3)Hermann Brochin ajatus velvollisuudesta auttaa toista.
Jos yksinkertaisuus riittää, jos yksinkertaisuus on
voima, mihin sitten tarvitaan filosofiaa, ajattelua?
Yksinkertainen idea saattaa vaatia filosofisuutta ainakin
kahdella tavalla. Filosofia ymmärrettynä työksi, joka kohdistuu omaan itseen,
voi olla itsensä varustamista ja vahvistamista siihen, että voi pitää kiinni
tästä yksinkertaisesta ideasta, yksinkertaisesta oikeudenmukaisuudesta.
Filosofista ajattelua saattaa vaatia myös se, että väärinpäin oleva asia
huomataan; totumme kaikkeen, myös epäoikeudenmukaisuuteen, ja filosofia
ravistelee tottumuksiamme, purkaa itsestään selvyyksiä.
Nämä filosofian kaksi mahdollista tehtävää yksinkertaisen
idean, yksinkertaisuuden voiman keksimiseksi ja puolustamiseksi, ovat siis
itseensä vaikuttaminen ja kritiikki, askeesi ja diagnoosi. Ajattelun ei
tarvitse välttämättä olla monimutkaista, mutta se ei merkitse, että se olisi
helppoa. Yksinkertaista ideaa tavoitteleva filosofinen analyysi voi myös olla
vaikeaa – työlästä kirjoittaa ja hankalaa lukea – sillä itsestään selvyyksiä ei
ole helppo purkaa. Usein näemme jonkun elämää tuhoavan voiman vain, jos se
näytetään dramaattisimmassa, alhaisimmassa, kärjistyneimmässä muodossaan.
Hiljainen, arkinen, jokapäiväinen on näkymätöntä, koska ne ovat koko ajan
siinä, koko ajan näkyvillä.
Tietynlainen ajattelu, vääränlainen monimutkaisuus, tekee
meidät vain voimattomiksi. Tai se ei yksinkertaisesti takaa mitään. Kategorinen
imperatiivi on Blanchot´n mukaan menettänyt universaaliuden, jonka Kant tahtoi
sille antaa. Hän puhuu siitä, miten se on muuttunut toisenlaiseksi
periaatteeksi, jonka on muotoillut Theodor Adorno (filosofi ohimennen
sanottuna) suunnilleen näin: Ajattele ja
toimi niin, ettei Auschwitz koskaan toistuisi.
Ottakaamme tästä esimerkki, leikkikäämme: Pidetään
minuutin ajan omanamme yksinkertaista ideaa, että meidän olisi ajateltava ja
toimittava niin, ettei Auschwitz toistuisi koskaan. Mitä se vaatii? Ovatko
kaikki pysyneet tässä ajatuksessa, periaatteessa, kyenneet koko ajan niin
ajattelemaan ja toimimaan? Sillä jos tahdomme sen toistumiseen pyrkiviä voimia
vastustaa, on meidän osattava ajatella noita voimia, analysoida niin kunnolla.
Samalla on opittava vastustamaan itsessä sitä puhetta, viettelyä, joka panee
keksimään tekosyitä.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti