Estado de alarma (hätätila) kestää Espanjassa ainakin 15 päivää, todennäköisesti kauemmin. Tästä syystä filosofiakahvila on toistaiseksi peruttu. Julkaisen kahvittelijoiden ja muiden iloksi tai hämmennykseksi sarjan hämmennyksestä ja epävarmuudesta.
Jo varhaisilla filosofeilla oli kokemus filosofian
hämmentävyydestä, vaikka se pyrkikin asioiden selvittämiseen ja selkeyttämiseen. Haluttiin selvyyttä
kaikkiin mahdollisiin hämmentyneisiin ja sekaviin käsityksiin, jotka olivat
kasvualustana ennakkoluuloille ja taikauskolle. Keskustelijat, selvyyten
pyrkijät, ajautuivat silti umpikujaan, neuvottomuuteen. Kreikkalaiset käyttivät
tästä sanaa aporia. Sanan
etuliitteenä on kieltävä a. Jälkimmäinen
osa, poria, tulee sanasta poros, polku, tie. Aporia on siis
umpikuja. Se merkitsee neuvottomuutta ja vaikeutta.
Kreikkalaiset eivät nähneet tätä neuvottomuutta
pelkästään kielteisenä asiana. Dialogissa nimeltään Theaitetos Sokrates sanoo:
”Olen täydellisen hämmentävä (aporos)
enkä usko muuhun kuin hämmennykseen (aporia).
” Vaikka Sokrateen hahmoa on usein verrattu Jeesukseen, hän ei sanonut: ”Minä
olen tie, totuus ja elämä.” Hän sanoi: ”Olen hämmentävä.” Sokrates sanoi olevansa atopos,
kirjaimellisesti ilman toposta, paikkaa: outo, hämmentävä,
paikaltaan nyrjäyttävä.
Oli toisaalta kokemus neuvottomuudesta, joka
pakotti aloittamaan alusta, ajattelemaan uudelleen ja toisaalta huono kokemus
varmuudesta tai varmuuksista. He huomasivat, että mielipide on kovin varma
itsestään. Kun varma mielipide kohtaa toisen samanlaisen, niiden välillä ei ole
dialogia: on kaksi monologia. Mielipide pysyy sulkeutuneena itseensä, kuurona
toiselle. Kreikkalaiset ajattelivat, kokivat, että tämä täytyy jotenkin särkeä.
François Châtelet sanoi tästä pyrkimyksestä särkeä mielipiteen varmuus, sulkeutuminen
itseensä: ”Täytyi psykoanalysoida mielipide.” Sanoja kirjoitti 1900-luvun
merkittävimpiä filosofian historiaa käsitteleviä tekstejä ja käytti
anakronistista sanaa ”psykonanalysoida”. Vekkuleita nuo filosofit. Châtelet
tarkoitti, että mielipiteeltä kysyttiin sen perustaa, sitä miten se perustelee
itsensä. Kyseessä oli vastaus, jopa hyökkäys, jonka tavoitteena oli, ettei
varmana esiintyvä mielipide voisi tehdä sitä enää niin helposti. Filosofia
ilmaantui maailmaan tehden asioista vaikeampia.
Olla atopos ei ole vastuuttomuutta, vaan sitä, että sanoo:
”Teidän on kysyttävä mihin vakaumuksenne perustuvat.”
Filosofian ja hämmennyksen ja
filosofian ja epävarmuuden suhde ei ole katkennut, ainakaan kokonaan, vaikka
toisina aikoina filosofia on melkein samastunut varmuuden etsintään. En osaa
paljon muuta kuin arvailla syytä tähän varmuuden tahtomiseen. Yksi syy on se,
että filosofian keskustelukumppani, filosofisen puheen konteksti 1600-luvulla
ei ollut enää polis, kaupunki,
poliittinen maailma. Maailma, josta ongelmat nousivat esiin ja jolle filosofia
esitti kysymyksiä, oli toinen: se oli tiede. Erityisesti uusi, nouseva tiede:
Kopernikuksen tähtitiede ja Galileon
fysiikka olivat Descartesin ajattelun sydämessä. Varmuus, jota etsittiin, ei
ollut turvallisuutta; sen etsiminen ei ollut turvattomuuden, pelon aiheuttamaa.
Se oli pikemminkin tarpeellinen, melkein välttämätön seuralainen jatkuvalle ja
systemaattiselle epäilylle.
Filosofia ja epävarmuus ovat silti
jatkaneet yhdessä. Niiden väliseen suhteeseen on tullut oma lisäväri nimenomaan
uuden ajan uusien kysymysten kautta. Tiedon rooli ja järjen paikka maailmassa
vaikuttavat tähän suhteeseen, ovat mukana siinä. Espanjalainen filosofi,
Coinissa (Malagassa) syntynyt (1936) Javier Muguerza puhui hämmennyksen (perplejidad) merkityksestä ja arvosta
teoksessaan Desde la perplejidad (1990).
Hän sanoi, ettei hänen kirjaltaan voi odottaa paljon vastauksia ja vielä
vähemmän odottaa, että ne olisivat systemaattisesti artikuloituja, koska
tekijän ainoa systeemi on hämmennyksen (perplejidad)
systeemi. Luulen että hän siteeraa
Gilbert Keith Chestertonia tai Jorge Luis Borgesia – tai molempia.
Filosofille tämä hämmennys,
neuvottomuus, on tietoisuutta järjen rajoista. Mutta kyse on muustakin:
ajattelijasta mausta ja taipumuksesta, valmiudesta olla sulkematta systeemin
sisään. Murguerzan omien sanojen mukaan on mausta, sellaisesta joka ei ole
vielä menettänyt halua dilemmojen epävarmuuteen. Kyse ei ole edes pelkästään
skeptisyydestä. Skeptisyys johtaa rauhaan; hämmennys pysyy jännityksessä,
jännittyneessä suhteessa asioihin. Hän ymmärtää ja määrittelee hämmennyksen
näin; se on estado de tensión.
Eri paikoista otettujen esimerkkien
avulla näemme, että epävarmuus filosofiassa ei merkitse samaa asiaa kuin
epävarmuus ja turvattomuus yhteiskunnallisessa ajattelussa, joka valmistelee
strategiaa mahdollisten vaarojen edessä. Turvattomuus ja epävarmuus eivät silti
ole täysin eri asioita. Hallitsijan strategian turvattomuus on enemmän ulkoinen
asia, filosofin epävarmuus enemmän sisäinen. Niillä on yhteinen tekijä:
molemmat ovat tapahtumia ajatuksissa. Molemmissa tapauksissa maailman
hämmentävyys kääntyy ihmisen päässä tarpeeksi vastata sille. Se voi muodostua
yritykseksi kehittää strategiaa turvallisuuden lisäämiseksi. Se voi muodostua
yritykseksi luoda varmuutta.
Filosofia on ainakin osittain
vastannut täysin toisenlaisella tavalla; se on rikkonut varman mielipiteen
varmuutta.
Pasi. Luin ja hämmennyin. En ymmärrä kappaleessa Filosofille tämä hämmennys... Mutta kyse on muustakin ... ajattelijasta mausta ja taipumuksesta... Voitko sanoa sen toisin? - Arestissa odottelen, Ellen
VastaaPoista