Merleau-Ponty
Espanjassa vallitsee Estado de alarma (hätätila). Tästä syystä filosofiakahvila on toistaiseksi peruttu. Toivottavasti voimme jatkaa ainakin syksyllä. Julkaisen kahvittelijoiden ja muiden iloksi tai hämmennykseksi sarjan hämmennyksestä ja epävarmuudesta. Tämä on sarjan kolmas osa.
Vaikka
haluaisimmekin kultivoida epävarmuuden etiikkaa, siihen ei riitä vain halu tai
päätös. On tehtävä töitä. On valmennettava itseään. On kysyttävä, miten
valmentaa itseään.
Kysyminen. Olemme jo saaneet vihjeitä. Täytyy kysyä, kysyä jatkuvasti, avata sen
avulla horisonttia. Olemme saaneet vihjeen myös kysymisen tavasta. Ei tarvitse
etsiä olemusta, kysyä ”mikä on (se ja se)”. Hedelmällisempää voi olla kysyä,
missä ja miten eli etsiä olosuhteita tai etsiä mahdollisuutta muuttaa
tilannetta.
Joku tahtoo
nousta omille jaloilleen ja rakentaa elämäänsä. Täytyy nähdä vaiva, täytyy
nousta ja uskaltaa. Silloin ei ole hyvä kysyä, mikä kauhea katastrofi odottaa
kulman takana. On hyvä analysoida konkreettista tilannetta ja katsoa mikä siinä
estää rakentamasta elämää, katsoa mikä siinä lukitsee mahdollisuuksia.
Jos
ymmärrämme kysymisen merkityksen, se tarkoittaa, että myönnämme tiedon ja
ymmärryksen merkityksen. Jos meidän tarvitsee kuunnella muita, etsiä toisten
sanoista tukea ja välineitä ymmärryksen tueksi, kysymme, ketä kannattaa
kuunnella. Vastatessamme tähän kysymykseen emme tee eroa vain tietävän ja
ei-tietävän välillä. Katsomme kuka valehtelee. Monet puhujat pelottelevat
tarkoituksenaan petkuttaa. Poliittinen johtaja tai intellektuelli sanoo: ”Tämä
maa on francolainen diktatuuri.” Kuulijan pitää kuulla petos näissä sanoissa.
Todellisten
ja konkreettisten tilanteiden todellinen kauhistattavuus kuulostaa erilaiselta
ja ymmärrämme, että puhujalla ei ole säkkiä, jonne työntää rahaa tai pallia,
jolle istua. Jos maa olisi francolainen diktatuuri, ihmiset eivät eläisi
tiedostamatta sitä, tuntematta sitä. Todellinen vaara, jonka puhuja tuo esiin,
kauhistuttaa toisella tavalla. Naiset jotka osoittavat mieltään kadulla, heidän
iskulause: ”En halua olla rohkea, haluan olla vapaa.” Tällainen lause tekee
rauhattomammaksi, koska sen tietää olevan totta. Sanoja ei petkuta.
Itselle puhuminen. Toinen keino, jonka avulla voi valmentaa itseään on itselleen puhuminen,
josta mainitsin stoalaista Epiktetosta lainatessani. Miten puhua itselleen niin
että se on hedelmällistä? Ei esimerkiksi ole välttämättä erityisen
hedelmällistä moittia itseään, toistaa itselleen omista virheistään, ruokkia
omaa syyllisyyttään. Oman rajoittuneisuuden, kyvyttömyyden, sanominen passivoi.
On hyödyllisempää muistuttaa itseään siitä, mihin pystyy.
Ei ole
silti myöskään hyvä asia tuudittaa itseään uneen tai valheelliseen hyvään
omaantuntoon – hyvään omaantuntoon, joka kollektiivinen ja sokea. Moraalista ja
moralisoivaa kieltä käyttääkseni tällainen hyvä omatunto voi olla turmiollinen.
Emme näe – emme halua nähdä – missä olemme osallisena. Itselleen puhuminen ei
valmenna, jos se vain rauhoittaa ja tyynnyttää. Täytyy häiritä itseään.
Meditaatio. Puhuin stoalaisten yhteydessä myös meditaatiosta, yhdestä erityisestä
harjoituksesta. Roomalaiset käänsivät kreikan sanan melete käyttäen sanaa meditatio,
joka on meille tuttu, vaikka käytämme sitä toisella tavalla. Meditaatio oli
harjoitus, jossa ihminen keskustelee itsensä kanssa ja ennakoi ajatuksissaan
tulevan, todellisen tilanteen. Itsensä harjoittaja kuvittelee itsensä johonkin
tilanteeseen ja tutkii, millaisia olisivat hänen reaktionsa, sanansa tai
tekonsa, tuossa tilanteessa.
Meditaatio
on siis valmentautumista ja valmistautumista, esimerkillinen esimerkki siitä.
Siihen liittyy selvästi vanha, ikivanha, koettelemisen idea. Kuvittelen itseni
johonkin tilanteeseen ja yritän mitata missä määrin reaktioni, vastaukseni, on
se minkä sen haluavan olevan. Voin haluta, että sen tiettyjen periaatteiden
mukainen. Tästä syystä meditaatio palautuu takaisin ensimmäiseen harjoitukseen,
itselleen puhumiseen: On muistutettava itseään periaatteista.
Minkälaisista
periaatteista on siis hyvä itseään muistuttaa, jos tahtoo rakentaa itsestään
epävarmuuden etiikan ruumiillistumaa? Muistamme vanhat ateenalaiset. ”Särje
mielipiteen varmuus”, he sanoivat. Maurice Merleau-Pontyn 1950-luvulla
kirjoittamia sanoja mukaillen: ”On syytä olla suostumatta mukavuuteen, olla
olematta mukavasti omien olettamustensa kanssa.”
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti