Epiktetos
Estado de alarma (hätätila) kestää Espanjassa ainakin 15 päivää, todennäköisesti kauemmin. Tästä syystä filosofiakahvila on toistaiseksi peruttu. Julkaisen kahvittelijoiden ja muiden iloksi tai hämmennykseksi sarjan hämmennyksestä ja epävarmuudesta. Tämä stoalaisuutta käsittelevä osa on sarjan toinen.
Otan esimerkiksi filosofisen koulukunnan, joka oli vastaus epävarmuuteen:
stoalaisuus. Tämä ainakin on yleinen historioitsijoiden tekemä tulkinta.
Stoalaisuus syntyi kriisistä, poliksen,
kaupunkivaltion hajoamisesta. Kun kaupunkivaltiot katosivat, yksilö jäi ilman
turvaa. Hän oli yksin. Hän keskusteli itsensä kanssa, ei toisten samanarvoisten
kansalaisten kanssa.
Pintapuolinen, nopea vilkaisu
stoalaiseen ajatteluun näyttää, millä tavalla se vastasi epävarmuuteen.
Hellenistisen ajalla syntyneen ja Rooman valtakunnan tärkeimmän koulukunnan
tavoitteena oli ataraksia,
mielenrauha. Ihmisen oli hyvä tavoitella hyveellisyyttä, jotta voisi tehdä
oikeanlaisia arvostelmia. Virheellisten arvostelmien ajateltiin johtavan
intohimoisiin tunteisiin (pathos),
sellaisiin kuin viha, pelko tai halu. Mielenrauha merkitsi itsenäisyyttä,
riippumattomuutta ulkomaailman tapahtumista. Suurena tavoitteena oli olla
heilahtamasta ulkomaailman vaikutuksista.
Stoalaisten etiikassa oli yksi
helposti väärinymmärretty käsite: apatheia.
Tunteettomaan tilaan, tunteiden puuttumiseen pyrkiminen ei kuulosta
haluttavalta, ja apatia merkitsee meille muuta kuin hyvää asiaa. Se merkitsi
itsensä hallitsemista ja itsenäisyyttä, mielenrauhan taetta. Sille annettiin aivan toisenlainen merkitys
varhaiskristittyjen keskuudessa. Se merkitsi tietenkin tunteiden, intohimojen,
karkottamista, mutta tavoite oli toinen: totteleminen. Kreikkalainenkin saattoi
hetkellisesti, väliaikaisesti, alistaa tahtonsa esimerkiksi lääkärin neuvomana,
mutta sillä oli tietty tarkoitus: tervehtyminen. Kristityt keksivät tottelemisen
tottelemisen vuoksi. Apatheia
merkitsi egoistisen oman tahdon kitkemistä. Merkitys oli siis tietyllä tavalla
päinvastainen. Kun stoalainen pyrki apatiaan, hän pyrki siihen, ettei ole
passiivinen. Kristitty tähtäsi oman tahdon alistamiseen toisen tahtoon.
Pieni lainaus Epiktetoksen
Käsikirjasta, yhdestä stoalaisesta klassikosta, auttaa ymmärtämään sekä
ajatusta mielenrauhasta että apatiasta ja niiden yhteyden ideaan
riippumattomuudesta:
”Öljysi on valunut maahan, viinisi
varastettu; sano itsellesi: Tämä on sisäisen tyyneyden (apatheia) ja mielenrauhan (ataraksia)
hinta. Mitään ei saa ilmaiseksi.”
Tämä pieni katkelma on opettavainen
myös siksi, että näemme, miten tähän
päämäärään pyrittiin. Ulkoiset asiat (öljyn valuminen maahan, viinin
katoaminen), jotka potentiaalisesti voisivat liikuttaa mieltä, otetaan
eräänlaisena kokeena, mahdollisuutena harjoittaa sisäistä tyyneyttä ja
mielenrauhaa. Siksi stoalainen puhuu itselleen, kehottaa itseään, muistuttaa
itseään. Itselleen puhuminen oli tekniikka, jonka avulla hän vaikutti itseensä,
lujitti mieltään.
Jopa stoalaisten tietoteoreettiset
näkemykset olivat kytköksissä näihin tekniikoihin. Me saamme aistien kautta
aistimuksia, jotka jättävät jäljen mieleen. Tämä jäljen nimi oli fantasia, joka on käännetty eri teksteissä
esimerkiksi vaikutelmaksi tai mielikuvaksi, teknisemmissä käännöksissä
representaatioksi. Mielellä on kyky tehdä arvostelmia eli hyväksyä tai hylätä
vaikutelma ja täten päätyä oikeaan käsitykseen todellisuudesta. Epiktetos
käytti portinvartijametaforaa. Sinun oltava vaikutelmia (fantasia) suhteen kuin portinvartija, joka pysäyttää ja kysyy:
”Kuka sinä olet?” Tällä pyrkimyksellä pyritään oikeaan käsitykseen
todellisuudesta, mutta myös mielenrauhaan. Usein siteerattu Epiktetoksen
lausahdus: ”Meitä ei häiritse se mitä on, vaan se, mikä on käsityksemme siitä.”
Stoalaisten yksi tapa vasta
epävarmuuteen oli erottaa se mihin voi vaikuttaa ja mihin ei. He katsoivat,
että yleensä voi vaikuttaa itseensä, ei ulkoisiin asioihin (varkaisiin,
sairauksiin jne.). Heillä oli myös erityinen, kuuluisa ja aika epämiellyttävä
tekniikka, jonka avulla oli tarkoitus valmistautua ja valmentautua tuleviin
tapahtumiin, mahdollisiin koetuksiin. Sen
nimi oli praemediatio malorum.
Kirjaimellisesti se merkitsee pahojen asioiden ennalta-ajattelemista.
Se on meditaatiota, toisin sanoen
mielikuvituksen käyttöä itsensä kehittämisessä. Idea ei ole kuvitella
tulevaisuus, joka vaikuttaisi todennäköiseltä, vaan kuvitella kaikkein pahin
mahdollinen tilanne. Kuvitella se vaikkei se olisi todennäköinen. Jotta
meditaatio olisi tehokas, ei ajateltu tätä pahinta mahdollista tilannetta
ajallisen etäisyyden päässä tulevaksi, vaan jo tapahtuneeksi: Ei esimerkiksi
kuviteltu, että jonain kaukaisena ajankohtana joutuu maanpakoon, vaan
kuviteltiin se jo tapahtuneeksi.
Toiset koulukunnat (esimerkiksi epukurolaiset) pitivät
tätä harjoitusta turhana. Stoalaiset eivät kuitenkaan pyrkineet lisäämään
kärsimyksiään, vaan vakuuttamaan itsensä siitä, että nämä pahat asiat (maanpako
tai kuolema) eivät todellisuudessa olleet mitään (pahoja asioita). Samalla se
oli todellakin valmistautumista väistämättä tuleviin vastoinkäymisiin.
Muistettakoon, että stoalaiset todella elivät turvattomassa maailmassa, jossa
ihmisen asema ja tilanne oli aina epävarma. Monet heistä todellakin joutuivat
maanpakoon ja toiset teloitettiin.
Stoalaiset halusivat auttaa ihmisiä
pois stultitian tilasta. Stultitia, tyhmyys, ei ollut älyn
heikkoutta, vaan tahdon ja luonteen heikkoutta. Se ilmeni huolestumisena,
pelkona ja epävakautena tapahtumien edessä. Monet stoalaisten – myös
epikurolaisten – harjoitukset näyttävät pyrkivän ihan erilaiseen asiaan
kuin praemediatio
malorum . Ne pyrkivät siihen, että ajattelija yritti vetää ajatuksensa pois
tulevaisuudesta, epävarmasta tulevaisuudesta, joka kiihottaa mieltä, tekee
siitä levottoman, huolestuneen.
Ero hallitsijoiden ”mahdollisen tapahtuman” ja filosofien ”tapahtuman” välillä ei ole tapahtuman luonteessa: molemmissa tapauksissa se voi olla varkaus tai elintarvikkeen häviäminen, kriisi tai katastrofi. Stoalaiset esimerkkinä tuovat esiin kuitenkin varsin suuren eron. Heidän asenne tai strategia ei ollut poliittinen ohjelma, jonka tarkoitus on taata viljavarastot tulevaisuudessa. Se ei ollut yritys vaikuttaa mahdollisiin tapahtumiin tai niiden vaikutuksiin maailmassa. Stoalaisuus oli yritys vaikuttaa itseensä tapahtumien vastaanottajana, yritys säilyttää tyyneys tapahtui mitä tapahtui. Se oli epävarmuuden etiikka, täysin toisenlainen vastaus ja tapa ottaa vastaan tapahtuma. Mahdolliseen ikävään, kauheaan, pahaan tapahtumaan valmistauduttiin meditaation, ei strategisen suunnitelman avulla. Siltä otettiin voima. Toisaalta kiinnityttiin nykyhetkeen, käsillä oleviin asioihin, käännettiin katse pois mahdollisista tapahtumista, niiden levottomaksi tekevältä vaikutukselta.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
stoalaisuudesta pitäisi suomalaisilla olla ripaus jo veressä, onhan meillä useimmilla synnynnäistä (vai onko se opetettua pienestä pitäen) enemmän kuin esim. synnynnäisillä andalusialaisilla.
VastaaPoistaEn tiedä, kumpi on stoalaisempi. Historiallisesti stoalaisuus vaikutti paljon espanjalaiseen ajatteluun, erityisesti 1600-luvulla. Mutta kai suomalainen on tarvinnut sitä paljon, ehkä enemmän...
VastaaPoista