Bill Hicks
Millainen on siis ethos - olemisen tapa ja asenne - epävarmuuden etiikassa? Miten epävarman eettistä asennetta voisi kuvata?
Ensinnäkin
voisi sanoa, ettei se ole resignoitunut asenne. Ludvig Wittgensteinin
postuumisti julkaistuissa (von Wrightin toimittamissa) kirjoituksissa, jotka
julkaistiin Kulttuuri ja arvot –nimisessä kirjassa (1977) on yksi teksti, joka
ilmaisee jotain mielenkiintoista tästä resignoutumattomasta asenteesta.
Fragmentti on vuodelta 1947:
”Ihminen
reagoi näin, sanoo: - Ei tätä. Ja taistelee sitä vastaan. Tästä seuraa ehkä
tilanteita, jotka ovat yhtä sietämättömiä, ja ehkä hän tuhlaa näin voimansa
toisia kapinoita varten. Sanotaan: - Jos hän ei olisi tehnyt noin, ei olisi
seurannut noin huonoja asioita. Mutta millä oikeudella (sanotaan näin)? Kuka
tuntee lait, joiden mukaan yhteiskunnat kehittyvät? Epäilen, ettei edes
kaikkein kyvykkäimmällä ole aavistusta siitä. Jos taistelet, taistelet. Jos
toivot, toivot. (Voi taistella, voi toivoa ja jopa uskoa, uskomatta tieteellisesti.)”
Miten
luen tätä? Minusta näyttää siltä, että Wittgenstein ei tahdo lannistaa ketään,
kieltää ketään toimimasta tai kapinoimasta, vaikkei olisi tietoa tai varmuutta
onnistumisesta. Hän sanoo: ”Millä oikeudella näin voisi tehdä?”
Epävarmuuden
etiikan asenne ei ole silti vain resignoimattomuutta, sitä että sanoo ”ei”.
Siinä on mukana rakentava, kokeellinen ja luova aspekti. Epävarmuuden etiikka
pitää mahdollisuuden auki. Sekä itselle että toiselle annetaan vapaus. Ketään
ei valuteta muottiin. Tämän kautta kuvaamamme asenne tavoittelee jotain
ennaltamääräämätöntä. Se tavoittelee ennen ajattelematonta ja ennen
kuvittelematonta. Pelilaudalle voidaan tuoda uusia nappuloita. Sääntöjä voidaan
muuttaa. Aina voi kokeilla jotain. Tämä kokeileva aspekti voi saada
velmuilevan, veijarimaisen ilmeen. Voimme kuvitella veijarin, joka sanoo pilke
silmäkulmassa: ”Entä jos?” Mutta yhtä hyvin ilme voi olla vakava ja
päättäväinen.
Vakavuutta on monenlaista. On olemassa huonoa tai
erittäin huonoa vakavuutta. Keskiajalla ei feodaaliherra välittänyt alamaisten
hyvinvoinnista, turvallisuudesta eikä edes siitä mitä he tekivät. Kirkko
välitti pelosta, levitti apokalyptisiä kuvia ja tartutti kosmista pelkoa.
Ihmisillä ei ole valtion vakuutuksia eikä yksityisten vakuutusyhtiöiden
vakuutuksia, vain huumori. He vastasivat vakavuuden, pelottelevan vakavuuden
pommitukseen nauraen, tuoden maailmaan naurun suhteellistavan voiman.
Joku voi ajatella, että vitsailen puhuessani
etiikan yhteydessä vakavuuden vastaisesti. Me emme puhu mistä tahansa
etiikasta, vaan epävarmuuden etiikasta. Huumori myöntää ja tunnustaa
hämmennyksen ja epävarmuuden. Se myöntää sen ja juhlistaa sitä.
Huumori ja moraali eivät ole koskaan olleet
kaukana toisistaan. Ne kulkevat aina yhdessä. Moraaliset vahtikoirat tai rakkikoirat ovat usein humoristeja, vielä nykyäänkin: Richard
Pryor, Bill Hicks, Mark Twain, Kurt Vonnegut.
Resignoitumattomuus,
luovuus, huumori. Ja vielä yksi asia: halu seikkailuun. Epävarmuuden etiikan ethoksessa on mukana seikkailuhenki.
Yksi merkitys, joka on espanjan sanalla aventura,
seikkailu: una empresa de resultado incierto. Joku tekee jotain, jonka tulos on epävarma.
Seikkailu kiinnittyy siihen mikä on kontingenttia (sattumanvaraiseen,
sellaiseen joka ei ole välttämätöntä muttei mahdotonta). Peli, leikki, elämä on elämisen arvoinen kun
ei tiedä mihin se johtaa...
Mitä tekevät filosofit? Tämä on vakava kysymys,
vaarallinen kysymys. He kirjoittavat kirjoja historian lopun ajatuksesta
Hegelin ajattelussa, Derridan käsitteistöstä, Habermasin ideaalisesta
kommunikaatiotilanteesta. He kirjoittavat siis kirjoja kirjoista. Lisäksi he
tutkivat epistemologisia kysymyksiä, moraalifilosofian mahdollisuuksia
postmodernissa maailmassa, metafysiikan kuolemaa jne. He siis kirjoittavat
abstrakteja kirjoja abstrakteista asioista.
On erilaisia ajattelijoita, jotka näkevät,
että filosofoiminen ei ole vain abstraktia; siinä on mukana intohimo, temperamentti,
vire. (Wittgenstein, Heidegger). Usein se vaikuttava emootio tai vire on Angst,
ahdistus. (Heidegger, Kierkegaard). Filosofia: kirjoja kirjoista, abstraktia
pohdiskelua, ahdistusta. Mitä siis filosofialla voisi olla annettavana
epävarmuuden etiikalle?
Jos vastaan kysymykseen, astun ansaan. Teen omasta
filosofoimisen tavastani ainoan ratkaisun, ainoan oikean kritiikin muodon. Näin
filosofit usein tekevät. Rehellisesti sanottuna luottamukseni filosofiaan on
varsin heikko. Niin monen asian pitäisi muuttua. Ajattelen, että esimerkiksi
filosofoimisen ytimessä olevan temperanentin tai vireen pitäisi olla toinen.
Minulla ei ole vastausta; minulla on kaipaus kulttuuriin, jota ei ole, ei ole
ehkä koskaan ollut.
Ongelma ei ole filosofian mahdollinen avuttomuus.
Ongelma on meitä ympäröivä kulttuuri. Miten rakentaa elämäänsä siinä niin, että
voisi olla ylpeä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti