(Arete)
(Kaikesta pitää tulla ravintoa – Novalis)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Jokaisella on oma hyveiden talonsa, ja jokainen talo on erilainen. Hyveen voi ajatella olevan kyky, joka ainakin osaltaan vaikuttaa siihen, että elämä on elämisen arvoista, onnellista, kukoistavaa. Eri ihmisille eri asiat tekevät elämän elämisen arvoiseksi ja siksi jokaisella on oma hyveiden talonsa.
Kreikkalaisten hyveestä käyttämä sana arete merkitsi erinomaisuutta. Hyve ei
ole vain piirre, vaan se erinomaiseksi tekevä piirre. Kun joku suorittaa
tehtävänsä erinomaisesti, hän on hyveellinen. Hyve on toimivuutta; se on hedelmällisyyttä. Kreikkalaisten ja
muinaisten kiinalaisten ajattelua ei ehkä voi pitää yhteismitallisina, mutta
Lao Tse, joka käytti hyveestä sanaa de,
toteaa: ”De ravitsee.” Tässä on
nähtävä jonkinlaista vastaavuutta; hyve on hedelmällisyyttä, ravitsevuutta.
Kaikkien pitää rakentaa oma talonsa jo pelkästään siksi,
että asuttaa eri paikkaa maailmassa, toimii eri olosuhteissa, eri tehtävissä.
Mutta myös siksi, ettei kaikkia ravitse sama asia.
Millaisia esimerkkejä voisimme ottaa joitakin ihmisiä
ravitsevista kyvyistä, taipumuksista, niin sanotuista hyveistä? Ne eivät
välttämättä ole niitä asioita, piirteitä ja asenteita, joita hyveiden
saarnaajat ovat mainostaneet. Ketä ravitsee siveys? Ketä ravitsee nöyryys? Ketä
ravitsee tottelevaisuus? Tekevätkö nämä hyveet onnellisiksi? Jos tekevät, niin
tiedä vaikka ne olisivat hyveitä.
Onko olemassa hyveiden hyvettä, sellaista hyvettä joka
mahdollistaa muut, on kaikkien mahdollisten hyveiden perusta? Olen joskus
todistellut niin kuin Cornel West, että rohkeus on perusta; ilman rohkeutta
muutkaan hyveet eivät voi kehittyä, elää, toteutua. Ei voi esimerkiksi
rakastaa, jos ei uskalla. Ei voi olla totuudellinen, jos ei rohkene. Ajatus
hyveestä ravitsevuutena luo kysymykseen lisävalaistusta. Voisi kysyä, onko
olemassa sellaista asennetta tai kykyä, joka auttaisi tekemään kaikesta
ravintoa – kaikesta mikä meille tapahtuu, kaikista meihin vaikuttavista
voimista, jopa meitä vahingoittavista, myös myrkystä?
Olisiko se uteliaisuus? Ei ehkä uteliaisuus, joka panee
kurkistamaan ikkunasta tai aveimenreiästä, vaan seikkailumieli, valmius mennä
tuntemattomille vesille, toiseen maisemaan tietämättä mihin se johtaa. Tietty
avoimuus, ihmettely. Joku sellainen uteliaisuus, josta Foucault puhui ja jonka
hän sanoi vapauttavan itsestään, mahdollistavan etääntymisen itsestä, tulemisen
toiseksi – uteliaisuus, joka mahdollistaa sen että voi ajatella toisin (autrement).
Ehkä tänä päivänä tai huomenna tarvitsemillani hyveellä
ei ole vielä nimeä. Tai sitten se on jotain kiinalaista – enemmänkin virtaavuus
kuin aina samanlainen, jäykistynyt piirre, joka esiintyy voimana ja panee
esiintymään vakavana. ”Kaikesta pitää tulla ravintoa”, kirjoitti Novalis. Jo
tämän lauseen sanominen auttaa eteenpäin; se kannustaa ottamaan meille tapahtuvat
asiat vastaan, tekemään niistä itsellemme ravintoa. Hyveiden hyve, kyky tehdä
ravinnoksi, löytää lähteensä vain elämisestä – siitä että vastaanottaa ja
hankkii kokemuksia. Niin kuin eräs sanoi loppusuoralla: ”Tärkeää on elää niin,
ettei jätä mitään lautaselle.”
Miten siis pitää tehdä hyveiden talo? Se täytyy tehdä
itse. Apua voi pyytää, sitä voi vastaanottaa, mutta arkkitehtuurin suunnittelee
itse ja materiaalina käyttää sitä mikä on käsillä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti