(Sokrates)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Sokratesta syytettiin nuorison turmelemisesta ja jumalien
pilkasta, sillä hänen väitettiin palvovan joitakin vieraita daimoneja. Tuomareita oli 556. Heistä
281 äänesti Sokratesta vastaan, 275 puolesta. Hänet tuomittiin kuolemaan.
Ateenalaiset eivät yleensä mielellään tuomineet kansalaisia, ateenalaisia,
kuolemaan ja hänellä olikin mahdollisuus lähteä maanpakoon. Sokrates kieltäytyi
ja joi myrkkymaljan.
Sokrateen tuomio oli todiste hänen vihollisilleen. He
ajattelivat, että väkijoukkojen tai vastapuolen vakuuttaminen oli oikeutus ja
peruste sille, miten jokin asia päätetään; se oli oikeutus julkisen tilan
valtaamiselle ja sen omimiselle. Tämä on täsmälleen sama logiikka, jota
nykyisin seuraavat poliittiset päättäjät. Filosofian historian kuuluisin
tapahtuma luo siis humoristisen valaistuksen nykypäivän politiikkaan.
Mitä Sokrates oli tehnyt? Hän oli kävellyt ympäriinsä ja
esittänyt kysymyksiä vastaamatta niihin. Itsekin Sokrates myönsi, että hän ei
anna vastauksia, vaan luo vain umpikujia (aporia).
Hän sanoi olevansa atopos,
kirjaimellisesti ilman toposta,
paikkaa: outo, hämmentävä, paikaltaan nyrjäyttävä.
Tätä eivät kaikki aikalaiset hyväksy. Mitä hyötyä olisi
kaupungille hämmentäjästä, arvojen, tapojen ja vakaumusten kyseenalaistajasta?
Meidän päiviimme saakka on Sokrateehen ja muihin filosofeihin suuntautunut sama
epäilys. Eivätkö he ole ennen kaikkea negatiivisia ollessaan vastaamatta,
esittämästä mitään posiitivista moraalista teesiä?
Platonin Sokrateen puolustuspuhe on Sokrateen puhe
oikeudessa, mutta todellisuudessa hän ei puolustaudu. Hän toki sanoo syytöksiä
vääriksi ja osoittaa niiden epäjohdonmukaisuuden, mutta hän kieltäytyy
muuttumasta. Sokrates sanoo, että hän puhuu totta ja puhuu jatkossakin. Hän
tiesi, mikä oli ongelma: se ettei hän sanonut mitä ateenalaiset halusivat
kuulla. Eikä häntä puolustautuminen auttaisikaan. Niin kuin Sokrates toteaa: Oli
niin tai näin, Sokrates on syyllinen.
Filosofit ovat syyllisiä, koska he eivät luo ohjelmaa,
positiivista moraalista teesiä. He ovat syyllisiä myös, jos he luovat
sellaisen. Kun he eivät onnistu vakuuttamaan väkijoukkoja, onnistuvat tulemaan
kuulluksi vain muutamien harvojen keskuudessa, se on todiste siitä, ettei
heillä ole mielenkiintoista sanottavaa. Tarkoitus ei kuitenkaan ollut alunperin
saada muita ajattelemaan samalla tavalla kuin puhuja; tarkoitus oli saada
ajattelemaan, siis muuttamaan omaa ajatteluaan. Kuka on hyvä puhuja? Se joka
vakuuttaa väkijoukot vai se joka sanoo totuuden?
Hyvät filosofit eivät ole koskaan olleet dogmaattisia.
Karl Marx sanoi, että filosofia on vain tarkkaillut maailmaa, ei muuttanut
sitä. François Châtelet, Marxin tuntija ja arvostaja, totesi tylysti: ”Uskon
hänen sanoneen typeryyden.” Châtelet oli ennen kaikkea filosofian ja
rationaalisuuden historioitsija; hän tiesi, että filosofia oli vaikuttanut,
filosofiset ideat yhdistyneet ja liittyneet todellisuuteen. Epädogmaattisuus on
hämmentävä piirre. Filosofi on atopos,
outo.
Tämän piirteen samastaminen vaarallisuuteen, vahingollisuuteen
ja vastuuttomuuteen on käsitys, josta meitä yritetään vakuuttaa. Aina tulee
silti jostain filosofi, kaikesta huolimatta. Hän sanoo: ”Uskaltakaa ajatella.”
Jos joku etsii tietä, kysyy mitä pitäisi tehdä, filosofin tehtävä ei ole tehdä
heitä liikkumattomiksi selittämällä mitä pitää tehdä. Jotkut ovat tämän
tajunneet.
Sokrates kysyi, jotta keskustelukumppanit asettuisivat
keskusteluun itsensä kanssa. Hän ehdotti sitä, että kuulija tekisi itselleen
tien hänen kysymyksestään, ei hänen vastauksestaan – ajattelisi itse, oppisi
elämään ilman maestroa. Olla atopos ei ole vastuuttomuutta, vaan
sitä, että sanoo: ”Teidän on kysyttävä mihin vakaumuksenne perustuvat.”
Koska tätä ei ymmärretä, filosofi on tänäänkin
oikeudessa. Eikä hän puolustaudu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti