Mihail
Bahtin puhui ulkopuolisuuden tärkeydestä, itsensä löytämisestä ulkopuolelta.
Ulkopuolisuus (hän käytti sanaa vnenakhodimost),
jonka Tzevetan Todorov käänsi eksotopiaksi, oli alunperin esteettinen käsite.
Bahtinin mukaan ulkopuolisuus on tärkeää ja perustavaa taiteellisessa
luomisessa. Lisäksi, varsinkin myöhemmin, Bahtin liitti sen ymmärtämiseen,
luovaan ymmärtämiseen esimerkiksi vieraiden kulttuurien kohtaamisessa ja
tutkimisessa.
Ymmärtämistä
ei hänen mukaansa voi käsittää oman itsensä sijoittamiseksi toisen paikalle.
Ymmärtäjä ei luovu omasta paikastaan, lähde omasta ajastaan tai kulttuuristaan,
vaan säilyttää ulkopuolisuutensa. Kun kaksi ihmistä kohtaavat, rikastuttavaa ei
ole toisiinsa sulautuminen, vaan toisen ulkopuolisuus ja mahdollisuus nähdä
itsensä ulkopuolelta. Vieraan kulttuurin ”ymmärtäminen” auttaa ymmärtämään omaa
kultturia.
Eksotopia
merkitsee Bahtinille eräänlaista etääntymistä itsestä, mahdollisuutta etääntyä
omasta näkökulmasta. Jos olen ymmärtänyt oikein, Todorov, joka kehittelee Bahtinin
näkemyksiä, tekee siitä enemmän kuin prosessin, pysyvän tilan; se on tila,
jossa tieto oman kulttuurin ja tilanteen rajoista ja rajoittuneisuudesta sekä
niiden ylittämisestä mahdollistuu.
Minua ei
kiinnosta kysymys ymmärtämisestä, vaan henkiseen työhön, taiteelliseen tai
älylliseen, sisältyvä mahdollisuus henkisyyteen. Eksotopia on sen ehto.
Justo
Navarro kirjoittaa johdannossaan Paul Austerin kirjan Punainen muistikirja
espanjalaiseen laitokseen: ”...kirjoittaessasi itsestäsi alat nähdä itsesi
toisena, kohtelet itseäsi niin kuin olisit toinen: etäännyt itsestäsi
lähestyessäsi itseäsi. Olla kirjailija on
muuttumista toiseksi. Olla kirjailija on muuttumista vieraaksi,
ulkomaalaiseksi: joudut kääntämään itseäsi. Kirjoittamisessa tapahtuu impersonation, persoonallisuuden
syrjäyttäminen: kirjoittaminen on itsensä tekemistä toiseksi.”
Vaikka
tässä on kyse erityisestä tapauksesta, puhumme yhä taiteellisesta tai
älyllisestä työstä, siinä käynnistyvästä prosessista. Navarro käyttää
erikoisesti englannin sanaa impersonation,
joka merkitsee esimerkiksi osan tulkitsemista teatterissa, jonakin toisena esiintymistä.
Kirjoittaessaan ei esiinny toisena, vaan näkee itsensä toisena. Kun näkee
itsensä ulkopuolelta, irtaantuu omasta persoonallisesta näkökulmastaan.
Kun Bahtin
ja Todorov puhuivat eksotopiasta, he ajattelivat sen mahdollistavan
hedelmällisen ja merkityksellisen dialogin. Dialogi käydään minä ja sinän
välillä, persoonien välillä. Kuvittelemani mahdollisuus henkisyyteen on muuta,
enemmän: se mahdollistaa pääsyn siihen mikä on enemmän kuin persoona.
Kun
taiteilija tai kirjailija – esimerkiksi Gustave Flaubert – pyrkii olemaan
”objektiivinen”, hän ei yksinkertaisesti katso ulkopuolelta, vaan pidättäytyy
projisoimasta omaa persoonallisuuttaan. Hänen persoonansa katoaa. Hän ei ole
yksinkertaisesti ulkopuolella, vaan alttiina ulkopuolelle sellaisella tavalla,
että hänen sisäisyytensä kumoutuu. Tämä vastaa mystikon pyrkimyksiä, jos Simone
Weiliin on luottaminen: ”Mystikon koko voimavara on aina ollut tulla
sellaiseksi, ettei hänen sielussaan ole mitään, joka sanoisi ´minä´.”
Eksotopia,
ulkopuolisuus, ei ole paikka, josta katsomme itseämme, vaan kenttä, jonka
sisällä olemme. Ollessamme sille alttiita sisäisyytemme, siis erityinen suhde
itseemme, lakkaantuu. Sisäisyys, joka muokkaantuu ja syntyy itsetutkiskelun,
itsesyytösten ja tunnustusten kautta, hiljenee. Tässä on eksotopian
mahdollistama henkisyys, muodonmuutos: emme ole enää persoona, pelkästään
persoona, minän perityt tai opitut piirteet. Ulkopuolen kautta pääsee
persoonattomaan. Tai ehkä ihmisestä tulee puhdas henki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti