(William James)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Se mikä meitä ohjaa ei ole välttämättä lähellä; se ei ole aina pappi, psykologi tai opettaja. Meitä ohjataan etäisyyden päästä, eräänlaisen markkinoinnin kautta. Se on kuin jatkuva humina ympärillämme ja päissämme. Aika ajoin kuulemme selvästi: ”Sinun on oltava näin, tehtävä noin.” Me itse osallistumme prosessiin. Me antaudumme ohjattaviksi, meitä ohjataan ohjaamaan itseämme.
Vastarinta
ei ole vain käyttäytymishäiriötä, sitä että joku ei ohjaudu odotetulla tavalla,
ohjaa itseään toivotulla tavalla, käyttäydy niin kuin pitäisi. Joku kieltäytyy
tulemasta ohjatuksi tietyllä tavalla tai hän sanoo: ”Sinä et määrää minua.”
Tämä on kapinan tai vastarinnan alku. Mutta kapinallinen ei aina vain heittäydy
maahan ja sano ”ei”. Joskus hän on kekseliäämpi. Michel Foucault kertoo, että
kun jotkut alkoivat keskiajalla vastustamaan heihin kohdistunutta pastoraalista
ohjausta, he eivät hylänneet kokonaan omaa perinnettään, vaan tarttuivat
marginalisoituihin asioihin: asketismiin ja mystiikkaan. He eivät halunneet
tulla ohjatuksi tietyllä tavalla ja etsivät siksi toisenlaista tapaa ohjata
itseään.
Jos olet
itse osa prosessia, sinun pitää asettua itseäsi vastaan, vastustaa itseäsi. Meidät
on ohjattu ohjaamaan itseämme jollakin tavalla. Siksi vastarinnan tekijä joutuu
tekemään työtä itsensä kanssa, irrottamaan itseään tavoista, jotka hän on
omaksunut. Hän joutuu harjoittamaan itseään. Koska hän ei voi olla passiivinen
suhteessa itseensä, tapoihinsa, hän joutuu ponnistelemaan.
Siksi
William James suositteli, että on pidettävä itsessään hengissä kyky
ponnistukseen. Sitä pidetään Jamesin mukaan hengissä pienien päivittäisten
harjoitusten avulla. ”Ole askeettinen tai sankarillinen pienissä turhissa
kohdissa”, hän kirjoittaa. Kun tekee joka päivä jotain, jota ei mielellään
tekisi, harjaantuu, pitää hengissä kykyään ponnistukseen.
Missä
ihmiset voivat pahoin, vihastuvat, kapinoivat? Esimerkiksi siellä missä heistä tehdään
esineitä, objekteja. Tähän ovat monet kiinnittäneet huomiota. Ihminen ei ole
enää subjekti, vaan kohde. Mutta hän ei ole esine vain joissakin
mielikuvituksellisissa ja julmissa laitoksissa. Hänestä voi tulla myös tiedon
kohde, siis objekti, kun joku tekee hänelle psykologisen testin tai analysoi
häntä. Tätä hänet opetetaan tekemään itse itselleen: tekemään itsestään tiedon
ja ymmärryksen kohteen.
Jos ihminen
sitten haluaa välttää tulemasta objektivoiduksi, hän ei välttämättä luovu
kaikista itseymmärryksen muodoista, mutta hän alkaa kysellä, millaisia
käsitteitä ja tekniikoita käytämme, ehkä hän kyseenalaistaa yrityksen tulkita
ja ymmärtää. Mielenkiintoista on tämä: poliittisen vastarinnan lähtökohta ja
energia ei ole oppi tai ideologia, vaan ihmisen kyvykkyys ja kekseliäisyys.
Kun elämme
tässä välillä kurjassa ja toisinaan ihanassa maailmassa, meitä ympäröivät
voimat ja voimasuhteet, jotka uhkaavat meitä. Joudumme tekemään vastarintaa
meitä ahdinkoon ja pulaan ajavia voimia vastaan. Joillakin filosofeilla,
erityisesti moraalifiloseilla, on kaikessa mukana normatiivisuuden vaatimus: he
haluavat, että määriteltäisiin oikeat eettiset säännöt. Jos minä sanon, että
aion nousta vastustamaan näitä tai noita voimia, filosofi sanoo: ”Miksi
kenenkään pitäisi tuntea itsensä ahdistetuksi tässä systeemissä?” Vastaukseni
on nähdäkseni aika yksinkertainen: En kysy, miksi minun pitäisi tuntea itseni
ahdistetuksi; kysyn, mikä minut saattaa ahdinkoon, jotta voin vastata
tilanteeseen mahdollisimman tehokkaasti.
Harjoitus,
askeesi sanan alkuperäisessä merkityksessä, merkitsee oman voimansa tai
kyvykkyytensä, oman varustuksensa, vahvistamista. Voisi puhua pelastuksesta
niin kuin kreikkalaiset. Soteria,
pelastus, merkitsi heille sitä, että onnistuu suojelemaan itsensä, pelastamaan
itsensä vaaralta. Suurin vaara oli dominaatio tai orjuus. Itsensä pelastaminen
merkitsi varmistumista onnellisuudesta tai tyyneydestä, mutta kyse oli ennen
kaikkea ponnistuksesta, yrityksestä vastustaa valtaa itsessään ja toisissa.
Humina ja
mumina ympärillämme ja päissämme yllyttää meitä ja säätelee, ohjaa, sanoo mistä
onnellisuus koostuu, miten se löydetään. Meille näytetään asioita ja niitä
tehdään haluttaviksi. Kun meille näytetään asioita, toiset asiat jäävät sivuun,
ilman huomiota; ne ovat näkyvillä, mutta näkymättömiä. Ajan myötä näemme vain
mitä olemme tottuneet näkemään. Tarvitaan ponnistusta, jotta näkisimme muita
mahdollisuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti