(Tämä on siis aiheena filosofiakahvilassa 21.10./22.10./23.10. Ei siis Eurooppa, johon liittyvän muistiinpanon julkaisen uudestaan todennäköisesti 23.10.)
Huumori ymmärretään asenteeksi, tietynlaiseksi tavaksi
ottaa asiat; se on kykyä nähdä jotain koomista, kykyä nauraa. Jos huumorin ymmärtää
näin, on nähtävissä, että huumori on suhde todellisuuteen. Siksi meksikolaisen
kirjailijan, Juan José Arreolan määritelmä humoristille saattaa olla paras.
Hänen mukaansa humoristi katsoo vinosti, koska edestä, suoraan katsottuna,
asiat ovat liian voimakkaita, vaikuttavia. Arreola sanoo, että juuri tämä vino,
viisto katse auttaa meitä näkemään
todellisuuden paremmin; humoristi pystyy antamaan meille tarkan kuvan
maailmasta.
Tietenkin Arreola puhuu todellisesta humoristista, ei
mistä tahansa vitsailijasta tai herjanheittäjästä. Jokatapauksessa tämä
todellisuuden näkeminen toisella tavalla, kirkaammin, tuo esiin jonkun muun
asian kuin tavanomaiset pohdinnat siitä mikä meitä naurattaa tai puheet
huumorin julmuudesta tai ylemmyydentuntoisuudesta.
Jos huumoria ajattelee asenteena, sen voi ajatella olevan
osa ihmisen käytöstä, tapaa ohjata omaa toimintaansa. Kaikilla ihmisillä on
huumorintajua – tai ainakin melkein kaikilla – mutta kaikki eivät siitä tee
kuintenkaan luonteenpiirrettä, kaikki eivät viljele huumoria. Huumoriin ja
nauruun on kohdistunut monenlaista moraalista hyökkäystä, ne on liitetty itse
Saatanaankin. Vakavuus haluaa tuomita ja eristää naurun. Länsimainen ihminen ei
enää oikein tiedä, pysty muistamaan, että kulttuurissa, kirjallisuudessa viljeltiin
antiikin maailmassa ”vakavanaurullisia” lajeja.
Huumori ajateltuna asenteeksi, jota voi viljellä ja jonka
avulla voi ohjata käytöstään, mahdollistaa uuden kysymyksen: Mitä merkitystä
huumorin viljelemisessä on? Tätä kysymystä voi lähestyä ensimmäisen kysymyksen
(huumori suhteena todellisuuteen) kautta. Se mitä huumori tekee
todellisuudelle, on suhteellistaminen. Ehdottomat totuudet eivät ole enää niin
ehdottomia, pysyviltä ja ikuisilta tuntuvat asemat ovat vaihtuvia. Tämä
suhteellisuuden näkeminen auttaa pehmentämään luonteeseen niin helposti
tarttuvia ominaisuuksia kuten ehdottomuus, dogmaattisuus ja dramatisointi.
Dramatisoinnilla tarkoitan tässä sitä, että ihminen niin
helposti ja juhlallisesti julistaa – julistaa jotain omasta ajastaan tai tulevaisuudesta:
”Me olemme uuden ajan kynnyksellä, totaalisen kriisin edessä.” Tällainen
juhlallisuus ja dramatisointi ei ole tyypillistä vain teologiselle – ja
teleologiselle – ajattelulle, vaan myös tiedemiehet osaavat tehdä näin. Kun
alku idealisoidaan, lopusta tehdään katastrofi. Huumori, joka on ”pahuutta”,
kykyä nähdä alhaisuus ja vaatimattomuus, ei voi idealisoida alkua ja siksi se
näkee myös käsillä olevien kriisien menevän ohi.
Huumori, vakavan juhlallisuuden ja dogmaattisuuden
vihollinen, kaataa kuvat ja patsaat. Siksi se on ollut tärkeä myös ajattelussa,
filosofiassa ja henkisessä kehityksessä. Näin esimerkiksi zenissä: se on ollut
nauravaa buddhalaisuutta. Tietenkin filosofit ovat kietoutuneet hienoihin
viittoihinsa, kulkeneet leuka pystyssä, otsa rypyssä tai lyöneet synkkiä
otsiansa norsuuluutorniensa seiniin. Filosofien seinissä on aina kolhuja.
Länsimainenkaan ajattelu ei ole aina vierastanut
huumoria. Kuuluisia ovat Sokrateen ironia, kyynikkojen käytännön pilat,
Kierkegaardin huumori ja huumorin arvostus. Tietenkin filosofit ovat itse
joutuneet humoristien viiltäviin kynsiin. Aristofanes sijoitti näytelmässään
Sokrateen puuhun nostettuun koriin, koska sieltä hän saattoi tähyillä tähtiä
paremmin. Johann Gotlieb Fichte (1762-1814) uskoi, että todellisuus on Minän
luomusta – hän oli sillä tavalla idealistinen. Kerrotaan, että joku kysyi
kuultuaan tästä: ”Mitä hänen vaimonsa on tästä mieltä?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti